Fluittoon door speakers

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
Michiel

Fluittoon door speakers

Bericht door Michiel »

Ik heb een irritant probleempje bij mijn geluidsinstallatie.

Het probleem doet zich sinds kort voor.

Wanneer ik optrek met mijn auto(meer toeren maak) krijg ik een fluittoon door de speakers.
Dit is niet snelheids afhankelijk, puur toerental afhankelijk.
Hoe meer toeren hoe hoger de fluittoon.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Ik heb de originele radio(tuner list).

Groeten Michiel
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Fluittoon door speakers

Bericht door sj0ertum »

Dat is Dynamoruis. Liggen je kabels wel goed gescheiden? Dus niet de stroom bij de speakerkabels :thumbsup: daarmee kun je het voorkomen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Michiel

Bericht door Michiel »

Ehm, ik heb mijn speakers wel vervangen maar die heb ik gewoon aangesloten op de bestaande bekabeling.

Ook heb ik nog een usb interface in de auto gebouwd.

Verder heb ik niets bijzonders aan de geluidsinstallatie gedaan.

Kan het ook geen slechte massa zijn of iets dergelijks??

Het vreemde is dat het een paar weken geleden heeft voorgedaan, eerder nooit last van gehad :(

Ohja als ik toeter en heb de muziek een beetje hard staan, dan hoor ik ook een kraakje door de speakers, wat ik ook vrij appart vind
Didi

Bericht door Didi »

lijkt verdacht veel op een massaprobleempje. :chinrub:
controleer alle aansluitingen maar eens goed op eventuele oxidatie.

als je zoals jij zegt alleen de speakers hebt vervangen kan het eigenlijk alleen uit die (massa) hoek komen.

natuurlijk kan het ook zijn dat je Altenator kapot is. maar laten we dat maar even niet hopen.
Κλειώ

Bericht door Κλειώ »

Denk dat de usb interface de boosdoener is, waarschijnlijk slechte massa in de stekker.

Koppel de stekker van de interface los als dat kan en ga een stukje test rijden is het nog niet weg hebben je speakers een slechte massa.

Als dit het enigste is wat is vervangen blijft dat dan de laatste optie.
Maar gezien het feit dat dit meestal schuifstekkertjes zijn lijkt me dit onwaarschijnlijk, mits ze goed passen uiteraard.

Ontstoringsfilter is volgens mij geen optie omdat je geen aardlus probleem hebt (meerdere apparatuur op verschillende min punten in de auto)
En zoals je al aangeeft heb je geen voeding of RCA kabels geplaatst.
Michiel

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de reacties tot nu toe :worship:

Ik heb even een snel een rondje gereden. Zonder de usb interface heb ik geen last van de fluittoon :thumbsup:

Maar nu?
Waar moet ik zoeken om het probleem op te lossen, vind het namelijk ook zonde om de interface weg te doen!
Kan ik de massa draad doorverbinen met die van de radio, door deze er bv aan te solderen?

En mocht er geen oplossing zijn?, waar kan ik dan een ontstoringsfilter kopen. Wat zou ongeveer de prijs zijn? Dit wil ik dan eventueel wel proberen
Κλειώ

Bericht door Κλειώ »

Ik neem aan dat er een electrisch schema bij de interface zat ?

Speur de min draad op (waarschijnlijk zwart of bruin) en kijk of deze goed vastgemaakt is.
het kan weleens gebeuren dat ze een stukje isolatiemateriaal mee vastkrimpen in de fabriek.
Hier kijken ze verder niet naar en proppen de stekkertjes in de iso stekker.
Met als gevolg dat jij nu daardoor ruis hebt.

Ook kun je voorzichtig de min stekker uit de iso stekker halen en deze even simpelweg vastmaken aan een ander minpunt in de buurt.
Die van de radio kan ook bijvoorbeeld, heb je dan nog steeds ruis even een ander minpunt zoeken (bout /moer in of tegen het chassis of carosserie)
Als het dan wel weg is moet je gewoon even een andere min aansluiting maken voor je usb interface
Michiel

Bericht door Michiel »

Hartstike bedankt voor je reactie

Ik ga het morgen bij daglicht even bekijken en hopelijk het probleem oplossen :thumbsup:

Ik laat dan ook wel even weten of het gelukt is :wink:

Ik heb ook nog de volgende schema's van de radio gevonden, misschien ook wel handig voor andere mensen!

Afbeelding

Afbeelding
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb vandaag uitgebreid zitten prutsen, maar helaas zonder resultaat.
Heb alle bedrading doorgemeten met een multimeter, maar alles lijkt goed te zijn....
Ook heb ik een andere min/massa gebruikt voor de interface, dit werkte ook niet:(

Iemand nog een idee wat het probleem kan zijn?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

probeer een xtra massa draad van het radio frame naar het chassis :thumbsup:
probeer ook is de minkabel van de accu naar het chassis schoon te krabben
het is echt een massa probleem.
Groeten, Vincent.
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

is idd een massaprobleem ....

ik zou gewoon , net wat Vincent zegt , extra massadraad van radioframe na chassis doen ... :wink:
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben vandaag nog even met de auto aan de slag geweest, helaas zonder resultaat.
Heb de massa accupool en klem schoongemaakt, dit gaf geen verbetering:(

Vervolgens heb ik nog een massa kabel vanaf de accupool naar de radio getrokken(via motorkap vergrendelings rubber). Ook dit heeft niet geholpen, denk nu toch dat het probleem in de usb interface zit :dizzy2:

Bedankt voor de reactie tot nu toe!
Κλειώ

Bericht door Κλειώ »

Probleem moet in de interface zitten.
Als je deze loshaalt is het weg gaf je al aan in een eerdere reactie.

Wellicht is er een interne storing in de interface.
Kun je schoonmaken en kabels leggen tot je een ons weegt, maar dat zal niet helpen.
Het probleem ligt niet aan de massa van de auto anders had je het met de radio ook gehad.
Met alleen de radio is er geen storing begreep ik uit een eerdere reactie.

Ga naar de leverancier van de interface en leg het probleem voor, desnoods neem je een andere te leen om te testen.

Laatste optie is de minkabel van de interface even bij je min van de radio in de stekker steken, heel misschien is er sprake van een ground loop.
Maar dat lijkt me erg sterk ik denk dat er een intern probleem in je interface zit.
Michiel

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de reactie :thumbsup:

Ik denk ook dat het probleem in de interface zit:(.

Ik ga de fabrikant mailen over het probleem, hopelijk komen ze dan met een passende oplossing.

Het enige wat ik nog vreemd vind, en waarvan ik denk dat het er buiten staat is dat; als ik toeter ik ook een kraakje door de speakers hoor. Maar dit is dan wel weer als ik alleen de interface heb aangesloten :dizzy2: .
Κλειώ

Bericht door Κλειώ »

Heb je radio bediening aan het stuur ?
Want dan zou het kunnen dat daar een massa probleem zit.
Echter zou je het dan ook moeten hebben als de interface niet is aangesloten.

ik zeg met de interface naar leverancier/ verkooppunt en mee laten rijden met en zonder interface aangesloten.

Een beetje leverancier/verkoper haalt een andere uit voorraad om te controleren of deze het ook heeft.

probleem zit gewoon in de interface.
Vieze accupolen of vieze minkabels naar carosserie hebben hier niets mee te maken in dit geval.
disciple

Bericht door disciple »

Even een oude koe uit de sloot: ik heb precies hetzelfde probleem. Heb je al een nieuwe interface, en was dat het probleem?
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”