Problemen met iso versterker Clio 4

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
Robin1986

Problemen met iso versterker Clio 4

Bericht door Robin1986 »

Heren,

Ik ben in het bezit van een Clio Estate met daarin een Medianav.

Persoonlijk vind ik deze geluidsinstallatie zwaar onder de maat met het oog op vervormen & ploffen.

Daarop heb ik besloten alle standaard speakers eruit te halen, en voor te vervangen door 16cm speakers (60 Watt RMS) met MDF mal en achterzijde 13cm (45 Watt RMS) speakers met MDF mal. Ook zijn de deuren aan de binnenzijde geïsoleerd.

Het geluid werd daarop wel wat beter, maar het vermogen van de Medianav radio is simpelweg te licht om het optimale uit de speakers kunnen te halen.

Aangezien ik lease rijd en niet in bedrading wilde knippen, heb ik een I-soamp versterker van Isotec aangeschaft met 4x70 Watt RMS. Dit is een iso versterker.

Ik had hier hele verwachtingen van, maar het valt me enorm tegen :bigcry: :bigcry:

Alles is netjes aangesloten en was ook een kleine klus ivm de iso stekkers. Op de versterker kun je, zowel het volume van de voorspeakers, als de achterspeakers regelen.

Er wordt geadviseerd de instellingen (balans/fader/lage tonen/middel tonen/hoge tonen) op 0 en centraal te zetten.

Echter kan de radio nu nog niks harder, want dan klapt de versterker er enkele seconde uit. Op het moment dat ik de lage tonen op -3 ofzo zet kan de radio wel harder, maar bass is er dan totaal niet meer. Dit probleem wordt in de handleiding van Isotec als onderstaand toegelicht:

4. Distorted sound:
• Check the loudspeakers and their supply leads for short circuits.
• Are the loudspeakers working properly?
• Volume of the radio is set too high. Raise the front and rear levels on the
amplifier.
• Total volume is set too high. Reduce the level on the radio.

Hieronder de gegevens van mijn versterker en speakers:

Gegevens versterker:
Isotec I-Soamp Medialink

Operating voltage: 10 ,4-14,4V DC
Required power: Max. 15A
Music output Medialink: 4 x 70W @ 4 Ohm and/or2x70 + 1x110W @ 4 Ohm
Loudspeaker impedance: Min. 4 Ohm
THD+N: <0.01%
SNR: >96dB
Max. ambient temperature: 45°C

Gegevens voorste speakers:
Infinity REF-6502ix

• 6-1/2" Reference X Series 2-Way Car Speakers
• Power Handling:
o Peak: 360 watts per pair / 180 watts each
o RMS: 120 watts per pair / 60 watts each
• Polypropylene cone material
• Plus One woofer cone technology maximizes cone surface area
• Butyl Rubber speaker surround
• 1" edge-driven Textile Dome tweeter
• Adjustable tweeter level attenuation
• UniPivot tweeters allow you to direct the sound
• High-temperature voice coil design
• Ferrite magnet motor structure is vented for fast cooling
• 3 ohms impedance works with all amps rated for 4-ohm operation
• True 4 ohm technology incorporates speaker impedance with factory speaker wire impedance for maximum power
• Frequency response: 53-21,000 Hz
• Sensitivity: 93dB

Gegevens achterste speakers:
JBL GTO 528

• Type 5-1/4" Two-Way Coaxial Automotive Speaker System
• Low-Frequency Transducer PlusOne HCL honeycomb-laminate cone
• High-Frequency Transducer 25mm (1") edge-driven My-Ti dome, pivoting
• Power Handling, RMS 45 W
• Power Handling, Peak 135 W
• Frequency Response 65Hz–21kHz
• Nominal Impedance 2 ohms (OP DE DOOS STAAT WEL 4Ohm LOGO MET EEN VINKJE ERACHTER)
• Sensitivity (2.83V @1m) 91 dB
• Crossover Onboard
• Controls/Adjustments HF cut: 0dB/-3dB

Zelf heb ik enigszins het idee dat het wellicht in het aantal Ohms licht ?? De versterker heeft minimaal 4Ohm nodig staat er. De voorste speakers zijn 3Ohm, maar werken op 4Ohm versterkers en de achterspeakers zijn 2Ohm, maar op de doos staat een 4Ohm logo met een vinkje erachter. Als ik de snelheid afhankelijke volume uitzet wordt het wat beter. Het probleem zit hem echt in de lage tonen. Gisteren heb ik dit even op -6 gezet en kon bij een stuk muziek de radio toen ook goed hard zetten zonder te vervormen, echter toen de bass erin kwam klapte de versterker er weer uit.

Graag jullie meningen hierover :thumbsup: :thumbsup:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Problemen met iso versterker Clio 4

Bericht door Arjan »

Hoe goed is je duits? LZ Parts ( Renault Lüdemann & Zanker) uit Kaltenkirchen, nabij Hamburg/Bremen (dus niet Kaldenkirchen net over de grens ;) ) bouwt ook I-Sotec in bij MediaNav en dan blijkt het wel te werken...
martijnm
forum starter
Contacteer:

Bericht door martijnm »

Als er met -3 helemaal geen bass meer is, dan denk ik dat de fase van 1 van de aansluitingen of speakers niet goed zitten. Loop dus even de bedrading na op het juist aansluiten van + en -.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Als ik zo naar de gegevens kijk, zijn de JBL`s veel te licht voor de versterker. Een 70 Watt versterker met 45 Watt speakers is vragen om verstoring vanaf het moment het volume enigzins omhoog gaat. Waarom er 4 Ohm aangevinkt staat op de doos is mij niet duidelijk, volgens de JBL site is deze speaker werkelijk 2 Ohm. Deze lagere weerstand wordt nog wel eens toegepast om lichte autoradio`s een redelijke bas mee te geven.

Wat er gebeurt is het volgende: het volume gaat omhoog, er loopt meer stroom door de speaker. Omdat de weerstand van de speaker laag is, wordt de speaker snel overbelast en veroorzaakt kortsluiting. De versterker anticipeert hierop door zich uit te schakelen. Mijn advies om een leuk 4 Ohm setje te kopen en voor je hem inbouwt direct even te testen op de stereo. Je kan meteen merken of het systeem dan overbelast raakt of niet. Is het niet goed, kan je de set terug brengen.
Robin1986

Bericht door Robin1986 »

Arjan schreef:Hoe goed is je duits? LZ Parts ( Renault Lüdemann & Zanker) uit Kaltenkirchen, nabij Hamburg/Bremen (dus niet Kaldenkirchen net over de grens ;) ) bouwt ook I-Sotec in bij MediaNav en dan blijkt het wel te werken...
Tnx voor de tip Arjan :thumbsup:

Ik heb gister contact gezocht met deze firma, en kreeg reactie van hun youtube ster :wink:

Over en weer gisteren en vanochtend 14 mails verstuurd, waarbij alles vanaf a tot z is doorgenomen. Hij heeft alle specs van mijn speakers bekeken e.d. en kwam tot de conclusie dat de voorspeakers geen enkel probleem zijn, maar achter is de absolute boosdoener, omdat dit 2Ohm is. Dit geeft bijna altijd probleem bij de 13cm speakers in combi met een 4Ohm versterker. Hij adviseerde de achterspeakers via de radio te laten lopen, en de voorspeakers enkel aan te sluiten en het geluid is nu super :lol: :lol:

Hij heeft nog wat tips gegeven qua afstelling op de versterker en in de radio.

Wel ga ik kijken naar andere achterspeakers, van 4Ohm, want ook de huidige radio is er eigenlijk niet goed geschikt voor.....

Voor alle reageerders --> Hartelijk dank voor het meedenken.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Robin1986 schreef:kreeg reactie van hun youtube ster
Frank Tomaschewski :wink:
Mooi dat je er achter bent waar het in zat :thumbsup:
Robin1986

Bericht door Robin1986 »

klopt inderdaad :laugh4:

Zit er alleen even mee nu dat af en toe het lampje "low bat" gaat branden als de installatie wat harder staat. Dit had ik gister een paar x voor het stoplicht......

Zal het dan toch misschien ook deels aan de 3Ohm speakers liggen ?
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Als je bedoeld dat het acculampje gaat branden bij stationair toerental, dan heb je een serieus elektrisch probleem. De stroomafname is zo groot, dat de dynamo het niet bij kan houden.
Robin1986

Bericht door Robin1986 »

Nee niet het acculampje, maar een lampje op de versterker. Waarschijnlijk vragen de 3Ohm speakers toch teveel stroom, aangezien de versterker eigenlijk min 4Ohm is
Thomas.Lubbers
beginner
Contacteer:

Bericht door Thomas.Lubbers »

Vind ik maar een raar verhaal, ik heb zelf een 4 keer 120 watt versterker voor de deuren en een 300 watt actieve sub in m'n Clio 4 liggen en nog nooit stroomproblemen gehad. Wel heb ik een nieuwe stroomdraad vanaf de accu liggen hiervoor.
Clio IV Expression Tce 90 in bezit sinds 26-6-2013
Robin5757
forum member
Contacteer:

Bericht door Robin5757 »

Clio vier laad piek 15,5 volt us spanning heb je genoeg
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”