Polijsten van lak/krasjes wegwerken? Tips en ervaringen?

Van de Carwash tot detailen
Plaats reactie
1time

Polijsten van lak/krasjes wegwerken? Tips en ervaringen?

Bericht door 1time »

Hallo beste mensen,

Ik ben van plan mijn autokrasjes en lak onder handen te nemen...
Ik ben van plan zon polijstmachine aan te schaffen dan meteen, waarmee ik dan ook voor toekomstige zaken
daar gewoon direct mee kan werken..
Alleen hoe werkt dit in hemelsnaam qua dingen als 'commandant' etc..?
Begin je met Commandant of met iets anders? Tips plz!

:)
Contacteer:

Re: Polijsten van lak/krasjes wegwerken? Tips en ervaringen?

Bericht door Age »

Even hier naar toe gegooid. :thumbsup:

Kijk ook eens op dit forum, staan veel tips: http://forum.carclean.nl/cc_forum.aspx
Groet, Age
meganieker

Bericht door meganieker »

als je het nog nooit eerder hebt gedaan, en dan praat ik over machinaal polijsten dan zou ik er zelf niet aan beginnen maar eerst eens voor laten doen.
Voordat je het weet verbrand je de lak, en dan zijn de kosten een stuk hoger.

wil je voor safe spelen, dan moet je een excentrische polijstmachine aankopen waarmee je de minste kans op schade hebt oftewel idiot proof.

Ikzelf werk met de polijstmachine van Ferm (Niet exentrisch) maar alleen roterende bewegingen.

kijk eens op het Meguiars forum voor tips en ideën over hoe te gebruiken http://www.meguiars.nl/forum" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Koeno

Bericht door Koeno »

en hoe meer mensen roepen dat je het niet zelf moet doen,
hoe meer je moet beseffen dat je het juist wel moet doen...

ikzelf ben begonnen met een dap500, foolproof ding dat voor een amateur al wonderen kan verrichten...

de eerste keer dat ik mijn clio onder handen heb genomen heb ik er wel 2 dagen over gedaan...
(wassen, kleien, wassen, polieren in 3 stappen met de dap, wax, glaze, bumpers aanpakken en dan rubber van de banden, velgen en ramen.)

en ik heb nooit iemand gehad die het mij toonde,
maar het resultaat... mijn schoonbroer die gek zorg draagt voor zijn cruiser kon zijn ogen niet geloven.

al het juiste spul gekocht, (genoeg over gelezen, hulp gevraagd aan iemand die zelfstandig bezig is met die dingen)

en dan eraan begonnen...

de enige tip:
lees je goed in over het cleanen van je wagen,
doe alles op je gemak...

na die 2 dagen leek mijn clio wel nieuw...
sindsdien houd ik er mij zo regelmatig mee bezig dat ik nooit nog zoveel werk heb dat het 2 dagen duurt...

maar als je auto al wat ouder is, en nog nooit deftig onder handen genomen is, wees dan maar zeker dat het even zal duren eer alles in orde is ;-)

greetzzz
pascallos

Bericht door pascallos »

En wat met handmatig polijsten...ik ga de Clearcode Vanilla Moose Glaza aanschaffen. De omschrijving geeft aan dat:

"Clearkote Vanilla Moose Glaze is eigenlijk geen échte glaze, maar een hele lichte (finishing) polish welke zeer effectief is als hij zowel handmatig als machinaal wordt aangebracht. Vanilla Moose Glaze is perfect voor het verwijderen van lichte swirls, spinnenwebben en lichte oxidatie op de lak. Clearkote Vanilla Moose Glaze werkt effectief op zowel donkere en lichte auto's, als op harde en zachte lakken."

Bij de gebruiksaanwijzing wordt aangegeven dat:
"Breng de Vanilla Moose Glaze aan met een microvezelpad. 3-4 druppels ter grootte van een erwt zijn vaak ruim voldoende voor een halve motorkap. Tijdens het handmatig aanbrengen mag er een lichte druk uitgeoeffend worden op de microvezel pad. Het product kan direct na het aanbrengen afgenomen worden met een zachte microvezel doek."

Mijn vraag is in hoeverre je krassen krijgt met een dergelijke polish? Heb net een nieuwe auto en ben geen ster in het polijsten/waxen (deed dat vroeger met commandant) en heb geen zin in krassen waardoor ik de lak dus lelijk maak. Is het simpel om dit te doen of zijn er valkuilen. Sowieso handmatig, maar ook dan kun je lelijke krassen maken lijkt me. Graag tips...ben namelijk bang om door de lak heen te gaan....:s De foto op de onderstaande link heb ik van dit forum...die kap zit vol met krassen nu na het polijsten....hoe krijg je die er ürberhaupt uit???? Kan me niet voorstellen dat een wax dit gelijk doet....

http://i191.photobucket.com/albums/z79/ ... C_0049.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Koeno

Bericht door Koeno »

Om handmatig door je lak heen te gaan moet je toch al veel misdoen hoor (schuurpapier gebruiken ipv pads ofzo ;-))

handmatig is lichte druk nodig, en geloof me, na een halve motorkap voel je dat wel...
handmatig swirls wegkrijgen zal wel lukken, maar het gaat je enorm veel moeite kosten...
pascallos

Bericht door pascallos »

Ja ik vrees idd dat dat veel moeite gaat kosten, maar machinaal durf ik het niet en ik ken niemand dat het wel kan in de omgeving van Gouda...dus dan ben ik toch aangewezen op handmatig
Koeno

Bericht door Koeno »

Ik werk zelf met een dap500,
en naar wat ik daarover gelezen en gezien heb op youtube,
moet je echt als een halve gek zitten duwen op stand6 met al je gewicht eer je zoooo snel door je lak gaat doorzitten...

heb de clio eerste keer onder handen gepakt vorig jaar,
en heb er 2 dagen mee bezig geweest (lees: zaterdag van 10u tot 17u en zondag van 10u tot 16u)
alles rustig aangepakt, mij nooit zitten haasten... en alles machinaal...

als je je concentreet, op tijd pauze pakt en alles stap per stap doet, is machinaal echt geen probleem...

met zo'n dap 500 kan je al heel wat krassen wegkrijgen,
tis niet 100% professioneel materiaal, maar je kan er wel enorm goed mee voort

greetzz
pascallos

Bericht door pascallos »

Snap je punt, maar toch durf ik machinaal nog niet aan, handmatig durf ik eigenlijk al bijna niet omdat ik gewoon niet echt geode ervaringen heb en nu een nieuwe auto dus niet direct wil beschadigen. Zoals die foto in mijn post....is dat het resultaat van polijsten en moet je dan met wax alle krasjes wegkrijgen???
Koeno

Bericht door Koeno »

http://i191.photobucket.com/albums/z79/ ... C_0049.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

deze foto?

- links is voor het bewerken
- rechts na bewerking.

die foto laat zien wat je kan bereiken na polijsten (van volledig gekrast naar mooi zwart).

ik denk dat eer je zo'n krassen krijgt je toch al met een schuursponsje je wagen aan het wassen bent...

polijsten kan misgaan, dat hoor je mij niet zeggen...
je kan zeker fijne krassen maken als je het totaal verkeer aanpakt,
maar nogmaals dan moet je echt al je best doen...

daarbovenop:
polijsten is het weghalen van krasjes,
waxen is het beschermen van je lak...

je gaat nooit krasjes weghalen door te waxen...
pascallos

Bericht door pascallos »

Nee maar wat ik bedoel, door polijsten krijg je toch juist kleine krasjes of heb ik dat verkeerd? Ik zie de foto overigens nu pas goed, dacht dat links het resultaat na polijsten was...kreeg er al de kriebels van.

Maar als ik het goed begrijp is handmatig polijsten dus bijna geen optie om swirls weg te halen? Erg lastig en kost zeer veel uren (zo ja balen, want ik ben niet iemand die uren op 1 plek kan poetsen, gaat me vervelen en ben bang dat ik iets beschadig). Machine ook geen optie is vooralsnog ook te duur (ben nu al 130 euro kwijt aan spullen excl. poetsapparaat).
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Als je polijst dan schuur je eigenlijk een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein laagje weg waardoor de krassen verdwijnen en de kleur weer omhoog komt. Je brengt de glans terug door de het oppervlak weer glad te maken. Met de hand maak je te weinig bewegingen om dit te bereiken, een machine maakt veel meer rotaties waardoor je een veel beter resultaat krijgt. Daarom sta ik op het punt om een machine te bestellen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Koeno

Bericht door Koeno »

pascallos schreef:Nee maar wat ik bedoel, door polijsten krijg je toch juist kleine krasjes of heb ik dat verkeerd? Ik zie de foto overigens nu pas goed, dacht dat links het resultaat na polijsten was...kreeg er al de kriebels van.

Maar als ik het goed begrijp is handmatig polijsten dus bijna geen optie om swirls weg te halen? Erg lastig en kost zeer veel uren (zo ja balen, want ik ben niet iemand die uren op 1 plek kan poetsen, gaat me vervelen en ben bang dat ik iets beschadig). Machine ook geen optie is vooralsnog ook te duur (ben nu al 130 euro kwijt aan spullen excl. poetsapparaat).
ik ben als amateurtje begonnen,
maar zal toch al bijna 1000euro aan spullen gekocht hebben...

handmatig gaat zoals hierboven mij heel mooi werd uitgelegd, lastig worden...
afhankelijk waar je woont zijn er leden genoeg die je wel zullen willen helpen hoor...

grttz
pascallos

Bericht door pascallos »

Over een uit de hand gelopen hobby gesproken ;) haha.
Naja bij deze dus op zoek naar iemand die mij wil helpen/leren polijsten in de omgeving van Gouda. De volgende producten wil ik vanavond bestellen (in volgorde van gebruik) dus als het goed is hoef je niet je eigen producten mee te nemen:

- SHAMPOO ==> Mothers California Gold Car Wash
- WASHANDSCHOEN ==> Halfords
- HANDDOEK ==> EuroW Big Thirsty Drying Towel
- KLEI ==> Wax On Clay Bar Kit
- POLIJST ==> Clearkote Vanilla Moose Glaze
- POLIJSTPAD ==> Monello White Polishing Hand Applicator
- WAX ==> Clearkote Carnauba Moose Wax
- POETS/WRIJFDOEK(EN) ==> EuroW Yellow Microfiber Towel
- BUMPERS/PLASTIC ==> Mothers Back to Black
royke1985

Bericht door royke1985 »

Tja, richting gouda is nu even lastig ivm verhuizing. Je kunt wel mijn kant op komen (zuid limburg).
pascallos

Bericht door pascallos »

Waar in Zuid-Limburg? Maar dichter bij Gouda zou idealer zijn.
Is het een probleem om eerst niet te polijsten dus wel alle stappen behalve polijsten en het dan later als ik er wat meer vertrouwen/kennis van heb dit wel te doen/laten doen?
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

Hey Pascal,

Ik wil ook wel eens samen met je aan de slag (Delft dus) :) Alleen dan bijvoorbeeld een uurtje waarin je de juiste technieken meekrijgt om zelf de gehele auto te doen :)

(ps: washmitt van Halfords is m.i. toch wel een beetje zonde! Juist bij de stap van het wassen creëer je met de verkeerde washandschoen ongewenste swirls. Misschien toch iets meer uittrekken voor een lamswollen exemplaar.)
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Zelf niet echt een poets fan maar kwam vandaag een veeg tegen nar het wassen :evil3:

Mijn vraag is deze nog een beetje weg te poetsen of niet ?

Afbeelding
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Lennerd

Bericht door Lennerd »

Ik zou even proberen met een polijstmiddeltje (als er bvb is Simoniz), voor je machinaal gaat beginnen op dat veegje.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

oke, vraag anders onze poetser op de zaak wel :smash:

Wou hem toch al is helemaal laten doen ivm andere klein krasjes etc.
WKB

Bericht door WKB »

Moet je hem wel zeggen dat hij er geen filler bommetje op moet gooien maar de krassen echt weg polijsten :smash:
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

"onze poetser op de zaak"

Ik krijg daar altijd zo'n naar onderbuikgevoel bij...
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Noujha is een bedrijf wat we inhuren ;)!

Majha lopen er bijna 5 dagen in de week hehe... en net vandaag niet :thumbsdown:
1time

Bericht door 1time »

Bedankt allemaal voor de zeer leerzame reacties!!
Ik was even aan het focussen op andere zaken (technisch) mbt mn Clio, maar nu ben ik van plan het 'poets en schoonmaak' gedeelte aan te pakken.. :)

Ik denk dat ik het gewoon ga laten doen door iemand.. Ik open een topic binnenkort om te kijken wat de prijs ongeveer is ervoor..
Iemand een suggestie voor een lid dat in de omgeving Amsterdam woont?
Plaats reactie

Terug naar “Poets en schoonmaak topic (vraag & antwoord)”