speakers opgeblazen door druk???

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
dennis20

speakers opgeblazen door druk???

Bericht door dennis20 »

hallo,

Ik heb een 1000 watt rms woofer in me kofferbak liggen.

en ik heb rockford power 6x9 150rms in me hoedenplank.
die speakers zitten op een digitale kappa four aansloten en die staat redelijk zacht.

Nu is het probleem dat ze zijn opgeblazen:(

nu is mijn vraag kan het zo zijn dat de bass de speakers kapot maakt in de hoedeplank omdat die zijn druk niet goed kwijt kan??

en als ik voor van kistje onder mijn hoedenplank maak dat het dan weg zou zijn??

Mvg dennis
Κλειώ

Re: speakers opgeblazen door druk???

Bericht door Κλειώ »

Die "schoenendoosjes" werken perfect, en zijn gemaakt voor het type speaker.
Net zoals een subwoofer een op maat gemaakte behuizing nodig heeft.

Een setje 6x9 kan nooit goed spelen in een kofferbak met free air opstelling.
Ze zijn totaal niet bedoeld om te spelen in een ruimte van pakweg 100 liter. (of meer)

Ook is je kofferbak niet luchtdicht dus bouwen ze totaal geen druk op, als ze daar al de mogenlijkheid voor zouden hebben.
Ik heb beide opties in mijn vorige auto gehad en met een "schoenendoos" spelen ze veel strakker omdat ze geen hinder hebben van de woofer.
Zelf gemaakte hoedenplank gemaakt met de "schoenendoosjes" aan de plank zelf met verzonken speakers.
Beetje (kippe) gaas over de opening en stof erover.
Perfect geluid en niemand die het ziet, als je ze het niet laat zien.
ApaX

Bericht door ApaX »

Als ik het goed begrijp dan heb je een subwoofer in de kofferbak liggen en zitten er twee speakers in de hoedenplank? De speakers in de hoedenplank zijn akoestisch niet afgeschermd van de woofer?

Wat is er precies kapot gegaan? Afhankelijk van de contrustie van de kofferbak heb je best kans dat de woofer de speakers in de hoedenplank er uit probeert te duwen met schade als gevolg. De subwoofer heeft tenslote als taak druk golven te maken. Het is overigens NOOIT een goed idee om 2 woofers zomaar het zelfde volume te laten delen (uitonderingen daar gelaten).
ApaX

Bericht door ApaX »

twee de zelfde woofers die het zelfde frequentie gebied moeten bespelen is zo'n uitzondering. Je moet er wel rekening mee houden dat het effectief volume van de kast gewoon twee keer zo groot moet worden ipv met 1 woofer.
dennis20

Bericht door dennis20 »

ApaX schreef:Als ik het goed begrijp dan heb je een subwoofer in de kofferbak liggen en zitten er twee speakers in de hoedenplank? De speakers in de hoedenplank zijn akoestisch niet afgeschermd van de woofer?

Wat is er precies kapot gegaan? Afhankelijk van de contrustie van de kofferbak heb je best kans dat de woofer de speakers in de hoedenplank er uit probeert te duwen met schade als gevolg. De subwoofer heeft tenslote als taak druk golven te maken. Het is overigens NOOIT een goed idee om 2 woofers zomaar het zelfde volume te laten delen (uitonderingen daar gelaten).
@ApaX
klopt was je zegt ik heb gewoon 2 speakers los in de hoedeplank zitten maar ik doe dit bij een audioshop en die zegt dat het geen kwaad kan..

als ik nu de speaker indruk dat doet die het en als ik hem los laat niet meer.

Mvg dennis
ApaX

Bericht door ApaX »

dennis20 schreef: klopt was je zegt ik heb gewoon 2 speakers los in de hoedeplank zitten maar ik doe dit bij een audioshop en die zegt dat het geen kwaad kan..
Als je de speakers niet afdekt dan gaan ze mee dansen op de lagen tonen die de subwoofer uitstuurt. Dit hoeft misschien niet meteen schade te geven. Voor het geluid is het in iedergeval niet goed. De subwoofer die in een heel ander frequentie gebied speelt oefent heel veel invloed uit op het gedrag van de speakers in de hoedenplank.

Een simpel voorbeeld: speaker X zou spelen in een volume V. Zet ik naast die speaker een zelfde speaker dan moet het volume V 2 keer zo groot worden om het zelfde gedrag te houden.

Verder hangt het heel erg af van hoe alles is aangesloten. Als de subwoofer een beetje uit fase speelt met de woofers in de hoedenplank dan heb je kans dat de uitslag van de woofers in de hoedenplank minder gaat zijn. Ze geven dan geen akoustisch teken dat de spoelen zwaar overbelast worden. Met als gevolg het doorbranden.

Je kunt de speakers even doormeten. Een doorgebrande spoel zou een lagere weerstand moeten hebben dan een niet doorgebrande. In dit geval is een deel van de hars isolatie rond doe spoeldraad wwarschijnlijk gesmolten waardoor een deel van de spoel kortgesloten is.
dennis20

Bericht door dennis20 »

Nou ik hoop het probeem te hebben verholpen heb een bak gemaakt in de breedte van de hoedeplank.

nu nog even afwachten:)

Gr dennis

p.s. bedankt voor de reacties
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

Iedereen zegt altijd dat het zacht staat enz enz.....

Maar van te weniig vermogen ken je je speaker dus ook opblazen.....
ApaX

Bericht door ApaX »

Jeff 16V schreef: Maar van te weniig vermogen ken je je speaker dus ook opblazen.....

?
dennis20

Bericht door dennis20 »

jaa ik heb met een vertegewoordiger van rockford gepraat en die zei.

Als je speaker 150 watt rms is en je zet er 200 rms op dan is de kans op opblazen 6 maal ze klein als dat je er 80 wat opzet.

Maar goed mijn probleem lijkt vooralsnog opgelost:D

Bedankt voor al jullie reacties..!
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

En dat ken dus wel kwaad....

Zal het nog wel is navragen heb al is het hele verhaal voor mijn kiezen gehad maar weet het niet precies meer.
ApaX

Bericht door ApaX »

Vertegenwoordigers en verkopers moet je niet teveel geloven....

En 80 watt rms versteker op een 200 watt woofer kan inderdaad wel problemen geven. Draai je de versterker knop tever open dan gaat je versterker eraan, het hoeft niet! Het heeft niet zoveel met maximum toelaatbaar vermogen te maken als wel het vermogen dat een versterker kan leveren bij een bepaalde weerstand.
jorna1.2rn

Bericht door jorna1.2rn »

Als subs en speakers op te weinig stroom spelen dan blaas je ze niet op maar branden ze gewoon door in de spreekspoel. Dit meegemaakt bij een setje audiosystem twv 25K ekkies. Gelukkig niet eigen wagen.
ApaX

Bericht door ApaX »

jorna1.2rn schreef:Als subs en speakers op te weinig stroom spelen dan blaas je ze niet op maar branden ze gewoon door in de spreekspoel. Dit meegemaakt bij een setje audiosystem twv 25K ekkies. Gelukkig niet eigen wagen.
Hoe kan je een spoel door branden als er geen stroom loopt?
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”