Rlink vervangen door Pioneer SPH-EVO64DAB

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Rlink vervangen door Pioneer SPH-EVO64DAB

Bericht door Alex Intens »

Goede avond,

Ik heb een gebruikte Pioneer EVO64 gekocht als vervanging voor het Rlink systeem (Clio 4 PH2 2016). Nu was het uitbouwen en inbouwen geen probleem. Alleen blijkt de “plug&play” kabelboom niet op de aanwezige stekkers van de Rlink module (ja die achter het handschoenkastje) te passen.

Ik heb aan de aangeleverde kabelboom 3 stekker (ik denk Medianav standaard) maar uit de Rlink module kwamen er maar 2. Zijn hier verloopstekkers voor of moet ik een passende kabelboom nabestellen?

M.v.g.

Alex
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Rlink vervangen door Pioneer SPH-EVO64DAB

Bericht door mox »

De kabelbomen en stekkers van Medianav en Rlink zijn echt compleet verschillend. Ik zou niet eens weten of hier überhaupt verloopjes voor bestaan. Bij Medianav zit alles achter het LCD-display, Rlink heeft een aparte "headunit" achter het dashboardkastje. Mocht je gaan knutselen, dan hoor ik graag of er ergens achterop de Rlink-headunit een pinnetje/draadje aanwezig is waarmee de achteruitrijcamera onafhankelijk van de versnellingspook ingeschakeld kan worden. Ik heb al jaren de stille wens om die camera via een microswitch o.i.d. in te laten schakelen zodra ik de achteruit-vergrendeling onder de pookknop omhoog trek. Ook voor een stoplicht of tijdens het rijden.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Ik kan dit weekend wel even foto’s maken van de achterkant van de Rlink headunit maken. Dan alleen nog uitzoeken hoe ik ze hier kan plaatsen.
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Er zijn geen kabelbomen in de omloop voor een auto met rlink helaas. Dat zal zelf knutselen worden.

Bedrading luidsprekers en dergelijke komt uit bij de versterkerunit achter het dashboardkastje.
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Volgens de compatibiliteitslijst van pioneer past hij op alle Clio 4 van 2012-2019. Ik heb de vraag bij Pioneer neergelegd en wacht hun reactie nog af. Anders kan ik de boel weer uitbouwen.
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Blijkbaar moet ik nog een kabel bijbestellen van ruim €100. Top service van Pioneer, eerste en laatste ervaring.
Dus als iemand ook aan eenzelfde radio wilt beginnen, ga er niet zomaar vanuit dat past als pioneer zegt dat het past. 😅
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Vanochtend ben ik even op pad geweest naar een Pioneer dealer voor wat duidelijkheid. Ik kan dus bovengenoemde kabelboom bestellen om de radio aan de praat te krijgen. Alleen is het dus niet (eenvoudig) mogelijk om de parkeersensoren en camera aan de praat te krijgen. Het wordt steeds meer een downgrade dan een upgrade.

Denk ik te simpel als ik de pinout van beide stekkers naast elkaar leg en de 4 benodigde kabels uit de 30 polige stekker verbind met de overeenkomende kabels aan de 24 polige kant?
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Als je een android telefoon hebt kun je ook android auto activeren op de rlink. Dat is wel een upgrade.

Ik had voor mijn eigen clio met rlink al rlink 2 spul bij elkaar gezocht om te kijken of ik dat werkend kon krijgen, maar heb nu geen clio meer met rlink.

Of die signalen hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen. Als de pioneer wel compatibel is met de camera van een medianav zou ik zeggen dat het moet kunnen, volgens mij zijn de onderdeelnummers van de camera etc gewoon hetzelfde.
-------
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Er zijn op "een bekende chinese website" ook female /malestekkers te krijgen voor de 24 en 30 pin, dus je zou ook een verloopkabel kunnen maken om de kabelboom origineel te houden.
-------
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Ik ga eerst kijken of ik de draden tijdelijk kan verbinden om te testen of het werkt. Mocht het lukken zou ik inderdaad even een kabelboompje kunnen maken met die stekkers. Bedankt voor de tip.
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Oke, ik heb aan de Renault kant de goede pins gevonden voor de canbus + en - en het geschakelde contact. Dus hij werkt in ieder geval, nu een net kabelboomtje maken en verder zoeken welke pins aan de Renault kant gebruikt zijn voor de camera enz. Er is nog hoop :DD
Als iemand de pinout van de 32pins stekker uit de Rlink module weet zou dat heel veel helpen. Bij voorbaat dank.
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

dutchkliko schreef: 08 jan 2019 10:36 Overigens heb ik op een frans forum de volgende Diagrammen nog gevonden van de R-Link Radio (die van tomasvs vond ik zelf tog een heel stuk duidelijker en straight to the point) Afbeelding
Afbeelding

Source: http://www.forum-clio.com/index.php/top ... 5.100.html

Hierin staat zo te zien ook een handleiding met hoe de speakers los moeten en dat je voor de achterdeuren de Megane 3 13cm speaker adapter platen kan gebruiken.
-------
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Nu weet ik weer waarom ik destijds ben afgehaakt om mijn rear view cam handbediend te maken. Ik kan namelijk geen pinnetje op de headunint vinden waarop rechtstreeks te zien is wanneer de versnelling in z'n achteruit staat. Dat signaal zal wel door een andere computer via de canbus naar Rlink verstuurd worden, maar welke..?
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Is het dan niet gewoon makkelijkst om draadje van de achteruitrijlampen te pakken?
-------
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik vrees dat de achteruitrijlampen net als de rear view cam indirect ingeschakeld worden door een computer en niet rechtstreeks door de achteruitschakelaar van de versnellingsbak. Punt is dat ik de rear view cam graag in wil kunnen schakelen zonder dat de achteruitrijlampen aangaan en zonder dat ik 'm in z'n achteruit hoef te zetten.
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Ik zag achterop de Pioneer radio ook nog een 4 pins connector. Volgens de handleiding is dat een Canbus communicatie poort waar apart een adapter voor te bestellen is. Daar ga ik morgen nog maar eens achteraan bellen.
Alex Intens
beginner
Contacteer:

Ik geef de strijd op, iemand nog intresse in de hele set?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”