Aandrijfas kapot?
Re: Aandrijfas kapot?
Dat is de Fusee die uit de wielnaaf is geschoten! die zat dus niet goed geborgd!
Fusee zit aan de draagarm dmv 2 bouten, de kogel van de fusee gaat onderin de naaf.
en door de naaf gaat dan een bout die de kogel zekert dat deze er niet uit kan schieten.
Controleer gelijk of de fuseekogel nog goed is, als je die makkelijk met de hand zelf kan bewegen is die aan vervanging toe.
(advies, vervang die dan gelijk aan beide kanten)
Edit :
Op foto 2 zie ik nog wel de bout zitten die de kogel hoort te zekeren, wellicht is die gebroken?
Controleer ook de naaf waar de kogel in gaat.
Fusee zit aan de draagarm dmv 2 bouten, de kogel van de fusee gaat onderin de naaf.
en door de naaf gaat dan een bout die de kogel zekert dat deze er niet uit kan schieten.
Controleer gelijk of de fuseekogel nog goed is, als je die makkelijk met de hand zelf kan bewegen is die aan vervanging toe.
(advies, vervang die dan gelijk aan beide kanten)
Edit :
Op foto 2 zie ik nog wel de bout zitten die de kogel hoort te zekeren, wellicht is die gebroken?
Controleer ook de naaf waar de kogel in gaat.
Re: Aandrijfas kapot?
Denk dat het dan 1 van de sloop wordt
Is wel makkelijk te bewegen maar rubber is droog en zitten scheuren in
En de kogel is bijna niet te zien zo versleten is die
Is wel makkelijk te bewegen maar rubber is droog en zitten scheuren in
En de kogel is bijna niet te zien zo versleten is die
Re: Aandrijfas kapot?
Fuseekogels zijn niet zo duur! (denk aan 20 euro per stuk nieuw)
http://www.winparts.nl/592/onderstel/wi ... skoppeling
http://www.winparts.nl/592/onderstel/wi ... skoppeling
Re: Aandrijfas kapot?
Moet je even langs de lokale automaterialenzaak fietsen.
Vaak hebben ze die op voorraad en anders als ze bestellen volgende dag binnen.
Heb je de naaf al gecontroleerd of je daar scheurtjes ziet of iets wat niet helemaal juist lijkt?
Vaak hebben ze die op voorraad en anders als ze bestellen volgende dag binnen.
Heb je de naaf al gecontroleerd of je daar scheurtjes ziet of iets wat niet helemaal juist lijkt?
Re: Aandrijfas kapot?
En de bout die onder in de naaf zit die de kogel hoort te zekeren? Denk dat deze een afgeschaafde kant heeft, is die nog netjes heeft iemand dit nooit goed vastgezet.
Re: Aandrijfas kapot?
Jha idd !
Ik druk em erin en rij ik langzaam naar de dealer (1km)
Zou ik dat opredden?
Ik druk em erin en rij ik langzaam naar de dealer (1km)
Zou ik dat opredden?
Re: Aandrijfas kapot?
Inderdaad Henny, precies dezelfde gedachte
Als het op de snelweg zou gebeuren had de auto wel rare sprongen kunnen maken

Als het op de snelweg zou gebeuren had de auto wel rare sprongen kunnen maken

Re: Aandrijfas kapot?
NIET DOEN!jensies schreef:Jha idd !
Ik druk em erin en rij ik langzaam naar de dealer (1km)
Zou ik dat opredden?
Als die tijdens het rijden er weer uitknalt ben je verder van huis!
Wat je eventueel kunt doen, erin zetten en duwen naar de garage (het is klote, maar wel veilig!)
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Aandrijfas kapot?
Op laten halen!
Duwen is een optie als hij niet gehaald kan worden maar rijden niet!, aangezien dat je as er grote druk op zet knalt deze er gelijk weer uit.
Als dat veel te zwaar gaat kan je hem ook heel langzaam laten trekken (max! 10km/h) (niet scherp stuuren en dan op de handrem remmen om de voorzijde te ontlasten)
Als deze er uit knalt tijdens de rit kan je gewoon heel veel vervangen en ben je veel meer geld kwijt.
Duwen is een optie als hij niet gehaald kan worden maar rijden niet!, aangezien dat je as er grote druk op zet knalt deze er gelijk weer uit.
Als dat veel te zwaar gaat kan je hem ook heel langzaam laten trekken (max! 10km/h) (niet scherp stuuren en dan op de handrem remmen om de voorzijde te ontlasten)
Als deze er uit knalt tijdens de rit kan je gewoon heel veel vervangen en ben je veel meer geld kwijt.
Groeten, Vincent.
Re: Aandrijfas kapot?
Ik vind al het advies heel goed en leuk dat er word geprobeerd te helpen.
Maar Henny is pas de eerste die de ernst van het probleem inziet. En ook pas de eerste die eindelijk weet om welke onderdelen het gaat.....
Het is een fuseekogel.
Deze zit met 2 bouten aan je draagarm.
En steek je onder in het fusee.
De groef die je erin ziet daar zit normaal de bout doorheen.
Door die constructie kan de kogel never nooit niet van ze leven uit dat gat schieten.
Bij ongelukken is alles krom en breekt zelfs voordat hij eruit komt.
Ik denk dat hij er gewoon niet ver genoeg in zat waardoor hij niet goed geborgd werd.
Maar ik zie aan je reacties dat je echt te weinig ervaring hebt. Dus geen 1 meter meer rijden en laat er een monteur naar kijken!!!!
Maar Henny is pas de eerste die de ernst van het probleem inziet. En ook pas de eerste die eindelijk weet om welke onderdelen het gaat.....
Het is een fuseekogel.
Deze zit met 2 bouten aan je draagarm.
En steek je onder in het fusee.
De groef die je erin ziet daar zit normaal de bout doorheen.
Door die constructie kan de kogel never nooit niet van ze leven uit dat gat schieten.
Bij ongelukken is alles krom en breekt zelfs voordat hij eruit komt.
Ik denk dat hij er gewoon niet ver genoeg in zat waardoor hij niet goed geborgd werd.
Maar ik zie aan je reacties dat je echt te weinig ervaring hebt. Dus geen 1 meter meer rijden en laat er een monteur naar kijken!!!!
Re: Aandrijfas kapot?
Ahum... Pagina 1 niet gelezen Jeff?Jeff 16V schreef:Ik vind al het advies heel goed en leuk dat er word geprobeerd te helpen.
Maar Henny is pas de eerste die de ernst van het probleem inziet. En ook pas de eerste die eindelijk weet om welke onderdelen het gaat

Re: Aandrijfas kapot?
Jawel en dat worden best wat onderdelen verkeerd benaamd.
Ook door ene Arjan
Ook door ene Arjan

Re: Aandrijfas kapot?
Klopt Jeff, ik wilde het simpel houden 
