trommelremmen vervangen door schijfremmen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
johanvds
beginner
Contacteer:

trommelremmen vervangen door schijfremmen

Bericht door johanvds »

heeft iemand ervaring om de trommelremmen van een clio gt estate (2014) te vervangen door schijfremmen
goodje
über forummer
Contacteer:

Re: trommelremmen vervangen door schijfremmen

Bericht door goodje »

Hoi en Welkom Johan op het forum wel eens voorbij zien komen op een ouder model, vermoed dat het best wel wat werk is.
Denk dat de remdruk regeling ook moet worden aangepast, dus ff zoeken op het forum..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Minnie
beginner
Contacteer:

Bericht door Minnie »

Goedemiddag,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum, maar kan verder niks over dit onderwerp vinden. Is er iemand die hier al meer over weet?
Wat zijn de kosten bijvoorbeeld om de trommelremmen achter te vervangen door schijfremmen?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Waarom denk je dat schijfremmen beter zijn dan trommels? Enkel meer werk en het effect is miniem. Lekker een trommeltje laten zitten daar achter.
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

De flintstones hadden een betere rem.Met de voeten hihi .
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Ronon
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Ronon »

Misschien vinden ze de trommel niet zo mooi staan.. ik heb voor de looks liever schijven rondom..
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Tuurlijk Ronon, ik ook, maar het is nu ook niet zo dat een schijfrem altijd beter is.
Minnie
beginner
Contacteer:

Bericht door Minnie »

Hahaha! Ik vind het inderdaad raar lijken dat er achter geen remschijven zijn en dat is voor mij ook de grootste reden om hiernaar te vragen, maar waarschijnlijk zal dit wel een dure aanpassing zijn.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Minnie schreef:Hahaha! Ik vind het inderdaad raar lijken dat er achter geen remschijven zijn en dat is voor mij ook de grootste reden om hiernaar te vragen, maar waarschijnlijk zal dit wel een dure aanpassing zijn.
De reden(en) daarvoor is/zijn heel simpel.

1) Je hebt geen aparte remklauw nodig voor de handrem, dus de gehele reminrichting is goedkoper
2) Trommelremmen gaan veeeeel langer mee.
3) Trommelremmen zijn zelfbekrachtigend, derhalve valt er beter mee te remmen als de bekrachtiging wegvalt voor een gemiddelde automobilist dan schijfremmen, zonder bekrachtiging moet je daar heel hard op duwen.
4) Trommelremmen lopen altijd vrij in tegenstelling tot schijfremmen die altijd heel licht aanlopen. Scheelt dus ietsiepietsie in de afrolweerstand.
5) 80% van de remkracht zit aan de voorkant, en ook al kun je harder remmen met een schijfrem, met die 20% aan de achterkant is het rendement daarvan dus veeeel minder dan op de voorkant. En in principe merk je het verschil niet met normaal gebruik.

Het enige dat wellicht nog in t voordeel spreekt voor een schijfrem aan de achterkant is het feit dat het ABS beter bestuurbaar is, maar dat is bij een gemiddelde Clio toch niet voorbereid, mocht je dat willen zal dat de hele ombouw vele malen lastiger maken.
ESP heeft dus ook altijd 4 schijfremmen, die kan elk wiel afzonderlijk afremmen, dat lukt niet met een trommel. Tevens is dat ook de reden dat de Duster bijna omviel in de Elandtest. Ook daar trommels aan de achterkant. Maar daar is een Clio niet hoog genoeg voor.
En de hitte die je opbouwt in een trommel is hoger, maar nogmaals, 20% remkracht aan de achterkant, etc.

Mocht je nu denken, nee ik rijd als een xxxx en ik heb dat nodig (RS modellen dus uitgezonderd hiervan)

Alles vanaf de backingplate op de as moet je opnieuw opbouwen. Vooropgesteld dat de achteras gelijk is bij alle modellen en dat betwijfel ik! Dus dan zul je een Clio 4 RS achteras moeten vinden en monteren.
Contacteer:

Bericht door Age »

Dat van die ESP, weet je dat zeker? Is dat niet standaard bij nieuwe auto's? Een Capture heeft ook trommeltjes achter.....
Groet, Age
Minnie
beginner
Contacteer:

Bericht door Minnie »

NicoK schreef:
Minnie schreef:Hahaha! Ik vind het inderdaad raar lijken dat er achter geen remschijven zijn en dat is voor mij ook de grootste reden om hiernaar te vragen, maar waarschijnlijk zal dit wel een dure aanpassing zijn.
De reden(en) daarvoor is/zijn heel simpel.

1) Je hebt geen aparte remklauw nodig voor de handrem, dus de gehele reminrichting is goedkoper
2) Trommelremmen gaan veeeeel langer mee.
3) Trommelremmen zijn zelfbekrachtigend, derhalve valt er beter mee te remmen als de bekrachtiging wegvalt voor een gemiddelde automobilist dan schijfremmen, zonder bekrachtiging moet je daar heel hard op duwen.
4) Trommelremmen lopen altijd vrij in tegenstelling tot schijfremmen die altijd heel licht aanlopen. Scheelt dus ietsiepietsie in de afrolweerstand.
5) 80% van de remkracht zit aan de voorkant, en ook al kun je harder remmen met een schijfrem, met die 20% aan de achterkant is het rendement daarvan dus veeeel minder dan op de voorkant. En in principe merk je het verschil niet met normaal gebruik.

Het enige dat wellicht nog in t voordeel spreekt voor een schijfrem aan de achterkant is het feit dat het ABS beter bestuurbaar is, maar dat is bij een gemiddelde Clio toch niet voorbereid, mocht je dat willen zal dat de hele ombouw vele malen lastiger maken.
ESP heeft dus ook altijd 4 schijfremmen, die kan elk wiel afzonderlijk afremmen, dat lukt niet met een trommel. Tevens is dat ook de reden dat de Duster bijna omviel in de Elandtest. Ook daar trommels aan de achterkant. Maar daar is een Clio niet hoog genoeg voor.
En de hitte die je opbouwt in een trommel is hoger, maar nogmaals, 20% remkracht aan de achterkant, etc.

Mocht je nu denken, nee ik rijd als een xxxx en ik heb dat nodig (RS modellen dus uitgezonderd hiervan)

Alles vanaf de backingplate op de as moet je opnieuw opbouwen. Vooropgesteld dat de achteras gelijk is bij alle modellen en dat betwijfel ik! Dus dan zul je een Clio 4 RS achteras moeten vinden en monteren.
Met andere woorden een heel gedoe voor niks. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide antwoord.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Age schreef:Dat van die ESP, weet je dat zeker? Is dat niet standaard bij nieuwe auto's? Een Capture heeft ook trommeltjes achter.....
Nou ja, ESP kan gewoonweg niet omgaan met een trommel omdat die niet precies genoeg kan zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het niet op de voorwielen werkt.
Minnie schreef: Met andere woorden een heel gedoe voor niks. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Juist! Geen probleem. :thumbsup:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

De remkrachtverdeler bij schijfremmen aan de achterkant is ook anders...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”