Testdrive: Renault Zoe

Voor al het Renault en Clio nieuws en rijervaringen
Plaats reactie
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Testdrive: Renault Zoe

Bericht door Vinnie »

Renault Zoe.

Gisteren stond mijn broer smiddags voor de deur met een leuk autotje.
Hiermee hebben we een uurtje kunnen "testen", bochten met veel snelheid slalommen en optrekken.

De Specs:
Manufacturer: Renault
Production: 2012
Assembly: Flins, France
Body style: 5-door hatchback
Electric motor: 65 kW (88 PS; 87 bhp) 220 N·m
Battery: 22 kW·h lithium ion battery
Range: 210 km
Length: 4,084 mm
Width: 1,730 mm
Height: 1,562 mm
Verdere specificaties zie:
http://www.e-rijden.nl/car/specificatio ... t-zoe-life
Kracht:
Ja, jullie lezen het goed, 87 hele galopperende paartjes onder de motorkap.
Ik ben iemand die erg van kracht in een auto maar dit is ruim voldoende vanwege 1 reden: Er word niet geschakeld.
Het is zelfs zo erg dat je met een gemiddelde auto echt moeite moet doen om de Renault Zoe bij te houden.
Iedere schakel beweging die je normaal moet doen, elke keer je koppel opbouwen enz. verlies je ongeveer 4-5 sec.

Dankzij dat je in de Renault Zoe niet hoeft te schakelen is dit erg wennen,
als je even niet goed oplet en de auto voor je gaat snel weg moet je uitkijken dat je niet tegen de achterkant op rijd aangezien je voorganger lijkt bijna stil te vallen.

Gewicht:
Hij weegt ruim 1400kg, een tank zou je denken. Maar niet is minder waar.
Aangezien het meeste gewicht in de bodem zit is het een kart op de weg.

R-link:
Geweldig systeem, je kan er alles mee, Muziek, navigeren, telefoneren, alles tegelijk.
Helaas heeft hij soms wat extra tijd nodig om een opdracht uit te voeren maar als hij eenmaal bezig is dan levert hij ook alles wat je wilt.
Mijn broer zijn Nokia op Windows phone kon helaas (gelukkig voor mij) geen muziek over BT streamen maar mijn Iphone 4 wel, ook dit ging erg gemakkelijk.
Geluid, 1 woord geweldig. Nu weet ik niet of de Zoe R-link andere speakers heeft dan de Clio 4 R-link maar ik vond ze de bass erg lekker weergeven.
Ikzelf heb alleen maar de MediaNav in de Clio 4 meegemaakt en dit is dramatisch slecht, R-link is de optie om te kiezen!.

Opladen en Afstand:

Wij hebben met de Zoe ongeveer 80 km afgelegd, nu klinkt dat niet veel maar hij had nog maar 45% batterij vermogen over.
Renault adverteert met 210 km maar dit zal je met veel moeite gaan reden, voorwaarde zullen zijn: Ventilatie/AC uit, R-link uit, xenon uit. Eigenlijk alles wat autorijden leuk maakt moet uit staan.
De verkoper vertelde ook vanwege de 17" velgen dat het bereik zal afnemen.
Ook 120 op de snelweg loopt de batterij vrij snel leeg, verlaag je je snelheid naar 100 gaat al een stuk beter, toch wel een -puntje.

Opladen is wel weer geniaal, Er zit een electies slot op de kabel aan beide kanten zodat mensen niet voor de grap even de kabel eruit trekken.
De Opel Ampera heeft dit niet en gebeurd redelijk vaak dat er een kabel word gestolen of eruit gehaald.

Topsnelheid:

Hier zal ik kort over zijn, Das niet heel snel
Optrekken als een malle tot aan de 80-90 daarna duurt het vrij lang voor je op de 120 km/h zit.
Uiteindelijk tot aan de 140 gekomen toen maar afgehaakt.

Conclusie:
Zou ik hem zelf rijden? Ja en nee.
Ja, erg voordelig en er leuk om te rijden.
Veel leuke gadgets mooi uiterlijk, persoonlijk mag hij voor mij wel wat lager op de weg en andere velgen maar verder erg leuk.
Leuke motor licht er in maar mag voor mij iets krachtiger.

Nee, vanwege 1 minpunt.
~150 km op 1 laadbeurt, even naar de kust en weer terug zit er niet in.
Of even op en neer naar Friesland zonder te laden.

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten, Vincent.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Testdrive: Renault Zoe

Bericht door Arjan »

Erg leuk wagentje maar zoals zoveel elektrische wagens alleen maar geschikt voor stadsverkeer of een ritje naar de buurgemeente.
Het bereik van dit soort auto's is wat de verkoop voorlopig toch tegenhoud. Zou ik zo'n ding hebben is het erg leuk om naar het werk en terug te gaan. Zou ook net lukken, goeie 175 km heen en terug. Moet dus net lukken, in de zomer dus als het niet te warm is... En in de winter gaat het licht aan en is het bereik veel te weinig. Daarbij is de laadtijd vaak nog langer dan je nodig hebt om de accu's leeg te rijden. Ritje Den Helder - Maastricht gaat je dan een dag kosten. Vooruitgang brengt je dan dus eigenlijk terug in de tijd...
tvriend

Bericht door tvriend »

Vanaf 1 augustus krijg ik een Renault Twizy ter beschikking van mijn werk voor het op en neer racen naar mijn werk (15km enkele reis).
Zal daar ook eens een review voor schrijven zodra ik er even in gereden heb :)
cliogek

Bericht door cliogek »

Electriciteit is voor verlichting, gas om op de koken en diesel voor boeren.
:wink:
Verder wel een leuke auto maar 150km is inderdaad veel te weinig.
Die gooi je onderweg niet even vol.
xeoMe
forum starter
Contacteer:

Bericht door xeoMe »

Nice, ik ga a.s. vrijdag in de Renault Zoe rijden, ik ben benieuwd! :)
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

De moeder van Bart Oving rijdt volgens mij een Zoe. Bart, als je dit ziet, hoe bevalt hij als dagelijkse auto?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
renault15.17

Bericht door renault15.17 »

Ben sinds anderhalve maand eigenaar van een Zoe Intens. En voor iedereen die denkt dat het niks is, ga eens (uitgebreid) proefrijden! Het rijdt geweldig, je komt verder dan je denkt en Nederland heeft (nu al, en dat wordt snel nog beter) een goede infrastructuur m.b.t. laadpalen.

Normaal rijden wij 5 dagen in de week woon-werkverkeer (60 of 70 km heen en terug) met de Zoe. Dan laden we om de dag thuis de accu's weer vol. Maar in de weekenden wordt er ook mee gereden, familiebezoek, naar voetbal met de kinderen, enz. De andere auto's hier (Laguna, Alpine, Renault R17) worden bijna jaloers. :lol: ;)

En afgelopen vrijdag een dagje strand gedaan (ik woon in Uden, N.Br.). 's Avonds 285 km gereden, onderweg GRATIS opgeladen bij een Greenflux oplaadpunt bij v.d. Valk Breukelen. Kom daar maar eens om bij een benzinestation: gratis benzine :dizzy2: :smash:

Afbeelding
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Dan ben ik wel weer nieuwsgierig hoelang de laad tijd is?????

Verder hoe gaat dat met de wegenbelasting is dat en blijft dat vrij????
Met die 1400 kg tank.... :huh:
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
renault15.17

Bericht door renault15.17 »

De oplaadtijd hangt af van het vermogen van de laadpaal (en hoe leeg de accu is natuurlijk). Thuis heb ik een standaard, 1 fase, 3,7 kW laadpunt. Meestal ga ik opladen bij 30-40% restcapaciteit en dan duurt het een uurtje of 5-6.

Maar de publieke laadpalen zijn minimaal 11 kW en die bij v.d. Valk is 22 kW. Het accupakket van de Zoe is 22 kWh en dus zou je theoretisch één uur nodig hebben van 0% tot 100%. Maar omdat de laatste 5-15% niet met vol vermogen geladen wordt, duurt het iets langer.
In de praktijk afgelopen vrijdag: 's morgens zijn we daar gestopt voor een kopje koffie en was de accu binnen een half uur van 46% weer tot 97% opgeladen. 's Avonds hadden we nog 30% capaciteit over en gaf de Zoe aan dat er 55 minuten nodig was om weer vol te zijn. Hapje gegeten en toen met een 100% volle accu naar huis gereden (=91 km).
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Oké dat is wel te doen, alleen worden vermoedelijk straks al die oude accu's een probleem en levensduur accu en kosten voor vervanging!
De oplaat tijd is inderdaad goed te doen :sunny:
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Accu's zijn lease, dus als ze ouder worden krijg je een nieuwe. :thumbsup:
Er komen met een x aantal jaar ook accu's met meer capaciteit, dus dan ook meer afstand.
Groeten, Vincent.
Plaats reactie

Terug naar “Renault & Clio nieuws, tests & reviews”