Ik ben in het bezit van een Clio Estate met daarin een Medianav.
Persoonlijk vind ik deze geluidsinstallatie zwaar onder de maat met het oog op vervormen & ploffen.
Daarop heb ik besloten alle standaard speakers eruit te halen, en voor te vervangen door 16cm speakers (60 Watt RMS) met MDF mal en achterzijde 13cm (45 Watt RMS) speakers met MDF mal. Ook zijn de deuren aan de binnenzijde geïsoleerd.
Het geluid werd daarop wel wat beter, maar het vermogen van de Medianav radio is simpelweg te licht om het optimale uit de speakers kunnen te halen.
Aangezien ik lease rijd en niet in bedrading wilde knippen, heb ik een I-soamp versterker van Isotec aangeschaft met 4x70 Watt RMS. Dit is een iso versterker.
Ik had hier hele verwachtingen van, maar het valt me enorm tegen


Alles is netjes aangesloten en was ook een kleine klus ivm de iso stekkers. Op de versterker kun je, zowel het volume van de voorspeakers, als de achterspeakers regelen.
Er wordt geadviseerd de instellingen (balans/fader/lage tonen/middel tonen/hoge tonen) op 0 en centraal te zetten.
Echter kan de radio nu nog niks harder, want dan klapt de versterker er enkele seconde uit. Op het moment dat ik de lage tonen op -3 ofzo zet kan de radio wel harder, maar bass is er dan totaal niet meer. Dit probleem wordt in de handleiding van Isotec als onderstaand toegelicht:
4. Distorted sound:
• Check the loudspeakers and their supply leads for short circuits.
• Are the loudspeakers working properly?
• Volume of the radio is set too high. Raise the front and rear levels on the
amplifier.
• Total volume is set too high. Reduce the level on the radio.
Hieronder de gegevens van mijn versterker en speakers:
Gegevens versterker:
Isotec I-Soamp Medialink
Operating voltage: 10 ,4-14,4V DC
Required power: Max. 15A
Music output Medialink: 4 x 70W @ 4 Ohm and/or2x70 + 1x110W @ 4 Ohm
Loudspeaker impedance: Min. 4 Ohm
THD+N: <0.01%
SNR: >96dB
Max. ambient temperature: 45°C
Gegevens voorste speakers:
Infinity REF-6502ix
• 6-1/2" Reference X Series 2-Way Car Speakers
• Power Handling:
o Peak: 360 watts per pair / 180 watts each
o RMS: 120 watts per pair / 60 watts each
• Polypropylene cone material
• Plus One woofer cone technology maximizes cone surface area
• Butyl Rubber speaker surround
• 1" edge-driven Textile Dome tweeter
• Adjustable tweeter level attenuation
• UniPivot tweeters allow you to direct the sound
• High-temperature voice coil design
• Ferrite magnet motor structure is vented for fast cooling
• 3 ohms impedance works with all amps rated for 4-ohm operation
• True 4 ohm technology incorporates speaker impedance with factory speaker wire impedance for maximum power
• Frequency response: 53-21,000 Hz
• Sensitivity: 93dB
Gegevens achterste speakers:
JBL GTO 528
• Type 5-1/4" Two-Way Coaxial Automotive Speaker System
• Low-Frequency Transducer PlusOne HCL honeycomb-laminate cone
• High-Frequency Transducer 25mm (1") edge-driven My-Ti dome, pivoting
• Power Handling, RMS 45 W
• Power Handling, Peak 135 W
• Frequency Response 65Hz–21kHz
• Nominal Impedance 2 ohms (OP DE DOOS STAAT WEL 4Ohm LOGO MET EEN VINKJE ERACHTER)
• Sensitivity (2.83V @1m) 91 dB
• Crossover Onboard
• Controls/Adjustments HF cut: 0dB/-3dB
Zelf heb ik enigszins het idee dat het wellicht in het aantal Ohms licht ?? De versterker heeft minimaal 4Ohm nodig staat er. De voorste speakers zijn 3Ohm, maar werken op 4Ohm versterkers en de achterspeakers zijn 2Ohm, maar op de doos staat een 4Ohm logo met een vinkje erachter. Als ik de snelheid afhankelijke volume uitzet wordt het wat beter. Het probleem zit hem echt in de lage tonen. Gisteren heb ik dit even op -6 gezet en kon bij een stuk muziek de radio toen ook goed hard zetten zonder te vervormen, echter toen de bass erin kwam klapte de versterker er weer uit.
Graag jullie meningen hierover

