Achterlichten en knipperlichten defect na werk aan trekhaak

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
rob401
beginner
Contacteer:

Achterlichten en knipperlichten defect na werk aan trekhaak

Bericht door rob401 »

Hallo!
Vanmiddag ben ik bezig geweest om mijn zeer verroestte stekkerdoos van de trekhaak te vervangen (Clio 3, 2007, 1.2 TCe). Work in progress, maar toen ik wat kabels wilde testen (de kabels hadden niet de kleur die ze zouden moeten hebben volgens het schema) viel mij op dat mijn knipperlichten snel knipperde. Alleen als ik de hendel gebruik, niet als ik de knop voor het alarmlicht gebruik. de knipperlichten achter doen het helemaal niet meer (voor en zij wel) en ook mijn achterlichten doen het niet meer, achteruit-rij-licht wel, remlicht heb ik nog niet kunnen testen in m'n eentje. Ik heb de zekeringen getest (en preventief vervangen) maar dat was het probleem niet. Heeft iemand ideeën? Ik las iets over het loshalen van de kabelboom, maar waar loopt die naartoe? Bij voorbaat heel veel dank!
jor74
beginner
Contacteer:

Re: Achterlichten en knipperlichten defect na werk aan trekhaak

Bericht door jor74 »

Pak wd40 en probeer de stekker vd trekhaak eens in te spuiten. Contactje of broze stekkers zijn het vaak.
Als je knipperlichten snel knipperen dan is er 100% een zekering kapot. Benieuwd of het lukt te fixen. Raam open en hand uitsteken is een laatste optie 🤣 succes mvg
rob401
beginner
Contacteer:

Bericht door rob401 »

Bedankt voor je reactie haha, jor74. Het lijkt alleen toch echt niet de zekering te zijn:
Update: in het linker achterlicht heb ik de verbinding/splitsing van de kabels weggehaald (staat nu dus geen stroom meer op de trekhaak kabels voor de linker kant). Dat heeft de problemen van de linkerkant verholpen! Nu zul je denken, perfect, doe hetzelfde voor de rechterkant. Alleen daar lijkt die splitter niet in het achterlicht te zitten. Dus bij deze de vervolgvraag, heeft iemand enig idee waar ik deze splitter kan vinden (en omzeilen)? Symptoom is nu dus, rechter achterlicht en knipperlicht achter kapot, knipperlicht rechts voor en zij knipperen snel. Linkerkant van de auto doet het weer als normaal!
jor74
beginner
Contacteer:

Bericht door jor74 »

Zijn de achterlicht-units nog goed? Missch is daar ook mee geknoeid binnenin. Is de stekker van de trekhaak 5 of 7 polig? Ik heb hier de originele achterlichten nog liggen missch kan je ze testen als je niet te ver weg woont..hier tussen Arnhem en Zutphen🤩
rob401
beginner
Contacteer:

Bericht door rob401 »

Bedankt voor je reactie en aangeboden hulp! Maar het is opgelost! De stekker was overigens 7-polig. Schijnbaar was de splitter aan de rechterkant wat dieper door het gaatje heen de wielkast ingedrukt, vanwege een vrij korte massa-kabel. Door het betere duw- en trekwerk kwam de splitter tevoorschijn en heb ik ook deze kunnen loshalen en omzeilen. Alle lampen doen het dus weer, alleen jammer dat de trekhaak-stekker het dus nog steeds niet doet. Dat wordt een projectje voor later. Bedankt voor het meedenken en de hulp!
jor74
beginner
Contacteer:

Bericht door jor74 »

Oké dan 👍
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”