Ervaringen chiptuning over langere tijd/veel km

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
koenie79
beginner
Contacteer:

Ervaringen chiptuning over langere tijd/veel km

Bericht door koenie79 »

Ik heb een Clio Estate limited 0.9 van 2019 met 35000 km op de teller. Ik wil de auto graag laten tunen maar vraag me af wat dit met het onderhoud/slijtage doet over langere tijd. Ben van plan deze auto nog te houden tot er ongeveer 100.000 km op de teller staat.

Alvast bedankt voor de reacties.
Koen
Paulusssttt
beginner
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning over langere tijd/veel km

Bericht door Paulusssttt »

Ligt eraan hoe je ermee omgaat en eigenlijk zoals met elke auto getuned of ongetuned.
Wil je altijd als eerste weg zijn bij het stoplicht, nog net even volgas inhalen aan het eind van de invoegstrook of die twee laatste km's uit je topsnelheid halen? Dan slijt de boel en harder dan normaal.
Is het doel van de tuning dat je koppelkromme gelijkmatiger verloopt (die EU-norm dip eruit), een betere oppak bij lage toeren en een net wat fellere acceleratie wanneer je het nodig hebt dan is er niets aan de hand. Zeker niet als je dit gepaard laat gaan met fatsoenlijk periodiek onderhoud en goed vaderschap over je auto zoals motor eerst op temperatuur laten komen en een fatsoenlijke rijstijl.

Ik heb zowel mijn motor (racemodel) als auto laten tunen en nooit spijt van gehad, alleen maar voordeel. Tip: laat er een K&N filter inzetten.
Ik heb over alles een mening, meestal meerdere.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”