Nieuwe medianav geeft geen geluid

Plaats hier alles wat met MediaNav te maken heeft
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Nieuwe medianav geeft geen geluid

Bericht door HeldLeon »

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar dit is de eerste keer dat ik iets post. Ik heb een felbegeerde Medianav LAN5810wr0 weten te bemachtigen via een advertentie in Polen. Het duurde even maar hij is gisteren aangekomen. Helaas was het bij mij niet zo plug en play als sommige andere forumleden hebben ervaren. Ik had wat problemen met de verbinding tussen iPhone en de MediaNav. De radio gaf als het ware 'pulserend' stroom door, dus m'n iPhone verloor verbinding en maakte dan weer verbinding en dat wisselde 2 keer per seconde af ongeveer.
Gelukkig is dat opgelost door middel van een update uit de Renault Toolbox.

Helaas is een ander probleem dat ik totaal geen geluid uit de MediaNav krijg. Terwijl de bekabeling in orde is. De oude MediaNav gaf immers wel gewoon geluid.
Daardoor vermoed ik haast dat het óf iets in het Micom Management is óf er gaat binnen in de MediaNav iets niet goed, wellicht een zekering kapot oid?

Goed om te vermelden dat ik een tijd geleden een audio upgrade heb ingebouwd van Focal, maar dit werkte ook gewoon met mijn oude Medianav.

Is er iemand die mee kan denken? Denken jullie dat dit nog te repareren is of heb ik een kat in de zak gekocht? (Gelukkig niet de hoofdprijs betaald).
Hieronder nog wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
En mijn huidige instellingen voor Micom.
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt.
Groet,
Leon
Laatst gewijzigd door HeldLeon op 13 sep 2021 12:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Re: Nieuwe medianav geeft geen geluid

Bericht door Brandon92 »

Zitten die Focal speakers direct op je radio of gaan ze via een externe versterker?
Zo ja, kan je zien dat de versterker ook aangaat als de radio aan is?
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Deze zitten direct op de radio, vandaar dat ik vermoed dat iets mis is met de MediaNav zelf.

Zou iemand hier een foto kunnen delen van de Micom instellingen van zijn werkende MediaNav? Dan kan ik eens vergelijken waar het mis kan gaan bij mij.

Ik heb namelijk ook problemen met GPS signaal en radio ontvangst.

Groeten,
Leon
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Dan is het inderdaad raar. Je weet zeker dat de connector er goed in zit. Had je als bijvoorbeeld een usb stick met muziek geprobeerd. Ik kan je geen foto geven van de micon, aangezien ik niet de zelfde versie heb.

Wat je ook nog even kunt proberen om de originele er weer in te doen en kijken of dan alles weer goed werkt.

Ps. Je foto's zijn niet meer zichtbaar
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Thanks voor het meedenken Brandon92! Foto's zouden weer zichtbaar moeten zijn zo.

Ik heb de MediaNav inmiddels weer vervangen voor de oude in afwachting van nieuwe ideeen.
Inmiddels overweeg ik om de MediaNav mee te nemen naar een car audio shop om te kijken of ze hem daar goed uit kunnen lezen. Wellicht dat er een iets op de printplaat is doorgebrand o.i.d. en is het eenvoudig te solderen.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Geen probleem.
Ik betwijfel als ze hem open halen bij een car audio shop om te kijken wat er mis mee is. Verwacht meer van, ja hij doet het inderdaad niet.
Wat me net naar binnen schoot is dat voordat je de micon test menu in gaat heb je een nog een audio test knop zitten. Had je die al geprobeerd, ook is er een radio en DAB test knop.
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Ja eerlijk gezegd betwijfel ik dat ook, want hij geeft in ieder geval geen signaal..
Ik heb de audio test knop wel gezien, maar deze is grijs bij mij, en dus niet in te drukken. Ik heb meerdere forumleden gezien die ook een grijze audio test knop hebben, dus ik denk niet dat dat het probleem is maar irritant is het wel.
Afbeelding

Huidige settings van Micom als volgt.
Afbeelding
Wat ik al heb geprobeerd zonder succes:
- Kabelboom van tweeters verwijderd en de oorspronkelijke kabel rechtsteeks in de medianav.
- Micom settings "TWR-F", "TWR-R" en "SPK-R" aan en uit gezet in alle mogelijke volgorden
- Attenne op (A) en (P) gezet (in verband met geen radio signaal)
- Region veranderd (in verband met geen radio signaal)

Onderhand weet ik het even niet meer. Alex van lisandru gaf aan dat ik het eventueel in DTT4ALL kan proberen te zoeken, maar dat vind ik toch wel erg ristkant hoor.

Voor mij voelt het heel erg als een hardware failure en vermoed ik dat er iets stuk is binnen de radio maar ik weet niet goed hoe ik dat kan onderzoeken.
Laatst gewijzigd door HeldLeon op 13 sep 2021 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik kan helaas de afbeeldingen niet zien die je hebt geplaatst.

Dat in inderdaad wel raar dat je radio het niet goed doet. Heb je een multimeter bij de hand?

Heb jij de mogelijkheid om de radio te voeden zonder dat hij in de auto zit?
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Inmiddels op de derde hosting site haha, dropbox en Google Photo's werkten niet mee.

Ik kan de radio helaas niet voeden zonder dat hij in de auto zit, daar heb ik de apparatuur niet voor. Ik heb wel een multimeter en mijn volgende stap was om eea door te meten. Ik heb alleen geen ervaring met het gebruik van een multimeter dus dat wordt een mooi project dan.
Heb jij misschien tips Brandon 92?
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Waar kom je vandaan Leon? Ik heb mijn Lan5810WR0 nieuw van de dealer gehaald en helemaal moeten configureren(was virgin)
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Ik woon zelf in Soest. Zou fantastisch zijn als we in de buurt van elkaar wonen, dan zou je eventueel mee kunnen kijken als je daar tijd voor en zin in hebt.
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Woudenberg, dus dat is inderdaad dichtbij, ik wil wel eens een poging wagen.
-------
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Matramur schreef: 14 sep 2021 11:27 Woudenberg, dus dat is inderdaad dichtbij, ik wil wel eens een poging wagen.
Oh dat is zeker dichtbij, ik zal je een DM sturen!
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Korte update en conclusie van dit probleem. Afgelopen weekend met Matramur een hele tijd bezig geweest om de MediaNav helemaal virgin te maken en opnieuw te installeren (waarvoor veel dank Matramur!). Helaas nog steeds geen geluid en radio ontvangst.
Toen hebben we de MediaNav open geschroefd en kwamen we erachter dat er toch wat donkere plekjes op de printplaat zitten wat kan wijzen op kortsluiting of een ander defect waardoor hij geen geluid doorgeeft of FM signaal ontvangt. Ik ga nog onderzoeken of dit te repareren is maar heb weinig hoop. Mocht er nog iets uit komen laat ik dat uiteraard hier weten.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Kan je misschien een foto plaatsen van de verdachte plek op de printplaat. Ik heb daar opzicht wel verstand van 😉
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Er zat een soort residu op de plaat op een paar plekken. Schoongemaakt met alcohol. Leek mee te vallen. Wel zag ik nog dat de blauwe "dingetjes" (geen verstand van) rechtsboven op deze foto behoorlijk zwart waren.

https://www.systemplus.fr/wp-content/up ... ulting.jpg
-------
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Ook met uitlezen een storingscode in de medianav "intern elektronisch defect" die niet te wissen is.
-------
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Die blauwe dingetjes zijn zeer waarschijnlijk een SMD spoelen. Die worden waarschijnlijk gebruikt om het een en andere te filteren. En ze zorgen er waarschijnlijk ook voor dat sommige voedingen gefilterd worden. Mochten die dan kapot zijn dan wordt er een deel van de print niet gevoed en werkt het dus niet. Waardoor je vervolgens die melding krijgt.
Ik weet niet of jullie een multimeter hebben om het een en andere door te meten?
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Ik heb wel een multimeter maar moet toegeven dat ik er weinig ervaring mee heb. Wilde toevallig wel binnenkort wat info opzoeken over hoe ik eea kan doormeten dus als je tips hebt; graag! Hierbij nog wat foto's van de plaat.

Afbeelding
De blauwe elementen, vermoedelijk dus die SMD Spoelen:
Afbeelding
Op deze is een beschadigde soldeerverbinding (?) te zien:
Afbeelding
En nog een overzichtsfoto:
Afbeelding

Hopelijk word jij hier iets wijzer uit Brandon92.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Bedankt voor de scherpe foto's. Ik heb er even naar gekeken:
Afbeelding

Kan jij op de print zien dat de "antenne ingang " naar de connector gaat waar de antenne op aangesloten is. Als dat zo is dan heb ik het volgende over te zeggen.
  • De componenten in het zwarte blokje zijn verantwoordelijk voor de AM ontvangst
  • De componenten in het orangje blokje zijn verantwoordelijk voor het FM ontvangst
Het IC (zwarte blokje) is een TEF7000 wat een Digital low-IF car radio front-end is. Dus als daar wat aan de ingang niet goed is kun je inderdaad niks ontvangen.

Maar vraag die nu open staat is, hoe komt dit. Dat is een goede vraag. Het lijkt er een beetje op dat er op de antenne ingang een te grote signaal binnen gekomen is. Waardoor de spoelen kapot zijn gegaan. Maar raar blijft het wel

Kun je misschien de ohmse weerstand meten van de spoelen met een multimeter. De spoelen waar het om gaat zijn blauw omcirkeld. Ik verwacht een weerstand lager dan 200 ohm. Al ze niet goed zijn dan meet je niks en staat er "OL" of iets dergelijks. zie hier voor meer uitleg
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Dank voor de heldere uitleg! Ik heb met een multimeter getest en met de ohmse weerstand op 200 meet hij 02.1 en 01.9. Ik neem aan dat dit klopt?
Heeft het zin om de printplaat er helemaal uit te halen om de andere kant ook te bekijken?
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Geen probleem. Dat is inderdaad wel een waarde die je kunt verwachten van een goede spoel. Meestal als een spoel kapot gaat is het een open verbinding. Lijkt het trouwens dat er een gat in de spoelen zit. Of is dat toevallig een kleur ter indicatie van hun waarde?
Je kunt altijd de onderkant van de print bekijken als je daar wat geks zie.
HeldLeon
beginner
Contacteer:

Bericht door HeldLeon »

Voor zover ik kan zien zit er geen gat in de spoelen nee. Lijkt wel een klein speldenprikje maar niet iets wat echt kapot lijkt zegmaar.

Ik heb de Medianav verder uit elkaar gehaald, hieronder wat foto's. Mij zegt het helemaal niks helaas..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een overzicht van de kant waar de attennes binnen komen:
Afbeelding
Ik heb bijna de neiging om hem op de post naar jou te gooien Brandon92.. Wellicht dat jij er iets in vindt. Ondertussen begin ik de hoop aardig op te geven en is het meer een grappig projectje dan dat ik het gevoel heb dat ik straks een werkende medianav heb haha.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ehm oke. Lastig te zeggen vanaf een foto.
Maar je mag best de radio naar mij opsturen hoor. Is altijd wel een leuke puzzel om het op te lossen. Misschien krijgen we er wel weer wat leven in :). Stuur mij maar een privébericht.
rolfie
beginner
Contacteer:

Bericht door rolfie »

Is hier een oplossing voor gevonden? Toevallig dezelfde versie ook uit Polen, en zelfde probleem. Heel kortstondig is er na wat wijzigingen van regio geluid uit gekomen maar dit eindigde weer met een plop. Radio komt vermoedelijk uit een Dacia aangezien ik alleen via de Dacia app een code kreeg, Renault onbekend. Na betreden micom is de regio ook weer terug.
Plaats reactie

Terug naar “MediaNav”