Estate 2014 DCI regelmatig lastig uit 1e en 2e versnelling te halen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Hans_1979
beginner
Contacteer:

Estate 2014 DCI regelmatig lastig uit 1e en 2e versnelling te halen

Bericht door Hans_1979 »

Mijn Renault Clio Estate DCI uit 2014 (6-SZH-34) heb ik 3 weken geleden met Bovag garantie aangeschaft.
Hij heeft 106.000 op de teller. Regelmatig kan ik de versnellingspook niet gemakkelijk uit de 1e of 2e versnelling halen. Je hoort dan bij de pook ook een geluidje 'kloenk ;) ' wanneer het wel lukt deze eruit de halen. Ik heb geen problemen bij het schakelen naar de 1e of 2 versnelling toe.............echt alleen bij het eruit halen. Bij de overige versnellingen heb ik dit probleem niet.

Weet iemand wat dit kan zijn? Mocht je iets zeggen dan ben ik natuurlijk ook benieuwd naar hoe zeker je ervan bent :-).
Nadeel is dat de auto garage waar ik de auto gekocht heb niet om de hoek ligt. Tevens heb ik niet echt een hoge pet op van die garage. Wellicht laat ik het dus ergens in de buurt maken.
Uiteraard ben ik wel nieuwsgierig naar wat het zou kunnen zijn.

Ik hoop op jullie reactie :-) (spannend: ik ben pas net lid geworden :thanks: )

Mvg,

Hans
proportions
forum starter
Contacteer:

Re: Estate 2014 DCI regelmatig lastig uit 1e en 2e versnelling te halen

Bericht door proportions »

Beetje late reactie maar dit kan aan je koppelingscilinder (hoofdcilinder) liggen.
Ik heb geen idee hoeveel het er bij de clio zijn maar bij mijn passat had ik er 2, 1 aan de binnenkant bij koppelingspedaal en andere in de motorruimte rechts.

Afbeelding

Hoe ik dit weet, ik heb hetzelfde probleem zowel op mijn audi a3 als mijn passat gehad.
Koppelingscilinder zorgt er voor dat zodra je koppeling intrapt, die beweging door die cilinders naar je koppeling wordt overgebracht.
Om deze cilinder zit er een rubberen hoesje die op den duur kan slijten waardoor de olie kan ontsnappen .
Als die olie ontsnapt wordt cilinder niet compleet ingetrapt (gat ontstaan door ontsnapte olie) waardoor het ook niet volledig wordt ontkoppeld (problemen om uit zijn 1 te halen)

Ik kreeg de wildste verhalen te horen van allerlei monteurs tot de verandering van mijn koppelingsset toe (+- €600 )
Uiteindelijk bij een echte prof monteur gegaan en die zei dat het aan mijn koppelingscilinder lag (+- €60 incl montage).
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”