Start/stop systeem

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
DanielW
beginner
Contacteer:

Start/stop systeem

Bericht door DanielW »

Beste mede clio-eigenaren,

Sinds een dag of twee ben ik ook een trotse eigenaar van een mooie clio estate. Tot zover bevalt het rijden met behoorlijk goed. Hoewel het een B-segmenter is, vind ik dat deze auto zich heel volwassen gedraagt op de weg. Boven verwachting in ieder geval.

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is het start stop systeem. Het is al een aantal keer voorgekomen dat, bij een stoplicht, ik de wagen stil zet, de versnelling in neutraal zet en vervolgens voetje van de koppeling af. Ik krijg geregeld de mededeling dat het start/stop systeem dan niet beschikbaar is (In de klokken de A met een diagonale streep erdoor).
Uiteraard heb ik de Cliobijbel erbij gepakt maar volgens mij voldoet de auto wel aan alle gestelde voorwaarden. Ik snap dus niet zo goed waarom dit systeem het niet doet. Het gebeurt een behoorlijk aantal keer achter elkaar en dan ineens doet het systeem het weer wel.

Zijn er mensen met dergelijke ervaringen? Is er iets dat ik niet goed doe? Of zijn er bepaalde omstandigheden dat het systeem niet beschikbaar is (anders dan in de handleiding.)

Graag jullie ervaringen, meningen etc.

Alvast bedankt.

:thanks:
Renault Clio Estate TCe 90 Dynamique
Rouge Flamme
comfort extra, city extra, R-link, passion noir
Sidney
forum starter
Contacteer:

Re: Start/stop systeem

Bericht door Sidney »

ligt aan de electriciteits vraag van de auto - airco aan bv

ik merk dat als het of vrij koud is, of vrij warm de functie niet werkt - ook als de motor nog koud of behoorlijk warm is
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Midri »

Je kan in dit topic ook al een deel informatie vinden.
Met vriendelijke groet, Tommy

Afbeelding
DanielW
beginner
Contacteer:

Bericht door DanielW »

Het was gisteren ongeveer 16 graden en de airco unit stond uit. Had ook al gedacht aan een airco gerelateerde oorzaak maar gezien de temperatuur van gister lijkt me dat een beetje sterk. We wachten af.
Rouge Flamme
Mikeymike20
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikeymike20 »

Mij is opgevallen als ik een kabeltje in het USB poortje van de radio doe dat de start-/stop functie ook niet beschikbaar is. verder heeft hij het bij mij tot nu toe altijd gedaan (behalve als de motor koud is inderdaad) eenmaal is hij automatisch gestart (stond denk ik +5 min stil)
Clio IV Expression GT Line - Tce 90 - Blanc Glacier
ForceMaple
beginner
Contacteer:

Bericht door ForceMaple »

Mij lijkt dat het start en stop systeem een behoorlijke aanslag pleegt op je start motor, of zie ik dat verkeerd?...
Clio IV 1.5 Dci Phase II
Mikeymike20
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikeymike20 »

Ik weet ook niet of het erg goed is, persoonlijk gebruik ik de start en stop functie zelden tot nooit. Alleen wanneer ik weet dat ik langer dan +- 5 min moet wachten gebruik ik hem.
Clio IV Expression GT Line - Tce 90 - Blanc Glacier
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Bericht door s_jansen66 »

Naast de electriciteitsvraag werkt de start/ stop ook niet als je hij aan het regenereren is (diesel).

Mijn Punto Evo die ik hiervoor reed had ongeveer een zelfde gedrag. Ook daar werkte de start-stop lang niet altijd.

Ik moet wel zeggen dat ik niet echt een fan ben van dat start-stop. Je bent dan dus elke keer in je versnellingsbak aan het roeren en als je voor zo'n stoplicht staat gaat dat ook niet altijd subtiel met maar 3 auto's die per groen door kunnen en een hele rij achter je.
DanielW
beginner
Contacteer:

Bericht door DanielW »

Paar honderd kilometers verder kom ik tot de conclusie dat met auto uit (N.B.) geen beschikking heb over start stop! Dat is toch raar. Je zou juist zeggen geen airco is minder vraag naar vermogen dus zou ie het moeten doen. Wel jammer want ik rij vaak met airco uit. Toch eens navragen bij de dealert.

Anderen met deze zelfde ervaring?
Rouge Flamme
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Andere verbruikers aan misschien? Licht aan kan ook verhinderen dat S&S aanspreekt.
DanielW
beginner
Contacteer:

Bericht door DanielW »

Ik heb van de week een testritje gemaakt om mijn vermoeden te bevestigen en het lijkt te kloppen. Met airco aan koelt het interieur af. Binnen 3-5 minuten is S&S beschikbaar. Zet ik de airco daarna uit dan duurt het een aantal minuten voordag S&S niet meer beschikbaar (buiten zonnig, ongeveer 25 graden). Airco terug aan en binnen een paar minuten is het dermate veel afgekoeld dat S&S weer werkt. Ander testje: De climatecontrol opvoeren naar een hogere temperatuur lijkt ook te werken om zonder airco S&S beschikbaar te houden.

Oftewel de volgende voorwaarde aan het S&S systeem lijkt het euvel te zijn: Een te groot verschil tussen ingestelde temperatuur op de AC-unit en de daadwerkelijke temperatuur in de auto zelf.
Rouge Flamme
Marc ClioGT
beginner
Contacteer:

Bericht door Marc ClioGT »

onlangs ervaren dat toen motor aflag en ik ventilatie hoger zette hij terug in gang schoot.
Wat duidelijk verwijst naar meer energie verbruik waardoor hij terug start zodanig dat batterij niet leegloopt.
Heeft dus wel degelijk te maken met wat eventueel aan staat en verbruik van energie hiervoor.
Groetjes
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

ForceMaple schreef:Mij lijkt dat het start en stop systeem een behoorlijke aanslag pleegt op je start motor, of zie ik dat verkeerd?...
Ja, tuurlijk je start vaker. Maar de meeste fabrikanten hebben de startmotor verzwaard tot ongeveer 300.000 starts.
PapasClio
beginner
Contacteer:

Bericht door PapasClio »

http://www.autoweek.nl/artikel/14198/ne ... topsysteem

Autoweek 16 van 20 april 2016

Effect 50 stadskilometers met veel stoplichten levert een besparing van 0,1 liter diesel op maar wel tijdsverlies door het vertraagde starten. Dus milieu en portomonee besparing door meer slijtage aan het systeem startmotor-koppeling denk niet dat het veel oplevert.

Grtz PapasClio
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”