Bij bediening van de van de ruitensproeier werkt van de ene op de andere dag de sproeiers (pomp) voor en achter niet meer.
Mijn vraag is of het ruitensproeierpompje zelf gezekerd is?
Kan dit niet vinden in het handleiding boekje bij zekeringen schema D.
Wel 3 zekeringen voor de ruitenwissers en wel,
zekering 3= ruitenwissers
zekering 27= achteruitrijlichten, ruitenwissers achterin, UCH
zekering 31= ruitenwissers voor en achter, achteruitrijlichten.
P.s schema D uit de handleiding komt ook niet helemaal overeen met het zekeringskastje.
Ruitensproeier voor en achter werkt niet van Renault Clio Estate Tce 2014
-
- beginner
- Contacteer:
Re: Ruitensproeier voor en achter werkt niet van Renault Clio Estate Tce 2014
Sproeierpompjes gaan na een aantal jaren altijd stuk. Het rubber keerringetje vergaat waardoor het motortje volloopt met sproeiervloeistof. Ook zit er een rubber klepje in dat afhankelijk van de draairichting van de pomp de voor- of achterruit besproeit. Dit klepje zwelt op onder invloed van de sproeiervloeistof waardoor er bijv. nog maar één ruit besproeid wordt óf, zoals op dit moment bij mij, geen enkele ruit meer...
Mijn motortje hoor ik nog wel gewoon draaien; jij ook? Zo niet, kijk dan of je aan de hand van dit filmpje kunt achterhalen welke zekering je moet hebben (met dank aan @Natalie).
Een kapot pompje vervangen schijnt het makkelijkst te gaan door het linker voorwiel en de modderkuip te verwijderen. Ik ben al zeker een jaar motivatie aan het verzamelen om dit te gaan doen. Gelukkig/helaas is een kapotte sproeier geen APK afkeur
Mijn motortje hoor ik nog wel gewoon draaien; jij ook? Zo niet, kijk dan of je aan de hand van dit filmpje kunt achterhalen welke zekering je moet hebben (met dank aan @Natalie).
Een kapot pompje vervangen schijnt het makkelijkst te gaan door het linker voorwiel en de modderkuip te verwijderen. Ik ben al zeker een jaar motivatie aan het verzamelen om dit te gaan doen. Gelukkig/helaas is een kapotte sproeier geen APK afkeur

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Contacteer:
@altijd kapot : komt dit dan door het veelvuldig gebruik of heeft dat geen invloed? Ik probeer het gebruik van m'n ruitenwisser vloeistof tot een absoluut minimum te beperken. Beter is om je raam regelmatig proper te maken met een glascleaner /detailspray zodat je die vloeistof niet nodig hebt. 
Ik kocht de pompjes voor mijn vorige Clio bij wijze van spreken in familieverpakkingen... Er zaten er zelfs 2 in; ook eentje voor de koplampsproeiers. Altijd hetzelfde gelazer na een paar jaar. Dat rubber kan waarschijnlijk niet tegen de chemicaliën in de sproeiervloeistof. Gebruik wel of niet beperken maakt niets uit, want het pompje zit onderin het reservoir gestoken en staat dus altijd "onder water".
Mijn ervaring is trouwens dat goedkope "namaakpompjes" van Topran het aanmerkelijk langer uithouden dan "originele" pompjes in een Renaultverpakking.
Mijn ervaring is trouwens dat goedkope "namaakpompjes" van Topran het aanmerkelijk langer uithouden dan "originele" pompjes in een Renaultverpakking.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus