Lichtsensor/Automatische verlichting
Lichtsensor/Automatische verlichting
Voordat mijn Clio komt, ben ik benieuwd naar wat dingetjes die ik niet zomaar ergens kon terugvinden.
Vraag over de automatische verlichting:
Als je je verlichting handmatig aanzet, gaat deze dan wel automatisch uit wanneer je de auto afzet en het bestuurdersportier opent?
Of gaat 'ie alleen automatisch uit als 'ie ook door de sensor aangezet is?
Bij de Megane uit 2003 van mijn ouders gaat de verlichting altijd automatisch uit, ook als je hem handmatig aangezet hebt. Bij mijn Twingo uit 2010 gaat de verlichting alleen automatisch uit als 'ie automatisch aangegaan is. Als ik hem handmatig aanzet, blijft 'ie aan als ik het contact afzet en uitstap (heeft me al eens een lege accu gekost)
Hoe is dat bij de Clio's met een lichtsensor/automatischr verlichting?
Vraag over de automatische verlichting:
Als je je verlichting handmatig aanzet, gaat deze dan wel automatisch uit wanneer je de auto afzet en het bestuurdersportier opent?
Of gaat 'ie alleen automatisch uit als 'ie ook door de sensor aangezet is?
Bij de Megane uit 2003 van mijn ouders gaat de verlichting altijd automatisch uit, ook als je hem handmatig aangezet hebt. Bij mijn Twingo uit 2010 gaat de verlichting alleen automatisch uit als 'ie automatisch aangegaan is. Als ik hem handmatig aanzet, blijft 'ie aan als ik het contact afzet en uitstap (heeft me al eens een lege accu gekost)
Hoe is dat bij de Clio's met een lichtsensor/automatischr verlichting?
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Re: Lichtsensor/Automatische verlichting
Verlichting gaat altijd uit zodra je de auto afzet en het bestuurdersportier opent. Het maakt niet uit of je verlichting dan op auto staat of dat je ze handmatig aan hebt gezet.
De lichtsensor heeft geen invloed op de werking daarvan, die schakelt alleen tijdens het rijden de verlichting aan of uit.
Heb je de motor uit staan en het bestuurdersportier open en doe je dan de verlichting handmatig aan dan hoor je het signaal dat de lichten aan staan
Als je dan de auto afsluit dan gaan ze volgens mij nog steeds uit maar weet het niet 100% zeker.
De lichtsensor heeft geen invloed op de werking daarvan, die schakelt alleen tijdens het rijden de verlichting aan of uit.
Heb je de motor uit staan en het bestuurdersportier open en doe je dan de verlichting handmatig aan dan hoor je het signaal dat de lichten aan staan

Als je dan de auto afsluit dan gaan ze volgens mij nog steeds uit maar weet het niet 100% zeker.
Ok, top!
In de Twingo is er dus een verschil tussen of de verlichting door de sensor getriggerd is of niet. Toen ik m'n Twingo pas had, was ik gewend aan de manier waarop het in de Megane van de ouwelui en nu in de nieuwe Clio werkt, met als gevolg een lege accu, doordat ik het waarschuwingspiepje niet gehoord had.
In de Twingo is er dus een verschil tussen of de verlichting door de sensor getriggerd is of niet. Toen ik m'n Twingo pas had, was ik gewend aan de manier waarop het in de Megane van de ouwelui en nu in de nieuwe Clio werkt, met als gevolg een lege accu, doordat ik het waarschuwingspiepje niet gehoord had.
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Thuiskom verlichting??
Nooit van gehoord, wel van thuiskomer zo een klein bandje waar je maximaal 80 km mee mag rijden
Nooit van gehoord, wel van thuiskomer zo een klein bandje waar je maximaal 80 km mee mag rijden
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
Ik denk het haast wel. Thuiskom verlichting is als je de auto parkeert je koplampen nog 30 seconden aanblijven en dan uitgaan. De thuiskom verlichting is ook te activeren op je sleutel. Soms ook handig op een drukke parkeerplaats 

Mijn clio heeft geen thuiskom verlichting hoor.
alleen op de AB zit een knopje om de binnen verlichting te activeren, maar dat is niet erg denderend...
dus de koplampen gaan niet ermee aan.
alleen op de AB zit een knopje om de binnen verlichting te activeren, maar dat is niet erg denderend...
dus de koplampen gaan niet ermee aan.
Bij mijn Twingo kan ik, met contact uit en lichten uit, even een "grootlicht" signaal geven en dan gaan de dimlichten voor een seconde of 30 branden. Voor iedere keer dat je het hendeltje extra naar je toe trekt, komen er 30 seconden bij, met een maximum van 2 minuten. In het instructieboekje van de Clio IV vind ik dat nergens meer terug inderdaad, dus misschien zit het er niet op.
Kan iemand bevestigen of die functie op de Clio nog aanwezig is? (zou afhankelijk van de uitvoering kunnen zijn, bij de Twingo weet ik dat het gekoppeld is aan het al dan niet hebben van een lichtsensor).
Wat betreft het knopje op de Renault-card, was het leuk geweest als samen met de binnenverlichting ook de DRL aan gingen, dat is in een parkeergarage of op een groot parkeerterrein makkelijker te zien dan de interieurverlichting alleen.
Al kun je natuurlijk ook op de vergrendelknop drukken; auto blijft afgesloten, maar de alarmlichten knipperen wel.
Kan iemand bevestigen of die functie op de Clio nog aanwezig is? (zou afhankelijk van de uitvoering kunnen zijn, bij de Twingo weet ik dat het gekoppeld is aan het al dan niet hebben van een lichtsensor).
Wat betreft het knopje op de Renault-card, was het leuk geweest als samen met de binnenverlichting ook de DRL aan gingen, dat is in een parkeergarage of op een groot parkeerterrein makkelijker te zien dan de interieurverlichting alleen.
Al kun je natuurlijk ook op de vergrendelknop drukken; auto blijft afgesloten, maar de alarmlichten knipperen wel.
Heeft Clio IV niet, Twingo II met lichtsensor inderdaad wel. klopt.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Ok, mijn Megane heeft het wel namelijk, maarja xenon voor 30sec aanschakelen en dan weer ben ik niet zo blij mee dus gebruik het niet. De binnenverlichting gaat dan trouwens ook aan.
Klopt, mijn Megane (Estate Bose met Xenon) heeft het ook, net als onze vorige Twingo II, maar een Clio is geen Megane/Twingo; er zijn altijd detailverschillen, dit is er een.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Ik had gehoopt icm lichtsensor dat ik ook thuiskom verlichting had, ik heb een vrij donkere oprit.. Ik heb het ook niet gevraagd tijdens de koop..
Kunnen ze bij de garage softwarematig de lichtsensor bedienen, nu is mij opgevallen als ik over een weg rijd met veel bomen dat soms het licht aan gaat, na 3 sec gaat die weer uit dan weer aan, als er weer een beetje licht is springt die weer uit.. Is er een instel mogelijkheid dat de lampen langer blijven branden, nu heb ik af en toe knipperlicht effect, wat ik zelf irritant vind..