Goedemiddag,
Ik zou graag jullie ervaring en/of advies horen over het volgende:
Ik heb in augustus vorig jaar een Clio GT (automaat) uit 2016 gekocht. Na ongeveer een half jaar kreeg ik bij het wachten voor een stoplicht de melding "Controleer automatische transmissie", waarna de auto niet meer gestart kon worden. Na enkele keren proberen toch gelukt, en sindsdien geen problemen ondervonden.
Tot vorige week: na een aantal steilere hellingen in een parkeergarage te zijn afgereden kreeg ik de melding " controleer hill hold assist" en viel de aandrijving weg. Hierna gestopt, opnieuw gestart en besloten terug naar huis te rijden.
De volgende dag een klein stukje gereden, maar tijdens het opschakelen (ik vermoed van 2 naar 3 of 3 naar 4), gaf de auto de melding "controleer automatische transmissie" en viel de aandrijving weer weg. Tijdens stilstand kreeg ik afwisselend de "controleer automatische transmissie" en "controleer hill hold assist" melding.
Na komst van de ANWB staat de auto nu bij de dichtsbijzijnde renault dealer (dit is niet de garage waar de auto vorig jaar gekocht is).
Uitkomst: na uitlezing van de auto zien ze diverse motorstoringen en een DTC melding. Aangeraden wordt om: de rekeneenheden te vervangen, automatische koppeling vervangen, distributieriem vervangen, motorflush uitvoeren, drukgroep vervangen, inspuiting programmatie vervangen. Kosten: boven de 6000 euro.
Ik schrik enorm van dat bedrag... Ik vind het lastig om in te schatten in hoeverre AL deze reparaties uitgevoerd moeten worden. Als ik deze kosten optel bij de aankoopprijs kom ik dicht op de oorspronkelijke nieuwprijs van deze clio.
Garantie:
Ik heb bij het kopen vorig jaar geen extra afleverpakket gekocht, dus op de factuur van de verkopende garage staat "huisgarantie 1 maand". Ik weet dat er een wettelijke garantie van 1 jaar geldt op occasions, maar verwacht gezien de melding van "huisgarantie" weinig respons en/of een zeer moeizame discussie.
Is er iemand met ervaring / advies wat betreft het reparatie advies en/of het aanspreken van de garantie?
Clio GT 2016 Motor storing Controleer automatische transmissie - reparatie kosten
Re: Clio GT 2016 Motor storing Controleer automatische transmissie - reparatie kosten
Ik heb een handbak en heb verder ook geen ervaring met automaten. Wat ik wél weet is dat de EDC-computer helemaal ín het aluminium van die versnellingsbak is gegoten. Mocht die computer stuk zijn dan vrees ik dat je inderdaad flink aan de beurt bent.
Volgens mij zit er in je GT hetzelfde H5F-blok als bij mij. Zo ja, dan zit daar helemaal geen distributieriem maar een "onderhoudsvrije" distributieketting in. Dat lijstje lijkt me dus vooral ter ontmoediging bedoeld te zijn en om die prijs van "boven de 6000 euro" enigszins aannemelijk te maken. Voor hetzelfde geld heb je gewoon last van een slecht stekkertje, dus ik zou zeker nog wat andere garages raadplegen!
Volgens mij zit er in je GT hetzelfde H5F-blok als bij mij. Zo ja, dan zit daar helemaal geen distributieriem maar een "onderhoudsvrije" distributieketting in. Dat lijstje lijkt me dus vooral ter ontmoediging bedoeld te zijn en om die prijs van "boven de 6000 euro" enigszins aannemelijk te maken. Voor hetzelfde geld heb je gewoon last van een slecht stekkertje, dus ik zou zeker nog wat andere garages raadplegen!
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Clio GT 2016 Motor storing Controleer automatische transmissie - reparatie kosten
Dank je, mox. Ik vermoed na een rondvraag dat ze het lijstje inderdaad verlengd hebben; een snelle second opinion van een andere Renault dealer (die de auto weliswaar niet gezien heeft) maar wel naar de lijst met "nodige reparaties" heeft gekeken voor me streepte al wat onnodige zaken weg. En er zit inderdaad een H5F blok in... We gaan het eerst proberen op te lossen met de verkoper.
Hou ons a.u.b. op de hoogte, ik ben al jaren erg geïnteresseerd in welke computers en/of software revisies er allemaal in een GT zitten. Op een GT is de RS Monitor via een hack in te schakelen en in tegenstelling tot in mijn Initiale is hij in een GT volledig functioneel. Bij mij doet de uitlezing van een aantal sensoren het helaas niet. Ik vermoed verschillen in de gebruikte computers.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
-
- forum starter
- Contacteer:
Als de garantie wettelijk 1 jaar is zou ik me van dat 1 maand regeltje niks aantrekken. Je kocht de auto toch rechtstreeks van de garage en dan is die 1 maand regel in mijn ogen b#ll sh#t. Asap die garage aanschrijven, via mail en desnoods aangetekend in gebreke stellen. Zo heb je bewijs dat je binnen de garantieperiode zit.
Doe dit asap en zet bvb Renault. Nl in cc.
Doe dit asap en zet bvb Renault. Nl in cc.
Korte update: na telefonisch en schriftelijk overleg heeft de verkopende garage de auto opgehaald bij de Renault dealer en gaat deze garage na uitlezen de voorgestelde reparaties van de eerste diagnose, indien zinvol en nodig, uitvoeren. Keep you posted.
In ieder geval blij dat de auto weg is bij de eerste Renault dealer.
In ieder geval blij dat de auto weg is bij de eerste Renault dealer.
Jeetje wat rot man, voor 6000 euro koop je zowat een 2e hands manual clio weer terug! (mijn clio was rond die pijs..) Ik zou inderdaad, zoals je ook gedaan hebt aardig wat verschillende garages aanbiedingen laten doen. Sommige die kunnen het vast voor minder. Ik denk wel dat je er niet onderuit komt met de automaat..
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 165pk
Volkswagen Up! 1.0 60pk
Renault Clio IV 0.9 TCE 113pk
Dacia Sandero Stepway 1.0 101pk

Volkswagen Up! 1.0 60pk
Renault Clio IV 0.9 TCE 113pk
Dacia Sandero Stepway 1.0 101pk