achterruitverwarming/ruitenwissers defect

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Karbonus
beginner
Contacteer:

achterruitverwarming/ruitenwissers defect

Bericht door Karbonus »

Hallo allen,

Vorige week ben ik eigenaar geworden van een mooie clio. Deze week ben ik erachter gekomen dat zowel de ruitenwissers achter als de achterruitverwarming niet werken. Tot nu toe heb ik het volgende geconstateerd:
* zekering ruitenwissers achter is in orde, die van de achterruitverwarming kan ik niet herleiden vanuit het schema;
* ik hoor het relais klikken bij zowel het inschakelen van de ruitenwissers als de verwarming achter.

Is het aannemelijk dat het een kabelbreuk bij de doorvoer naar de achterklep betreft? Zo ja, hoe gemakkelijk maak ik dat rubber los? Op internet lees ik veel dat de clip hierbij afbreekt.

Of denken jullie dat er andere oorzaken zijn dan een kabelbreuk?

Alvast bedankt voor de hulp.
Karbonus
beginner
Contacteer:

Re: achterruitverwarming/ruitenwissers defect

Bericht door Karbonus »

Kleine update:

Ik heb vanmiddag geconstateerd dat de connector van de achterruitverwarming los is geraakt, zie afbeelding. Dit zou dus de oorzaak kunnen zijn waarom de achterruitverwarming niet werkt. Ook heb ik gekeken naar een kabelbreuk bij de doorvoer van de auto naar de achterklep, hier heb ik niks bijzonders kunnen zien. Wat zou dan wel de oorzaak kunnen zijn van de niet werkende ruitenwisser?

StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII »

Je kunt spanning in de stekkers controleren ,verder is de foto idd duidelijk dat is niet goed
Zo ook in de ruitenwisser motor meten als er spanning is ,kabel door voor kan zeker probleem geven
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Als je garantie hebt terug gaan naar de verkoper. Zo niet kun je de connector op de ruit nog wel fixen. Heb ik ook ooit gedaan bij de Clio. Zie onder andere https://www.clioclub.info/forum//viewto ... 94#p429494
Werkte weer prima zolang ik de auto nog heb gereden.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Karbonus
beginner
Contacteer:

Bericht door Karbonus »

Onder de garantie is de auto naar de garage gegaan. Uiteindelijk hebben ze het relais op de BCM vervangen, waardoor de ruitenwisser weer werkte. Vervolgens is er een nieuwe achterruit in gekomen en leken de problemen te zijn opgelost. Echter.... toen de nieuwe achterruit erin zat, werkte de ruitenwisser weer niet?? Binnenkort wordt de hele BCM vervangen en hopelijk zijn daarmee de problemen opgelost.
Karbonus
beginner
Contacteer:

Bericht door Karbonus »

Inmiddels functioneert alles weer naar behoren. Gisteren (toen het regende) viel mij op dat wanneer ik de auto in zijn achteruit zet, de achterruitenwisser automatisch aan gaat. Naar mijn idee heb ik geen regensensor in de auto, wel een intervalschakelaar. Is dit normaal?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

It's not a bug, it's a feature :DD
Als je R-link hebt is automatisch achterruit wissen een optie die je ergens via het touchscreen uit kunt zetten. Heb je Medianav i.p.v. R-link en wil je die optie toch uitzetten, dan zal je moeten hacken m.b.v. DDT4ALL.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”