Enorme storing!! Hellup!

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Kerwin1987
beginner
Contacteer:

Enorme storing!! Hellup!

Bericht door Kerwin1987 »

Goedemorgen allemaal! Ik ben nieuw hier. Zal beginnen met een voorstel rondje! Mijn naam is Kerwin woon in IJmuiden samen met mijn vrouw en 3 dochters. We hebben als gezins auto een Scenic uit 2004 en als erbij hebben we van de week een Clio uit 2000 gekocht. Tot gister was er niks aan de hand. Was als hobby een beetje bezig met het aanleggen van een voedings kabel voor de audio. (Had nog t een en ander liggen uit mijn twingo) ik vond al nuttige tips over rubbers etc hier op t forum, waarvoor dank! Ik heb heel erg zitten rommelen achter de ruittenwisservloeistof reservoir. Heb geprobeerd om de kabel met de kabel boom mee te laten lopen en heb de bout of moer proberen los te draaien van de grote zwarte ding achter het reservoir. Had ook al een klein sneetje gemaakt in rubber om te voelen hoe en waar en wat er achter zat. (Blijkt dus een verzameling aan stekkers te zijn?) nu komt het! Heb zonder t contact aangehad te hebben een sneetje gemaakt in t rubber. Hierbij gingen mijn ruitenwissers even heen en weer. Schrok me rot! Ben meteen gestopt omdat ik vreesde voor een kapotte draad ofzo.. heb de auto op contact gezet en alles werkte nog gewoon gelukkig! Ben dus voorzichtig verder gegaan met dat grote zwarte rubberen ding achter t reservoir van de ruiten vloeistof. Voordat ik er dus achter kwam dat er geen doorgang mogelijk was via t rubber en stekker bak heb k een gaatje geboord naast het zwarte ding. Via de zekeringenkast een plek gevonden waar ik geen draden voelde binnen komen. Ben door t schutbord gegaan en door de isolatie mat aan de binnenkant. Kabel is binnen. En nu is mijn neus verlamt zeg maar. Mistlampen, ruitenwisser, stadslicht, knipperlichten aan de neus doen t niet meer en hij wil niet meer starten. Startmotor gaat rond maar slaat niet aan. Aan de achterkant en de binnenkant doet wel alles het gewoon! Ik heb alle zekeringen op het oog gecheckt en ontdekte een gesprongen 20a zekering. Deze is vervangen en bleek van het interieur Lampje en klokje te zijn. Voor de rest is er niks veranderd aan de hele situatie...Heeft iemand een idee of tip? Ik ben echt t spoorbijster. Zou ik misschien een stekker hebben los gemaakt? Of fungeert de bout/moer die door t zwarte ding zit als een massa punt? Of zou er toch een draad stuk zijn... ik weet het echt niet! Op t dashboard blijven wel als het contact in stand 2 staat t SERV en ABS lampje branden. Mijn sleutel word wel gewoon herkent. Het rode ledje brand gewoon en knippert niet.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik ga straks verder met t checken van de stekkerverbindingen achter t reservoir. En in de zekeringen kast.

Groeten Kerwin!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Enorme storing!! Hellup!

Bericht door mox »

Dat grote zwarte vierkante ding met die bout in het midden is een connector met meer dan honderd pootjes en die is eigenlijk de doorvoer van alle elektra door het schutbord heen. Die bout is geen massa, maar bedoeld om de connector te (ont)koppelen. Ik vrees dat je in/bij die connector iets hebt kortgesloten waardoor er een storing in de elektronica is ontstaan, mogelijk in de zgh. UCH. Dat is de computer die veel van de zaken die je opnoemt aanstuurt. De UCH is een zwarte doos in de buurt van de zekeringkast, links onder je dashboard.

Ik hoop voor je dat het meevalt!
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Hier nog twee foto's van de connector in losgekoppelde toestand, dan krijg je misschien een idee van wat er misgegaan zou kunnen zijn tijdens het prikken...

connector.JPG
connector.JPG (607.35 KiB) 3627 keer bekeken
connector2.JPG
connector2.JPG (576.67 KiB) 3627 keer bekeken
Kerwin1987
beginner
Contacteer:

Bericht door Kerwin1987 »

Super bedankt voor de info!!! Godzijdank was het inderdaad alleen een kwestie van goed aandrukken en de bout vast draaien! Alles werkt weer! Zal als ik helemaal klaar ben eens even een klein topicje aanmaken met voorstellen en wat foto’s van t race monster hahaha
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Bericht door B.Kokkelmans »

boh gelukkig werkt het weer. Kan me voorstellen dat je even in de stress schiet als niks meer werkt...
Gelukkig hebben we altijd onze @mox nog achter de hand :)
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De ingewanden van mijn Clio 2 kon ik na 14 jaar redelijk dromen :DD

Ik heb in de loop der tijd regelmatig gelezen dat er ergens bij de pedalen een rubber kapje zit waar je een gat in kunt prikken en kabels doorheen kunt trekken. Zelf heb ik t.b.v. een GPS- en wifi-antenne ooit een gaatje in het schutbord geboord, achter de tellerbak. Het is ff wat werk want de bovenkant van het dashboard moet eraf, maar een elegantere plek bestaat er niet. Zie geel cirkeltje. De kabels komen vlakbij de ruitenwissermotor uit, onder de parafan. Wel een lange boor nodig van een centimeter of 30, want je moet door 2 platen heen.

kabel.jpg
kabel.jpg (186.38 KiB) 3620 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”