Ervaringen met de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
gdragonnl16
beginner
Contacteer:

Ervaringen met de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO

Bericht door gdragonnl16 »

Hoi iedereen,

Ik kan 17 Augustus mijn Renault Clio uit 2018 0.9 TCE ophalen bij de dealer ( wel tweedehands ), nu kwam ik tot de ontdekking dat er geen Media Nav Evo 2 inzit.
Zoals velen van jullie hier al weten betekend dat er dan geen Android Auto mogelijk is, op Tweakers heeft iemand mij verteld over de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO radio.
Vervolgens heb ik hiervan ook een instructie video bekeken, maar blijf toch nog met een aantal vragen zitten en ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden:

• Hoe bevalt de radio bij jullie?
  • Kan je na inbouw alle knoppen op het stuurwiel nog gebruiken?
  • Was de inbouw moeilijker dan het filmpje laat zien?

Dit is hem:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties / hulp :thumbs:
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO

Bericht door jeroen33 »

Volgens mij heeft niemand hier de Pioneer unit. Persoonlijk vind ik het ook geen mooie oplossing. Neem liever de tijd om een nieuwer type medianav te vinden
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik heb ook naar die radio zitten kijken voor mijn Clio IV. De dealer van pioneer vertelde me wel dat je de knoppen op de stuur nog kunt gebruiken.
gdragonnl16 schreef: 06 aug 2021 10:34 Kan je na inbouw alle knoppen op het stuurwiel nog gebruiken?
Zelf zit ik ook nog te twijfelen of ik hem wel of niet ga kopen. Het feit is wel dat deze radio een betere versterker heeft dan de originele, want die laat wel wat te wensen over. Echter wat ik de grootste nadeel van die van pioneer vind. Is dat je de navigatie alleen kunt gebruiken als je mobiel met de radio verbonden is (met kabel).

Ik verwacht wel dat de installatie zo makkelijk is als in de video. Aangezien je de oude er redelijk makkelijk uit kan halen en dan alles overzetten. Vervolgens er weer inbouwen. Ik heb andere speakers in mijn auto gezet en je pakt inderdaad de radio er zo uit. Op youtube staan wel filmpjes van hoe je dat makkelijk kunt doen, je moet aan de juiste kant beginnen.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik heb in m'n 308 nu ook alleen navigatie via Android auto, dus eerst kabel aansluiten. Als je er gewoonte van maakt meteen je telefoon ergens neer te leggen en kabel in te pluggen is dat echt niet zo'n groot nadeel.
De voordelen van altijd actuele kaarten en file info zijn veel belangrijker (en de rest van de mogelijkheden van Android auto)
gdragonnl16
beginner
Contacteer:

Brandon92 schreef: 06 aug 2021 23:11 Ik heb ook naar die radio zitten kijken voor mijn Clio IV. De dealer van pioneer vertelde me wel dat je de knoppen op de stuur nog kunt gebruiken.
gdragonnl16 schreef: 06 aug 2021 10:34 Kan je na inbouw alle knoppen op het stuurwiel nog gebruiken?
Zelf zit ik ook nog te twijfelen of ik hem wel of niet ga kopen. Het feit is wel dat deze radio een betere versterker heeft dan de originele, want die laat wel wat te wensen over. Echter wat ik de grootste nadeel van die van pioneer vind. Is dat je de navigatie alleen kunt gebruiken als je mobiel met de radio verbonden is (met kabel).

Ik verwacht wel dat de installatie zo makkelijk is als in de video. Aangezien je de oude er redelijk makkelijk uit kan halen en dan alles overzetten. Vervolgens er weer inbouwen. Ik heb andere speakers in mijn auto gezet en je pakt inderdaad de radio er zo uit. Op youtube staan wel filmpjes van hoe je dat makkelijk kunt doen, je moet aan de juiste kant beginnen.

Het is fijn om te lezen dat u het heeft nagevraagd bij de dealer van Pioneer, want ik zou het wel erg fijn vinden als je de radio nog kan bedienen via het stuurwiel.
Ik wacht denk ik even 1 jaar met kopen van deze radio, tot er meer ervaringen online staan en de prijs wat lager is.
Want de radio is nu natuurlijk erg duur omdat hij net uit is.

Ik heb al een aantal filmpjes gekeken, maar word me nog niet echt duidelijk wat je bedoelt met de juiste kant.
Want in die filmpjes gaat het soms allemaal vrij snel!
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik denk dat het gaat om het dashboard paneel lostrekken.
Links onderaan beginnen, dan trek je het er zo af.

Is die radio pas net te koop? Kan me haast niet voorstellen dat Pioneer dat nu voor een oud model auto nog uitbrengt.

Heb je de optie al overwogen om een Medianav met Android auto te gaan zoeken?
Dat werkt sowieso en is toch net wat mooier geïntegreerd in het dashboard.
gdragonnl16
beginner
Contacteer:

jeroen33 schreef: 09 aug 2021 22:21 Ik denk dat het gaat om het dashboard paneel lostrekken.
Links onderaan beginnen, dan trek je het er zo af.

Is die radio pas net te koop? Kan me haast niet voorstellen dat Pioneer dat nu voor een oud model auto nog uitbrengt.

Heb je de optie al overwogen om een Medianav met Android auto te gaan zoeken?
Dat werkt sowieso en is toch net wat mooier geïntegreerd in het dashboard.
Oke bedankt voor de tip, dan weet ik tenminste aan welke kant ik moet beginnen want kon net niet het juiste filmpje vinden op youtube.

Ja, ik heb de optie voor een Medianav met Android auto zeker overwogen.
Maar die dingen zijn momenteel moeilijk te vinden en dan kom je op dezelfde prijs uit als die Pioneer, die vaak meer opties bied dan de standaard radio.
Ik kijk zelf veel op Marktplaats / Marketplace (Facebook), heb zelfs een advertentie op marktplaats staan voor die radio met gezocht.
Las hier op het forum ook al dat je bij schadebedrijven zou kunnen kijken, maar helaas nog niks kunnen vinden.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Er staan inderdaad op Youtube een aantal filmpjes hoe je het beste de radio er uit kunt halen.

Misschien is het inderdaad een kwestie van wennen:
jeroen33 schreef: 07 aug 2021 07:43 Als je er gewoonte van maakt meteen je telefoon ergens neer te leggen en kabel in te pluggen is dat echt niet zo'n groot nadeel.
Ik verwacht eigenlijk niet echt dat de radio er veel goedkoper wordt want ik hou hem eigenlijk ook al een tijdje in de gaten.
jeroen33 schreef: 07 aug 2021 07:43 Ik wacht denk ik even 1 jaar met kopen van deze radio, tot er meer ervaringen online staan en de prijs wat lager is.
Want de radio is nu natuurlijk erg duur omdat hij net uit is.
Ik denk als je betere audio wil hebben ontkom je er niet aan om een pioneer radio te kopen. Die heeft een betere versterker dan die van de originele radio's. Maar als het alleen om de Android auto gaat dan kan beide opties wel. Maar een lastige keuze blijft het wel.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Voor betere audio kun je ook met een externe versterker en of subwoofer werken.
Ik vond de Medianav prima toen er een actieve subwoofer op aangesloten was.

In Frankrijk is die Pioneer unit wel iets goedkoper te vinden zag ik.
Deze is al enkele jaren te koop. Denk ook zeker niet dat die echt goedkoper gaat worden.
Heb voor mijn Peugeot ook naar een Pioneer box gekeken die je op de originele radio kunt aansluiten voor navigatie e.d.
Die was ook al jaren te koop, maar nog steeds erg duur voor wat het bood.
Daarom uiteindelijk de hele radio en display vervangen voor een moderner exemplaar. En dat is in een 308 héél veel meer werk dan in een Clio 😁
gdragonnl16
beginner
Contacteer:

jeroen33 schreef: 11 aug 2021 07:54 Voor betere audio kun je ook met een externe versterker en of subwoofer werken.
Ik vond de Medianav prima toen er een actieve subwoofer op aangesloten was.

In Frankrijk is die Pioneer unit wel iets goedkoper te vinden zag ik.
Deze is al enkele jaren te koop. Denk ook zeker niet dat die echt goedkoper gaat worden.
Heb voor mijn Peugeot ook naar een Pioneer box gekeken die je op de originele radio kunt aansluiten voor navigatie e.d.
Die was ook al jaren te koop, maar nog steeds erg duur voor wat het bood.
Daarom uiteindelijk de hele radio en display vervangen voor een moderner exemplaar. En dat is in een 308 héél veel meer werk dan in een Clio 😁
Bedankt voor uw reactie! :)

Het gaat mij momenteel niet om het geluid, want de audio is al stukken beter dan wat ik nu in mijn VW Polo heb. Misschien in de toekomst een Subwoofer, maar dit zit nu nog niet in de planning :). Oh en ik maar denken dat de Pioneer net op de markt was vanwege zijn hoge prijs, dit is dus niet het geval als ik uw reactie goed begrijp. Wat heeft u er uiteindelijk nu ingezet bij u zelf?
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

In mijn 308 kon ik niet veel anders dan de boel vervangen voor origineel Peugeot spul omdat alles via het scherm bediend wordt. Inclusief de airco.

In de Clio heb ik nooit wat vervangen, maar wel tweeters in het dashboard geplaatst (enorme verbetering van het geluid) en de actieve subwoofer
RemClio
beginner
Contacteer:

Bericht door RemClio »

Waarschijnlijk ben ik één van de weinige Clio-rijders met de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO unit. Het doet even pijn in je portemonnee, maar ik heb er veel plezier van.

De standaard Medianav had ik in mijn Clio uit 2014. Deze was niet meer up-to-date en het geluid niet naar mijn zin. De unit van Pioneer is een mooie upgrade, zelfs met de Renault Bass Reflex boxen. Je hoort direct duidelijk (vermogen) verschil en je kan uiteraard het geluid beter aanpassen. Ik heb nog steeds de standaard Bass Reflex speakers voor. Deze wil ik nog een keer gaan upgraden om meer uit het systeem te halen.

Hoe bevalt de radio bij jullie? Ja, voor korte ritjes sluit ik meestal de telefoon niet aan en dan gebruik het besturingssysteem van Pioneer zelf (DAB radio en Spotify etc. Voordeel van je telefoon aansluiten is dat deze ook weer is opgeladen na gebruik. Mijn telefoon Pixel 4a 5G leg ik schuin los aangesloten in het bakje waar de 12V aansluiting zit. Die is er nog nooit uitgevallen. Er zit een klepje boven het bakje waar (bij mij) niets is aangesloten. Daar loopt mijn USB kabel doorheen. Zorg dat je na het monteren eventueel je USB kabel kan vervangen, want de 1e kabel verbrak de verbinding steeds. De ene USB kabel is de andere niet.

Kan je na inbouw alle knoppen op het stuurwiel nog gebruiken? Ja de bediening werkt gewoon hetzelfde op het stuur(hendel) Heel soms (zelden) bij het starten is hij even de verbinding kwijt voor de volumeregeling. Dan moet je even op de volumeregelaar op de unit klikken en dan werkt het weer.

Was de inbouw moeilijker dan het filmpje laat zien? Ik weet niet over welk filmpje het gaat, maar je bent wel even een paar uurtjes bezig als je het netjes wilt doen. Het gaat niet alleen om de unit, maar ook DAB antenne op het raam monteren en de microfoon plaatsen. Van beide onderdelen moet je ook nog de bekabeling netjes wegwerken.

Overigens ben ik geen verkoper of heb ik aandelen van Pioneer. Als er meer vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Hallo RemClio,

Goed om te horen dat de pioneer radio je bevalt en ik had nog wel wat vraagjes erover :)
  • Kan je merken dat de FM radio ontvangst beter is
  • Start de radio net zo snel op als de originele radio
  • Jij hebt dus geen spijt gehad van deze aankoop
  • De telefoon gesprekken zijn nu zeker ook beter dan de orginele radio
RemClio
beginner
Contacteer:

Bericht door RemClio »

- De Pioneer heb ik nu bijna een jaar dus ik weet niet precies of FM ontvangst veel beter is. Daarbij gebruik ik zelf DAB radio met de bijgeleverde DAB antenne. Dan heb je veel mooier geluid en je kan de zenders op naam zoeken en radio terugspoelen (leuk als je een liedje nog een keer wilt horen.
- Als je de auto start dan krijg je eerst een beginscherm met een waarschuwing blabla...maar dat is maar een paar seconden. Volgens mij heb je bij de Medianav ook een opstartscherm.
- Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Het is niet goedkoop maar je hebt dan verder ook geen kosten meer betreffende updates of abonnementen wanneer je dit op de legale manier wilt. En het reageert ook allemaal direct en snel, geen vertragingen of meerdere keren een toets moeten aanraken.
- De telefoongesprekken zijn goed over alle speakers. Geen echo en je kan normaal praten. Volgens mij hoort niemand dat ik in de auto zit. Whatsapp berichten worden voorgelezen in Android Auto en die kun je ook met spraak versturen.

Misschien wil je ook weten wat ik minder vind. De originele omlijsting van de Clio unit vind ik iets mooier, maar deze is ook prima. De Chinese modellen hebben vaak een iets groter scherm en kunnen bijvoorbeeld ook YouTube, Netflix etc spelen zonder een extra app te installeren met een omweg. Laatst was een lampje van de aircoknop stuk en om erbij te kunnen komen moest de Pioneer eruit (10/12 schroeven en bekabeling los). Ik heb alleen sensoren achter, geen camera. Ik had graag een plaatje van een auto op het scherm gehad met actieve streepjes wanneer je de Clio in z'n achteruit zet. Of een functie dat het geluid automatisch op pauze gaat bij het inschakelen van z'n achteruit. Die piepjes van de Clio zijn erg zacht.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Dat is goed om te horen dat je geen spijt hebt van de radio. Wil je misschien een paar foto's delen van hoe het er nu in het echt uit ziet in een clio, alvast bedankt.
Willemp
beginner
Contacteer:

Bericht door Willemp »

Mag ik vragen waar jullie de pioneer besteld hebben of hebben laten plaatsen?
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik had enkele vragen hier neergelegd. Het is is trouwens nog goedkoper. Maar ik was naar de locale autozaak geweest die ook een pioneer dealer was voor extra info. Ik heb trouwens deze radio nog niet.

https://www.caraudiolimburg.nl/webshop/ ... 2dab-clio/
RemClio
beginner
Contacteer:

Bericht door RemClio »

Willemp schreef: 05 sep 2021 13:47 Mag ik vragen waar jullie de pioneer besteld hebben of hebben laten plaatsen?
Volgens mij is deze nu te koop voor ongeveer 540 euro. Dat heb ik in juni 2020 er ook voor betaald. Het lijkt er op dat dat de prijs niet echt zakt. Je kunt wel zoeken in Duitsland, dat scheelt iets. Je kunt 'm zelf inbouwen, maar het kost even wat uurtjes tijd en ik zou het alleen zelf doen als je al eens vaker een autoradio hebt ingebouwd.
Willemp
beginner
Contacteer:

Bericht door Willemp »

Dan ga ik het vooral niet zelf doen. Ik wil um graag laten inbouwen, maar kan geen bedrijf vinden die op korte termijn tijd heeft. De meeste pas in november..
Arnold
beginner
Contacteer:

Bericht door Arnold »

Even een giga kik,

Hoe zit het met de weergave van de orginele achteruit rijcamera en de andere boordcomputer opties ? (parkeersensoren rondom etc)
Is dat jammer maar helaas of functioneren deze nog wel ?
RemClio
beginner
Contacteer:

Bericht door RemClio »

Arnold schreef: 04 apr 2022 15:09 Even een giga kik,

Hoe zit het met de weergave van de orginele achteruit rijcamera en de andere boordcomputer opties ? (parkeersensoren rondom etc)
Is dat jammer maar helaas of functioneren deze nog wel ?
De parkeersensoren werken gewoon. Zelf heb ik geen camera op de auto. Je ziet helaas geen foto van de auto met actieve streepjes eronder als je achteruit rijdt. Ecoscherm van de standaard nav heb je ook niet meer. Verder weet ik niet welke andere opties je hebt.
Mitchel
beginner
Contacteer:

Bericht door Mitchel »

Hallo!

Ik heb op dit moment de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO in bestelling samen met de ND BC-8 achteruitrijcamera. Ik loop al een flink tijdje te lezen op dit forum over radio’s en camera’s enz. Maar ik kan nog steeds geen knoop doorhakken en daarom dat ik dit bericht plaats.

Ik weet echt totaal niet waar de beste plek is voor de achteruitrijcamera. Ik loop al een tijdje bij auto’s te kijken waar zij hun camera hebben zitten en maak daar (met toestemming) foto’s van om nog eens rustig over na te denken. Nu vroeg ik me af hoe jullie erover denken waar de beste plek is voor de camera?

Gr,
Mitchel
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Je hebt redelijk goede camera's die in je kentekenverlichting zitten. Het enige nadeel is dat hij dan sneller vies wordt.

Als het zo een klein blokje is met een verstelbaar voetje dan kan je hem ook achter je kenteken vast maken. Dat heb ik ook bij m'n bedrijfsbus gedaan, werkt ook goed.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Paulusssttt
beginner
Contacteer:

Bericht door Paulusssttt »

Ik heb ook de de Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO in bestelling staan incl. achteruitrijcamera. Levering verwacht februari. Ik laat de boel inbouwen bij een inbouwbedrijf die dan ook gelijk de trekhaak doet. Ik had bij het up-daten van het originele medianav.systeem blijkbaar de boel om zeep geholpen want de navigatie doet helemaal niets meer. Was er gelijk klaar mee. Mede omdat dikke knikkers neerleggen voor een up-date eigenlijk niet meer van deze tijd is. Ik kreeg het advies om met de bestaande bass reflex speakers te kijken hoe ik het geluid vind. Die upgraden kan altijd nog vrij eenvoudig.

Dus lange verhaal kort, eind feb. kan ik er meer over zeggen.
Ik heb over alles een mening, meestal meerdere.
Dopey
beginner
Contacteer:

Bericht door Dopey »

Bij mij zal de Evo ook binnenkort geplaatst worden, heb alleen bij mijn leverancier nog een vraag uitstaan over het behoud van de originele camera.
Dit schijnt mogelijk te zijn, net als behoud van de originele usb aansluiting in het dashboard:
https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/produc ... y=products

Betreft de camera ben ik echter 2 verschillende documenten tegengekomen online, de ene geeft aan dat zou moeten kunnen met origineel een Rlink (2012 -2016) en het andere niet.
Wel mogelijk:
https://incartec.blob.core.windows.net/ ... 0Chart.pdf
Niet mogelijk:
https://www.pioneer-car.eu/nl/sites/all ... ult/nl.pdf

De 1e bron is dan wel niet van de Pioneer site, het is echter wel een document van Pioneer.
De vraag staat nog uit, mocht ik meer weten; ik laat het wel weten.
'05 ph3 Community 1.6 16V Noir Nacré
'12 ph2 Night & Day 1.5 dCi Noir Nacré
'16 ph1 Dynamique 1.5 dCi Rouge Flammé
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”