Weet iemand wat er loos is met mij auto?
Clio estate 1.5 DCI
Het volgende is gebeurd, afgelopen week op vakantie in frankrijk en daar heeft de hele dag de achterklep opengestaan. nadat deze gesloten was ging na enkele minuten de auto zelf op slot, gelukkig had ik mijn sleutels niet in de auto liggen en kon ik de auto weer openen. Echter toen ik hem probeerde te starten was het een hoop getik maar starte hij niet.
Volgende dag de auto aangeduwd en ben gelijk een half uur gaan rond rijden, echter kwamen toen direct de meldingen op het dashboard schermpje "controleer voertuig" "controleer start/stop systeem" en "storing opladen accu".
Aldaar nog gecontroleerd of de dynamo de accu opladen en dat was het geval, gaf na starten met eerst een klein beetje gas geven gewoon 14+ volt aan op de multimeter.
Daarna de auto zo min mogelijk gebruikt om de accu te sparen en twee dagen later naar huis gereden, met de meldingen in het schermpje.
De reis naar huis verliep verder zonder problemen waarbij nog een tussenstop gemaakt waarbij de auto ook uitgezet is, maar hij starten daarna gewoon.
Vandaag in NL gelijk naar de Accu boer geweest en die heeft de accu getest en daar kwam uit dat deze slecht was en vervangen diende te worden.
Nieuwe accu geplaatst maar helaas bleven de meldingen gewoon terugkomen.
Om toch wat meer duidelijkheid te krijgen even langs de dealer gereden om hem te laten uitlezen en advies te vragen.
Ze hadden meerdere meldingen en een aantal gaf aan kortsluiting aan massa, na de codes gewist te hebben en opnieuw de auto te starten komen deze 4 telkens terug. (zie foto)
Bij de dealer werd mij verteld dat het mogelijk aan de dynamo lag en dat die vervangen moet worden, maar als ik meet dan geeft hij gewoon 14+ volt aan.
De prijzen voor vervanging schrok ik behoorlijk van (1000 voor revisie bosch , 1300 voor Valeo nieuw)
Daarbij melde ze ook nog even dat het niet zeker is dat hiermee de storing verholpen is. pffff lekker dan
Aangezien de auto uit 2013 komt en al meer dan 200K op de teller heeft is dit een beetje veel van het goeie.
Iemand mss een idee waar het mogelijk nog aan kan liggen of is echt de dynamo de boosdoener ?
Groet
Robert