Ik heb een Clio IV 1.5 DCI (2015 Night ‘n Day). In de auto zit een (standaard?) Bass Reflex systeem.
Echter is sinds een dag of twee de speaker linksvoor nagenoeg defect. Hij heeft geen enkele bass meer en wanneer je via ‘balans’ het geluid volledig links dan wel linksvoor concentreert, hoor je op zeer laag volume een wat blikkerig geluid uit de speaker komen.
Ik heb zelf al paneel losgehaald om even te controleren of er niet een kabeltje verkeerd zat/los hing, maar dat is niet het geval.
Is er iemand die hier meer van weet? Heeft iemand dit ook gehad?
Waar zit het probleem…?
Ik zou aan de kant van de radio proberen om de draden van de linker en rechter speaker om te wisselen en dan kijken of het probleem zich naar de andere kant verplaatst.Zo ja, dan mankeert er wat aan de radio. Zo niet, dan moet je het in de speaker of de bekabeling zoeken.
mox schreef: 12 apr 2022 19:45
Ik zou aan de kant van de radio proberen om de draden van de linker en rechter speaker om te wisselen en dan kijken of het probleem zich naar de andere kant verplaatst.Zo ja, dan mankeert er wat aan de radio. Zo niet, dan moet je het in de speaker of de bekabeling zoeken.
mox schreef: 12 apr 2022 19:45
Ik heb er naar gekeken, maar ik krijg bij de connector de draden zelf niet goed los, tenzij ik het forceer (kapot maak).
Het betreft een LAN5210WR4 multimedia/medianav systeem.
Dit is de connector. Ik vermoed dat paars linker deur speaker is, dus links voor. Maar ik krijg ze niet er uit, ook niet met het clipje van de witte connector omhoog.
Oke het is toch gelukt. Was tevens de verkeerde connector. Het zit hem in de speaker zelf, de bekabeling vanuit de radio lijkt goed, rechter speaker doet het op zowel linker als rechter bronkanaal.
Oke, anders wilde ik vragen of je de ohmse weerstand van de speaker kon meten. Dan kon je zien als eentje namelijk niet goed was.
Maar als je het op deze manier al bekeken hebt dan is het ook goed. Kon je de rechter speaker zo los halen dan. Moet zeggen dat jouw bass reflex er wel anders uit ziet dan bij die van mij. Ik heb namelijk zoiets (foto van internet):
En ik ben bang dat de enige manier is om die er uit te krijgen is door de popnagels uit te boren. Neem een boor die een paar mm groter is dan de gat die er in de popnagel zit. Dan gaat de "bovenste ring" van die popnagel los en dan kan je de speaker er uit allen. Vervolgens kan je de andere gedeelde van de popnagel er uit pakken. En dan kan je ze later weer met een popnageltang er weer eentje inzetten. Of als je via de bass reflex gat er bij kunt dan kan je daar ook een schroef met een moertje gebruiken.
Trouwens, als ik zo naar de foto kijk dan zit de 3e popnagel onder je speaker kabel .
mox schreef: 13 apr 2022 19:51
Popnagels uitboren, speaker plaatsen en weer vastzetten met nieuwe popnagels.
Was al bang dat dit filmpje weer voorbij zou komen. Heb hem op voorhand ook zeker al een aantal keer bekeken.
Zal dan toch echt de popnagels uitboren worden…
Brandon92 schreef: 13 apr 2022 19:56
Oke, anders wilde ik vragen of je de ohmse weerstand van de speaker kon meten. Dan kon je zien als eentje namelijk niet goed was.
Maar als je het op deze manier al bekeken hebt dan is het ook goed. Kon je de rechter speaker zo los halen dan. Moet zeggen dat jouw bass reflex er wel anders uit ziet dan bij die van mij. Ik heb namelijk zoiets (foto van internet):
En ik ben bang dat de enige manier is om die er uit te krijgen is door de popnagels uit te boren. Neem een boor die een paar mm groter is dan de gat die er in de popnagel zit. Dan gaat de "bovenste ring" van die popnagel los en dan kan je de speaker er uit allen. Vervolgens kan je de andere gedeelde van de popnagel er uit pakken. En dan kan je ze later weer met een popnageltang er weer eentje inzetten. Of als je via de bass reflex gat er bij kunt dan kan je daar ook een schroef met een moertje gebruiken.
Trouwens, als ik zo naar de foto kijk dan zit de 3e popnagel onder je speaker kabel .
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ja ik had de connectors aan de kant van de radio omgewisseld. Middels medianav balans kan je dan geluid over gewenst kanaal spelen. Bij verwisselen was links <-> rechts. De betreffende speaker was in beide gevallen defect.
Ik zal de popnagels uit gaan boren en ze met nieuwe popnagels er in moeten zetten.
Ondertussen wacht ik nog af wat de dealer gaat zeggen, maar verwacht dat ik zo erg van dat bedrag ga schrikken, dat ik het zelf wel probeer…
En wat betreft 3e popnagel, klopt. Heb hem verkeerd gemarkeerd en zit inderdaad achter de kabel!
Marc CliOvermars schreef: 13 apr 2022 20:59
Ondertussen wacht ik nog af wat de dealer gaat zeggen, maar verwacht dat ik zo erg van dat bedrag ga schrikken, dat ik het zelf wel probeer
Ik weet niet hoe goed je met die dealer kan opschieten. Maar ik zal wel zeggen dat hij alleen de popnagels er uit moet halen en er vervolgens weer nieuwe in schieten. Want je hebt namelijk alles al los liggen. Dit scheelt namelijk veel tijd voor hun. Ze hoeven niet uit te zoeken wat er kapot is en ze hoeven niks los te trekken.
En mocht je het zelf willen doen dan kan je misschien ook overwegen om er betere speakers in te zetten. Dat komt de geluidskwaliteit ook ten goede. Zo heb ik deze speakers er uit gehaald en er een slagje groter in gezet en ook tweeters (dat is wel wat extra werk).
Het is uiteindelijk gelukt met blindklinknagels (moest zelf wel wat fabriceren, want die van de Gamma pasten niet goed) en een originele speaker vanuit Renault magazijn.
Nu is het weer pico bello gefixt! Bedankt voor de support!
Marc CliOvermars schreef: 15 apr 2022 20:55
Het is uiteindelijk gelukt met blindklinknagels (moest zelf wel wat fabriceren, want die van de Gamma pasten niet goed) en een originele speaker vanuit Renault magazijn.
Nu is het weer pico bello gefixt! Bedankt voor de support!