Chiptuning door Unlimited Tuning (Renault Clio 0.9 TCE)

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
brinkio76
beginner
Contacteer:

Chiptuning door Unlimited Tuning (Renault Clio 0.9 TCE)

Bericht door brinkio76 »

Op 16-01-2018 heb ik mijn Renault Clio 4 0.9 TCE 90 pk laten chippen bij Unlimited Tuning in Amersfoort.

Ik ben zeer vriendelijk ontvangen door Jeroen met een bakkie koffie.
Na een korte uitleg wat ze gingen doen, ging de auto voor het eerst op de vermogensbank.
Deze kwam uit op 93.6Pk@5938Rpm en 147Nm@2736Rpm.
Jeroen is aan de slag gegaan en vervolgens werd de aangepast software geladen en de run gestart.
De uitkomst na de run stemden mij tot tevredenheid. 113.2Pk@5338Rpm en 177Nm@2693Rpm.
Nadat alles klaar was heb ik een proefrit gemaakt. En ik was versteld van de power die erbij is gekomen.
Aangezien er in de buurt van UT geen plek is om echt te testen ben ik daarna maar gelijk de snelweg op gereden en wat een auto is het geworden zelfs als ik hem in de ECO heb staan.
Ik ben er heel blij mee van geworden.
Ik ben benieuwd of dit ook brandstofbesparing zal opleveren, maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan je zelf.
Een aanrader voor iedereen die net wat meer wil.

Mannen van Unlimited Tuning top voor de goede service.
20180116_124720.jpg
20180116_124720.jpg (5.48 MiB) 19991 keer bekeken
Bijlagen
20180116_110932.jpg
20180116_110932.jpg (1.71 MiB) 19991 keer bekeken
Laatst gewijzigd door brinkio76 op 16 jan 2018 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeffry_vV
beginner
Contacteer:

Re: Chiptuning door Unlimited Tuning (Renault Clio 0.9 TCE)

Bericht door Jeffry_vV »

Gaaf om te zien dat ze uit zo'n "kleine motor " toch extra pk kunnen halen.
Ik ben ook van plan het te gaan doen.
Ben benieuwd naar het brandstofverbruik!
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Bericht door B.Kokkelmans »

Ik ben zelf ook van plan om langs te gaan met mijn 120 tce. als ik dit lees begint het toch wel te kriebelen :)
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik durf het nog niet aan. Lijkt me bovendien ook niet verstandig, met 2400 km op de teller :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Ping

Bericht door Ping »

Dat is een mooi resultaat! :D

Ik durf het ook (nog) niet aan ook al geven ze aan dat ze de garantie voor je overnemen.
En het blijft natuurlijk een boel geld :cry:
Vale46
beginner
Contacteer:

Bericht door Vale46 »

Wat zijn de kosten als ik vragen mag?
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Bericht door B.Kokkelmans »

Voor een 120 tce 399 euro zonder de clubkorting.
Ik weet even niet of dit voor de 0,9 hetzelfde is
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Iron blue
beginner
Contacteer:

Bericht door Iron blue »

Ik heb in ieder geval geen spijt van dat ik langs ben geweest bij UT Amersfoort om mijn clio grandtour ph2 120 tce te laten chippen,ben er tevreden over dat er zoveel meer vermogen is bij gekomen vooral in de lagere versnellingen en ook de respons van het gaspedaal.

En Max mijn vrouw rijd met een captur 0.9 tce 90 pk en die is ook reeds gechipt naar 115pk bij UT In Eke belgie en toen had ze net 2900 km op de teller,en ook hier enorm winst in koppel en een betere gasrespons. Ondertussen zit ze aan de 5000km en hij word steeds vinniger heb ik de indruk.
Clio 4 intens ph2 Grandtour 1.2-16V Tce
:) IRON-BLUE :)
olF
beginner
Contacteer:

Bericht door olF »

Klinkt interessant, maar wat zijn de voor-nadelen? Ik heb er geen ervaring mee. Maar de Tce 90 zou best een extraatje kunnen gebruiken.
Het vermogen en de koppel gaan dus omhoog. Vangt de tuning het 'gat' op bij het optrekken? De top speed vind ik niet zo belangrijk, maar het optrekken van zeg 100 naar 140, voor inhalen ed, is wel interessant.
Kan je mij meer vertellen over:
- brandstof verbruik
- slijtage
- garantie renault
- andere zaken?
Alvast bedankt
Clio IV Estate Dynamique 17"
Bouwjaar 08-2014
Gekocht 12-2017 met 27.000 KM
Seamaster
beginner
Contacteer:

Bericht door Seamaster »

Ik wil het gaan doen maar wil eigenlijk de jongens van Unlimited het op locatie laten doen, scheelt tijd enz. Ik Woon in Zoetermeer en wellicht zijn er meer geïnteresseerd om zo de kosten te drukken voor het chippen op locatie.
Inbouw op locatie is 85,-.
Laat een bericht achter of stuur mij een bericht mocht je interesse hebben.
Clio 0,9TCe Intens
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Joh@n schreef:Vind het zelf ook wel een optie, dat chippen. Enige wat ik wel jammer vind en niet terug zie is dat de boel wat vlakker is bij de na-curve. Ik vind hem nu nogal schokkend en vrij abrupt er in komen..
Dat komt vooral door de manier van tuning. Of eigenlijk kun je het in mijn ogen niet echt tuning noemen. Enige wat deze universele ‘tuners’ doen is de turbodruk omhoog gooien. Verder wordt er niks daadwerkelijk getuned.

Ik heb momenteel geen 0,9tce gedaan maar gezien de vraag is dit zeker iets waar ik me in wil verdiepen!
Jeffry_vV
beginner
Contacteer:

Bericht door Jeffry_vV »

Seamaster schreef:Ik wil het gaan doen maar wil eigenlijk de jongens van Unlimited het op locatie laten doen, scheelt tijd enz. Ik Woon in Zoetermeer en wellicht zijn er meer geïnteresseerd om zo de kosten te drukken voor het chippen op locatie.
Inbouw op locatie is 85,-.
Laat een bericht achter of stuur mij een bericht mocht je interesse hebben.
Ik woon in Bleiswijk en zit ook te denken aan chippen, misschien dat dat dan mooi uit komt!
Tfoe
beginner
Contacteer:

Bericht door Tfoe »

olF schreef:Klinkt interessant, maar wat zijn de voor-nadelen? Ik heb er geen ervaring mee. Maar de Tce 90 zou best een extraatje kunnen gebruiken.
Het vermogen en de koppel gaan dus omhoog. Vangt de tuning het 'gat' op bij het optrekken? De top speed vind ik niet zo belangrijk, maar het optrekken van zeg 100 naar 140, voor inhalen ed, is wel interessant.
Kan je mij meer vertellen over:
- brandstof verbruik
- slijtage
- garantie renault
- andere zaken?
Alvast bedankt
Ik hoor zelden wat over nadelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat de tuning geen versnelde slijtage met zich meebrengt. Ik heb eerder gelezen over slippende koppeling in de hogere versnellingen. Zelfs zo erg dat de tuning is teruggedraaid. Heeft iemand daar ervaring mee?

Wat ik me ook afvraag of je bijvoorbeeld bij UT kan aangeven dat je max. 105pk wilt. Kortom maatwerk. Ik zie in bovenstaande grafiek dat het verschil ontstaat zodra de turbo aanslaat. Tuning lijkt dus inderdaad enkel de turbodruk ophogen.

Weet iemand ook of de renault dealer het merkt als je voor onderhoud gaat? En wat als hun een softwareupdate doen tijdens het onderhoud. Dan is je hele tuning kwijt!

Mijn 0.9 clio heeft 70dkm gelopen en vraag me af of het dan niet nog harder gaat qua slijtage als ik nu nog chiptune. Ik was wel van plan de auto nog 3-5 jaar aan te houden maar ik schakel eigenlijk altijd rond de 2500 toeren. Behalve op de oprit van de snelweg, dan bij 3500 toeren :cool2:. Ik haal 1:21 met een tank verwacht daar geen verbetering in.

Deze tuner lijkt een interessante conclusie te hebben maar mijn duits laat me in de steek
https://youtu.be/bedh8Z3diYY
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Kijk eens in mijn topic, linkje staat onder dit bericht. In tegenstelling tot vele anderen wordt je auto bij mij wel volledig 'custom' afgesteld, zoals ze dat noemen.

Ik durf zelfs te beweren dat de slijtage omlaag zou kunnen gaan. Origineel worden ze namelijk redelijk rijk (veel brandstof) afgesteld om zo ook in warme landen en/of met slechte kwaliteit brandstof goed te blijven functioneren. Dit rijke lopen verouderd je bougies sneller, verbreekt deels de oliefilm op de cilinderwanden/zuigerveren en verbruikt uiteraard meer brandstof.

Slijtage is vooral afhankelijk van het gebruik, als je de auto niet anders gebruikt dan voorheen ga je dit pas na 200.000 kilometer merken door bijvoorbeeld een turbo die meer speling begint te krijgen.
zwollefun
beginner
Contacteer:

Bericht door zwollefun »

Turbodruk kun je niet verhogen van de tci90, deze word aangedreven door de bestaande uitlaatgassen.
Wel door mengselaanpassingen (hoger brandstofverbruik)

Tevens die "extra" pks die je krijgt zijn door mengsel aanpassingen zijn iid haalbaar.

Resultaat meer power en (hoe kan het ook anders) hoger brandstofgebruik.

1+1=2
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Geen id waar je dat vandaan haalt maar dat kan wel degelijk....
thebest07111
forum starter
Contacteer:

Bericht door thebest07111 »

En gaat je benzineverbruik er ook van omlaag?
proportions
forum starter
Contacteer:

Bericht door proportions »

Chiptunen is altijd iets geweest wat ik nooit heb laten doen wegens onduidelijke antwoorden wat ik krijg op mijn vragen.

- Er wordt gezegd dat het zuiniger zal zijn met hetzelfde rijgedrag als er voor, dit zal vast wel kloppen maar als je inspuitsysteem / momenten / hoeveelheid verandert van je verstuivers etc. zou je toch denken dat je meer brandstof in moet laten spuiten om die pk's er uit te halen ? Aan de andere kant is het wel zo dat je motor wat rustiger wordt door extra pk's.

- Als je het kan opvoeren (tunen) dan betekent dat er al nodige pk's er al in zitten maar dat het wel "dichtgeknepen" is. Dit komt doordat fabrikanten een optimale performance / slijtage verhouding aanhouden. Zij moeten tenslotte 3 tot 5 jaar garantie bieden voor die auto's. Er gaat tenslotte meer druk op je tandwielen / draaiende onderdelen / overbrenging etc. zitten waardoor het "harder gaat slijten". Er is niet echt duidelijkheid hoe harder het gaat slijten t.o.v. de situatie er voor (1 jaar? 3 jaar? 10 jaar?), dus dit is ook een andere vraag.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

In tegenstelling van wat elke tuner je beloofd gaat het benzineverbruik niet omlaag, dwz, niet met die universele tunes die overal toegpast worden. Doorgaans is het enige wat ze doen de turbodruk verhogen en op de gok wat meer voorontsteking geven, soms zelfs meer brandstof inspuiten.

Uit ervaring blijkt dat de Renault modellen affabriek allemaal aan de rijke kant lopen, dit heeft er mee te maken dat ze ook op slechte kwaliteit brandstof in het oostblok optimaal moeten kunnen presteren. Met andere woorden, zelfs op een standaard afstelling kan de levensduur ten koste gaan van compromissen.

Zeggen dat van tuning de slijtage omhoog gaat is dus nogal subjectief. Tuurlijk zal er bij voortdurend maximaal gebruik meer slijtage optreden aan draaiende delen omdat je deze zwaarder gaat belasten. Praktijk is echter dat het extra vermogen sec gebruikt wordt voor inhaalacties of invoegen. Bij dit gebruik ga je echt niet een meetbaar verschil in slijtage vinden.

Er zal ook geen 1 tuner zijn die je een bindend antwoord kan geven. Als je een objectief onderzoek wilt voeren zul je een grote populatie moeten hebben. Succes met het vinden van 10 getunede en 10 ongetunede doe identiek gebruikt, onderhouden en bereden worden. Hou dit vervolgens 10 jaar vol en trek dan alle auto’s uit elkaar om slijtage te meten. En dat terwijl een klant niet meer dan €299 wilt betalen voor tuning omdat ie dat tegen komt op internet.

Ik denk dat je ook wel inziet gezien het bovenstaande dat er níemand is die je het antwoord gaat geven.
EoH
forum starter
Contacteer:

Bericht door EoH »

Zou je kunnen zeggen dat het tunen van den tce90 de Clio de prestaties van een TCE120 krijgt ? Of is dat te kort door de bocht ?
Nu : Clio TCE 90 Night & Day bj 2015
Vroeger : Renault 4, 5, 6, 8, 9, 12, 16 , 19, Clio 1, 2 en 3
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”