Rempedaal reageert laat (clio 1.2 '95)
Rempedaal reageert laat (clio 1.2 '95)
Nog een vraag:
Bij het intrappen van de rem gaat de auto pas remmen nadat het pedaal al een centimeter of 4 is ingetrapt. Dan remt hij goed, maar ik zou willen dat ie eerder reageert. Het aangrijpingspunt iets directer als het ware.
Hoe zorg ik daarvoor? Kan ik het pedaal op een of andere manier afstellen?
Klauwen, blokken, schijven, hoofdremcilinder, remleidingen, remvloeistof peil, allemaal in orde...
Bedankt!
Maurits
Bij het intrappen van de rem gaat de auto pas remmen nadat het pedaal al een centimeter of 4 is ingetrapt. Dan remt hij goed, maar ik zou willen dat ie eerder reageert. Het aangrijpingspunt iets directer als het ware.
Hoe zorg ik daarvoor? Kan ik het pedaal op een of andere manier afstellen?
Klauwen, blokken, schijven, hoofdremcilinder, remleidingen, remvloeistof peil, allemaal in orde...
Bedankt!
Maurits
Re: Rempedaal reageert laat (clio 1.2 '95)
Heb ik ook, volgens mij hebben clio's over het algemeen de remkracht redelijk onder in het pedaal liggen...
Wanneer is de remvloeistof voor het laatst vervangen? Wellicht zit er lucht in het systeem.
Misschien is het hele systeem ontluchten en bijvullen inderdaad een optie. Heb je wel weerstand bij het indrukken van het pedaal tot ie begint te remmen?
Bedankt allemaal,
Nee er is nauwelijks weerstand op het pedaal. Daarom dacht ik dat er misschien een soort stelschroef zit om het aangrijpingspunt te bepalen. Ontluchten denk ik niet, want dan zou het pedaal pas diep pakken na een tijdje remmen en de vloeistof warm wordt. Misschien voor de zekerheid toch maar uitsluiten. Hoeveel remvloeistof gaat er in totaal in ongeveer? Met een litertje zal ik wel genoeg moeten hebben toch? Gewoon DOT 4?
Nog andere ideeen?
Groet, Maurits
Nee er is nauwelijks weerstand op het pedaal. Daarom dacht ik dat er misschien een soort stelschroef zit om het aangrijpingspunt te bepalen. Ontluchten denk ik niet, want dan zou het pedaal pas diep pakken na een tijdje remmen en de vloeistof warm wordt. Misschien voor de zekerheid toch maar uitsluiten. Hoeveel remvloeistof gaat er in totaal in ongeveer? Met een litertje zal ik wel genoeg moeten hebben toch? Gewoon DOT 4?
Nog andere ideeen?
Groet, Maurits
Misschien dat de automatische bijstelling van (toevallig) allebei de voorremmen niet werken :P Dus misschien kan je even kijken hoeveel ruimte er tussen de schijf en de blokken zit, als dit een behoorlijke ruimte is, kan dat het misschien verklaren.
Als er lucht in het systeem zit dan is het pedaal altijd zacht. Zelf als er geen directe luchtbelletjes zichtbaar zijn neemt de stijfheid van de olie af. Als er water in het systeem zit krijg je problemen als de remmen het worden en het water gaat koken. Dit komt bij normaal gebruik bijna nooit voor. De enige reden dat je geen water in het systeem wil hebben is roest vorming.
Maargoed, ik zou het gewoon vervangen allemaal. Een tijdje geleden heb ik het ook gedaan omdat ik bij harder remmen het gevoel had dat het pedaal weg aan het zakken was. Na het verversen was alles opgelost.
Heb je een auto met of zonder abs? Zonder ABS heb je waarschijnlijk al genoeg aan een halve liter.
Maargoed, ik zou het gewoon vervangen allemaal. Een tijdje geleden heb ik het ook gedaan omdat ik bij harder remmen het gevoel had dat het pedaal weg aan het zakken was. Na het verversen was alles opgelost.
Heb je een auto met of zonder abs? Zonder ABS heb je waarschijnlijk al genoeg aan een halve liter.
Inderdaad de remolie vervangen (advies is om de twee jaar), goed ontluchten en remmen reinigen. 99 van de 100 gevallen verbeterd dit enorm
Is niet moeilijk om zelf te doen allemaal. Kost je twee uurtjes en een flesje remolie.

Is niet moeilijk om zelf te doen allemaal. Kost je twee uurtjes en een flesje remolie.

wees voorzictig met het losdraaien van de onluchtingsnippels, de dingen zijn klein van van zacht metaal. Je draait ze gemakkelijk stuk. Gebruik uitsluitend een ring sleutel, dan is de kans dat je hem dol draait het kleinste. Verder is het een klusje dat best wat tijd vraagt. Plan een mooie zaterdag ochtend of middag. Je kan dan in alle rust lekker klussen...:D
Ik neem aan dat je een steeksleutel bedoeld? Ringsleutel is vaak 12-kantig en daarmee beschadig je ook snel het zeskant van de nippel. Voor je het weet zijn ze rond.
Moet eigenlijk zo`n speciale remleiding sleutel gebruiken. Lijkt een beetje op een steek sleutel maar dan anders!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Ik dacht 5 raakvlakken. Zal eens kijken, heb er eentje liggen.
Deze dus:

Dit is een 10 / 11 mm. Ze zijn er in verschillende maten.
Je hebt ook ringsleutels met zeskant. Die zitten vaak in de hele goedkope setjes.
Deze dus:

Dit is een 10 / 11 mm. Ze zijn er in verschillende maten.
Je hebt ook ringsleutels met zeskant. Die zitten vaak in de hele goedkope setjes.
Ik wist niet dat daar speciaal sleutels voor bestonden. Al denk ik dat je aardig je best moet doen om de zaak met een ringsleutel te slopen. Met een ring sleutel heb je in totaal ook 6 contactpunten (dat is al heel wat beter dan de twee van een steek sleutel).
Geloof me met een ringsleutel draai je ze aardig snel kapot. Moet die remleiding sleutel in ieder geval gebruiken!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Bedankt allemaal. Ik was even in het buitenland, vandaar mijn late reactie. Maar ik heb de remmen ontlucht, en het probleem is nu inderdaad minder. Hartelijk dank allemaal.
Ik heb wel een ander probleem. Als ik een wat langer stuk rijd wordt het rechter voorwiel soms gloeiend heet. Ik zat zelf te denken dat het misschien een remblok is wat tegen de schijf aan zit, maar voel niet dat de auto naar rechts trekt. Of kan het zijn dat de remklauw een klein beetje verstopt zit waardoor de blokken net niet ver genoeg teruggaan en de wrijving wel hoog genoeg is om de boel gloeiend heet te maken maar niet genoeg om de autop merkbaar aan een te kant te laten remmen?
Of zou het een heel ander probleem kunnen zijn? Lager?
bedankt bij voorbaat!!
Maurits
Ik heb wel een ander probleem. Als ik een wat langer stuk rijd wordt het rechter voorwiel soms gloeiend heet. Ik zat zelf te denken dat het misschien een remblok is wat tegen de schijf aan zit, maar voel niet dat de auto naar rechts trekt. Of kan het zijn dat de remklauw een klein beetje verstopt zit waardoor de blokken net niet ver genoeg teruggaan en de wrijving wel hoog genoeg is om de boel gloeiend heet te maken maar niet genoeg om de autop merkbaar aan een te kant te laten remmen?
Of zou het een heel ander probleem kunnen zijn? Lager?
bedankt bij voorbaat!!
Maurits