Renault Clio RS BOSE speaker upgrade (verloopstekkers)??

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Matsss
beginner
Contacteer:

Renault Clio RS BOSE speaker upgrade (verloopstekkers)??

Bericht door Matsss »

Hoooi,

Ik vroeg me af of iemand hier een verloopstekker zou kunnen vinden voor mijn Renault Clio RS uit 2017 met Bose systeem.
Ik heb al een hele tijd gezocht maar kon niks vinden. Mocht je hier ervaring mee hebben hoor ik het graag!.
Afbeelding

Dit is trouwens de standaard speaker van de voordeur bij de BOSE editie:
Afbeelding

De standaard ingebouwde subwoofer en de versterker:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben van plan om in eerste instantie alleen de speakers in de voordeuren te vervangen voor aftermarket speakers en de voordeuren te dempen omdat ik wat mid bass mis.
Voor mijn gevoel zou dat al een hele vooruitgang moeten zijn,
Ik heb zelf al een actieve subwoofer aangesloten op de bekabeling van de originele subwoofer, dit maakt de diepe bassen al een stuk beter.
Maar mocht iemand de verloopstekkers kunnen vinden is een versterker ook niet uitgesloten \o/
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Renault Clio RS BOSE speaker upgrade (verloopstekkers)??

Bericht door mox »

Ik heb e.e.a. nog nooit goed bestudeerd, dus ik vind je foto's erg interessant. Hangen alle speakers aan die eindtrap in de kofferbak en is de "headunit" achter het dashboardkastje alleen een preamp? En de tweeters in het dashboard, die hangen wel rechtstreeks aan de headunit neem ik aan?

Heb je de pinout gegevens van die 3 stekkers op de eindtrap? Waar lopen ze naartoe?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Matsss
beginner
Contacteer:

Bericht door Matsss »

mox schreef: 29 okt 2021 01:08 Ik heb e.e.a. nog nooit goed bestudeerd, dus ik vind je foto's erg interessant. Hangen alle speakers aan die eindtrap in de kofferbak en is de "headunit" achter het dashboardkastje alleen een preamp? En de tweeters in het dashboard, die hangen wel rechtstreeks aan de headunit neem ik aan?

Heb je de pinout gegevens van die 3 stekkers op de eindtrap? Waar lopen ze naartoe?
Oeii, ik moet je al deze antwoorden schuldig blijven. Ik heb de head unit nog niet los gehaald. Heb alleen deur paneel eraf om te kijken hoe speaker zat en naar bekabeling bekeken van de amp.

Ik kan helemaal geen wiring diagram of iets vinden. En in de originele bekabeling knippen zie ik niet zitten bij deze auto haha.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Passende verloopstekkers vinden zal een behoorlijke klus worden. Ik vond onderstaande foto van de male connectoren op de Bose eindtrap. Deze connectoren zal je dus moeten zoeken, maar dan als kabeldeel met losse draden en/of contacten.

1d71146f-0b9e-469b-ae18-55ab3ac99ec0.jpg
1d71146f-0b9e-469b-ae18-55ab3ac99ec0.jpg (41.68 KiB) 4180 keer bekeken

De headunit achter het dashboardkastje is niet van Bose, maar hoort bij Rlink (lees: Tomtom). Er zit op zich ook al een eindversterker in, met speaker outputs.
3fcbddee1b0811a202bfbedeebcf8507.jpg
3fcbddee1b0811a202bfbedeebcf8507.jpg (16.18 KiB) 4180 keer bekeken
De onderste connector is o.a. verbonden met het touchscreen.

Het is wel interessant om uit te vinden of de deurspeakers door Rlink of door Bose worden gevoed. Gezien de vele aansluitingen op de Bose eindtrap kan ik me voorstellen dat ze daar aan hangen. Zo niet, dan zou ik dat best wel teleurstellend vinden. Ik vraag me nu af of de deurspeakers wel van Bose zijn. Op zich ben ik prima te spreken over het Bose systeem. Ik heb gemerkt dat de geluidskwaliteit sterk afhankelijk is van de content die je afspeelt. Radio (ook DAB) is niets bijzonders, maar goede MP3's klinken als een dijk. De originele subwoofer vind ik wel lekker compact, zodat je nog wat aan je kofferruimte hebt. Soms overweeg ik om de dubbele bodem eruit te gooien, maar door dat opbergvak eronder heb je nu wel altijd een opgeruimde kofferbak.
Matsss
beginner
Contacteer:

Bericht door Matsss »

De deur speakers zijn zeker van bose.

Afbeelding

Ik las namelijk op een forum van een nissan leaf met bose systeem. Die zo goed als het zelfde was met subwoofer onder dubbele bodem en amp daar, vanalles had uitgezocht. De subwoofer zou onder andere draaien op 0,5 ohm waardoor het aansluiten van externe sub op die uitgang niet heel sterk was.
Deze gozer had de sub aangesloten op het ingaande signaal waardoor de subwoofer beter zou werken.

Verder ben ik nog aan het uitzoeken op hoeveel ohm de speakers in de voordeuren draaien voor het uitzoeken van een nieuwe compo set.
Voor tips hoor ik graag wat je aanbeveelt, ik kloot maar een beetje aan haha.

Ik zal nog wat foto's plaatsen als ik verder ga!
Matsss
beginner
Contacteer:

Bericht door Matsss »

mox schreef: 29 okt 2021 02:09
De headunit achter het dashboardkastje is niet van Bose, maar hoort bij Rlink (lees: Tomtom). Er zit op zich ook al een eindversterker in, met speaker outputs.

De onderste connector is o.a. verbonden met het touchscreen.

Het is wel interessant om uit te vinden of de deurspeakers door Rlink of door Bose worden gevoed. Gezien de vele aansluitingen op de Bose eindtrap kan ik me voorstellen dat ze daar aan hangen. Zo niet, dan zou ik dat best wel teleurstellend vinden. Ik vraag me nu af of de deurspeakers wel van Bose zijn. Op zich ben ik prima te spreken over het Bose systeem.
Zo, ik ben weer een stukje verder gegaan. Ik heb onder andere foto's van de tweeters (kabel loopt richting headunit, geen idee of die daarvan output krijgt) R link head unit en heb nu de speaker uit de deur.
Tweeter
Afbeelding
tweeter 2
Afbeelding
Klopt het dat er een crossover in het speakertje zelf zit waar ook die tekst op staat?

Frame achter speaker in voordeur
Afbeelding

standaard Renault Clio Bose speaker
Afbeelding

Nu is de vraag, wat voor component speakers gaan er nu in??

headunit R-Link
Afbeelding
achterzijde R-Link
Afbeelding
stekkers R-Link
Afbeelding

Al met al zal alleen het dempen van de deuren al een enorme vooruitgang zijn, maar ik wil toch nieuwe speakertjes bestellen!
Iemand die weet hoeveel watt/ RMS het geluid een beter zou maken ten opzichte van de standaard speakers?

:thanks:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Interessante foto's weer! :thumbsup:
Die grijze USB-achtige stekker op de headunit heb ik nog niet eerder gezien en zal wel naar het touchscreen lopen, want daar zit zo'n zelfde stekker op. Verder blijft het interessant om te weten waar de deurspeakers naartoe lopen. Mocht je toevallig op de headunit een "achteruit"-pinnetje ontdekken t.b.v. de rear view camera, dan houd ik me aanbevolen! Ik wil de camera graag inschakelbaar maken zonder dat de auto in z'n achteruit hoeft te staan.

Je bent veel verder gegaan dan menig andere Bose-bezitter. Ik denk daarom dat je weinig advies kunt verwachten over speakers die beter zijn. Hoe ziet je nieuwe subwoofer eruit?
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII »

Niemand die hier aan een Focal set denkt
Deze in de clio 3 gestopt en was heerlijk !
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Medianav of een ander (niet Bose) audiosysteem zal inderdaad flink opknappen van een Focal setje, maar Rlink/Bose..?
Matsss
beginner
Contacteer:

Bericht door Matsss »

mox schreef: 30 okt 2021 18:41 Interessante foto's weer! :thumbsup:
Die grijze USB-achtige stekker op de headunit heb ik nog niet eerder gezien en zal wel naar het touchscreen lopen, want daar zit zo'n zelfde stekker op. Verder blijft het interessant om te weten waar de deurspeakers naartoe lopen. Mocht je toevallig op de headunit een "achteruit"-pinnetje ontdekken t.b.v. de rear view camera, dan houd ik me aanbevolen! Ik wil de camera graag inschakelbaar maken zonder dat de auto in z'n achteruit hoeft te staan.

Je bent veel verder gegaan dan menig andere Bose-bezitter. Ik denk daarom dat je weinig advies kunt verwachten over speakers die beter zijn. Hoe ziet je nieuwe subwoofer eruit?
Momenteel is dit de voordeur. Gladen RS 165 - G2 (3 ohm) speakers. (geluid klinkt veel te zacht door 3 ohm. Waarschijnlijk is standaard Bose 2 ohm...) Foutje :furious3:
Afbeelding

En de actieve subwoofer Pioneer TS-WX300A.
Afbeelding

Ik ben nog steeds op zoek naar stekkers om de voordeuren (of eventueel het hele systeem) te versterken met een versterker om zo de deuren echt van goed geluid te voorzien en niet alleen maar een harde bass te hebben van de subwoofer.

2 car audio bedrijven gemaild voor info/inbouw opties alleen nog geen reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”