Medianav evo 2 geen geluid tijdens bellen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Medianav evo 2 geen geluid tijdens bellen

Bericht door Brandon92 »

Hallo allen,

Het heeft even een tijdje geduurd, maar ik ben nu ook een paar weken een trotse bezitter van een medianav evolution 2 :smile: Werkt toch wel mooi de Android auto met google maps, online radio en natuurlijk de snellere interface ten opzichten van mijn oude medianav (versie 1).

Echter heb ik wel een probleem tijdens het bellen. Wanneer de telefoon (Samsung S21) verbonden is via de USB kabel of alleen via de bluetooth dan krijg ik geen geluid uit mijn speakers van mijn auto. Als ik dan met iemand wil bellen moet ik het doen door middel van de luidspreker stand op de mobiel zelf, wat niet ideaal is en ook niet echt de bedoeling is. Het lijkt alsof er tijdens het bellen geen geluid door wordt gegeven naar de radio of de radio doet er niks mee.
Wanneer ik alleen met een bluetooth verbinden met de radio ben verbonden kan ik wel muziek afspelen op de radio, maar wanneer ik gebeld word is het zelfde probleem weer.

De radio zelf heeft alle updates al gehad en mijn telefoon ook. Dit heb ik al geprobeerd:
  • Mijn telefoon verwijderen van de radio
  • Radio al een keer gereset
De software versie op de radio is 1.0.15.3

Volgens mij ben ik niet de enigste met dit probleem, alleen heb ik nog niet echt een oplossing kunnen vinden. Heeft iemand misschien de gouden tip voor me?
RicoK
forum starter
Contacteer:

Re: Medianav evo 2 geen geluid tijdens bellen

Bericht door RicoK »

@Brandon92 Dat is toch wel een issue dan :sad: :???: . Mijn Clio IV uit 2019 heeft af fabriek de Evo 2. Op een vast zittende radio na, doet het systeem het verder perfect. Ik gebruik het Apple CarPlay gedeelte en dus AA. Ik kan bellen via zowel Apple CarPlay, bedraad, als via de radio, via bluetooth. Beiden werken goed.

In jouw geval; kan de gesprekspartner je wel horen?

Heb je toevallig dichtbij, van een huisgenoot of een vriend, een andere telefoon die je even kunt proberen? Dit om te checken of het misschien toch niet aan de telefoon(instellingen) ligt.

Dumb question: je hebt wel het volume al eens bijgesteld tijdens het bellen?
Renault Clio IV Estate 0.9 TCe Intens Gris Platine 2019 - BMW 316i Executive Sportline 2013
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

Brandon92 schreef: 12 nov 2022 19:50 Volgens mij ben ik niet de enigste met dit probleem, alleen heb ik nog niet echt een oplossing kunnen vinden. Heeft iemand misschien de gouden tip voor me?
Mijn zusje heeft precies hetzelfde probleem, toevallig ook met een S21 en versie 1.0.15.3.

Via Bluetooth tijdens bellen geen geluid uit de speakers, microfoon werkt dan ook niet.
Via kabel met Android Auto tijdens bellen geen geluid uit de speakers, microfoon werkt dan ook niet.

Uit de andere telefoon die gebeld wordt is dan ook geen geluid te horen.

Geluid van navigatie eb muziek via Android Auto gaat wel via de speakers en spraakbediening werkt.
Ook wanneer er via Bluetooth verbonden is kun je wel muziek van de telefoon via de speakers horen.

Ook met een andere telefoon geprobeerd, dat veranderd niks. Volume instellingen zijn natuurlijk ook al gecontroleerd.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

erik_ark schreef: 13 nov 2022 12:14 Mijn zusje heeft precies hetzelfde probleem, toevallig ook met een S21 en versie 1.0.15.3.

Via Bluetooth tijdens bellen geen geluid uit de speakers, microfoon werkt dan ook niet.
Via kabel met Android Auto tijdens bellen geen geluid uit de speakers, microfoon werkt dan ook niet.

Uit de andere telefoon die gebeld wordt is dan ook geen geluid te horen.

Geluid van navigatie eb muziek via Android Auto gaat wel via de speakers en spraakbediening werkt.
Ook wanneer er via Bluetooth verbonden is kun je wel muziek van de telefoon via de speakers horen.

Ook met een andere telefoon geprobeerd, dat veranderd niks. Volume instellingen zijn natuurlijk ook al gecontroleerd.
Dat klinkt exact het zelfde als wat ik ook heb. Zat er in de auto ban je zusje deze radio er standaard in of is die er later ingezet. Dan ben ik namelijk wel benieuwd of jullie een keertje langs de Renault dealer zijn geweest en het probleem hebben voorgelegd. Wellicht weten zij hier meer van?

@RicoK Het is inderdaad wel raar dat het niet echt soepel werkt. Maar heb het met een andere telefoon ook geprobeerd, wat ook geen verschil geeft. Zie ook het bericht van erik_ark.
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

Het is geen originele, deze is er vorige week ingezet. Er zat een oudere versie Medianav in die geen Android Auto enzvoorts ondersteunde, maar daar deed het handsfree gedeelte het wel goed. Omdat het geen originele is zijn we er niet mee langs de Renault geweest ;)
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

erik_ark schreef: 13 nov 2022 13:36 Het is geen originele, deze is er vorige week ingezet. Er zat een oudere versie Medianav in die geen Android Auto enzvoorts ondersteunde, maar daar deed het handsfree gedeelte het wel goed. Omdat het geen originele is zijn we er niet mee langs de Renault geweest ;)
Oke, het zelfde situatie waar ik ook in zit dus. Ben benieuwd of er ook een oplossing voor is of komt.
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Heb er even wat mee getest en hetzelfde probleem. Mogelijk zit het in de firmware aangezien het met een apple telefoon en carplay wel werkt.

Ik heb een originele renault clip uitleessonde maar ligt momenteel ter reparatie. Als die terug is even bekijken of daar nog iets anders mee geconfigureerd wordt.
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

@Matramur Dat is wel interessant, als ik me goed kan herinnerden had jij ook een andere radio in gezet? Dan is het wel een beetje toevallig dat deze functie niet goed werkt. Het lijkt me sterk dat wanneer in een originele setup zo is dat Renault hier geen klachten over ontvangt. Of er moet iets goed mis zijn met de software van Android Auto. Wat natuurlijk ook kan.

Maar ben wel benieuwd of je met de Renault clip nog wat kunt vinden.
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

Ff afwachten dus
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik kwam dit filmpje nog wel tegen. Misschien nog interessant:

Wat ik ook nog even tegen kwam in DDT4ALL: X98 - CLIO IV -> Navigation MFD v4.3* -> 1- configuration -> 15 Phone, Consumption & Learning. Daar zit een onderdeel in met de volgende titel: PHONE ACOUSTIC PARAMETERS: This parameter is used to configure the bluetooth phone.

Dit klinkt wel interessant :devilish:

*Weet niet of dit van onze radio is. Heb de auto er niet aanhangen.
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

Op welk tijdstip van het filmpje is dat ongeveer?
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

erik_ark schreef: 13 nov 2022 21:31 Op welk tijdstip van het filmpje is dat ongeveer?
O sorry. Dat stukje wat ik als laatste schreef had ik zelf even snel opgezocht in DDT4ALL.
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

Okee! Ik had zelf dat filmpje vanmiddag ook al bekeken vandaar
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ik heb er ook later een Evo 2 in gezet maar ik heb nergens last van, via bluetooth en Android Auto werkt bellen perfect. Ik heb nog 1.0.13.3, dat was toen de nieuwste versie en ik heb nooit de moeite genomen om hem te updaten want alles werkt goed.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

@Mees120 Dat is wel interessant dat je met versie 1.0.13.3 geen problemen hebt. En ik zal die update dus ook maar niet doen.
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Helaas kan ik met de clip software bijna alles herprogrammeren behalve de radio, dat moet via online verbinding renault.

Zou eigenlijk een keer een radio moeten uitlezen van iemand waarbij het wel werkt (met android).
-------
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

@Matramur Bedankt voor het testen. Jammer dat je daar de radio niet kunt programmeren.
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

Is het niet mogelijk de 1.0.15.3 eraf te halen en dan eens te testen als je versie 1.0.13.3 erop zet? Of valt daar niet zo makkelijk aan te komen (online)?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Matramur schreef: 16 nov 2022 19:51 Helaas kan ik met de clip software bijna alles herprogrammeren behalve de radio
Is het zinvol om behalve ddt4all ook een clip-setje in huis te hebben?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Denk ik niet. Met ddt4all en pyren, beide gratis te krijgen, kun je het meeste wel voor thuis.

Namaak clip uitleesspul werkt ook niet altijd even betrouwbaar.
-------
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

erik_ark schreef: 17 nov 2022 18:29 Is het niet mogelijk de 1.0.15.3 eraf te halen en dan eens te testen als je versie 1.0.13.3 erop zet? Of valt daar niet zo makkelijk aan te komen (online)?
Ik heb hierover wel het een en andere gevonden op het internet. Maar dan moet je die versie ergens vandaan downloaden en dan op de radio zetten. En ik heb die stap nog niet durven wagen.
Matramur schreef: 19 nov 2022 17:18 Denk ik niet. Met ddt4all en pyren, beide gratis te krijgen, kun je het meeste wel voor thuis.
Van pyren heb ikzelf nog niet van gehoord, zal het eens opzoeken. Heef die programma nog grote voordelen ten opzichten van ddt4all?
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

@Brandon92 Ik heb voor mijn radio de oplossing gevonden. Jij had zelf mogelijkheden met ddt4all?
-------
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Matramur schreef: 20 nov 2022 21:40 @Brandon92 Ik heb voor mijn radio de oplossing gevonden. Jij had zelf mogelijkheden met ddt4all?
Dat is goed nieuws :DD Ik heb inderdaad ook de mogelijkheid voor ddt4all :)
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

@Brandon92 Heb een PB gestuurd. Evt kun je mij de getallenreeksen sturen/hier plaatsen van de PACT1, PACT2 en PACT3 (bluetooth parameters)?
-------
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Matramur schreef: 20 nov 2022 22:07 Brandon92 Heb een PB gestuurd. Evt kun je mij de getallenreeksen sturen/hier plaatsen van de PACT1, PACT2 en PACT3 (bluetooth parameters)?

@Matramur Had het gezien. Ik zal aankomend weekend je de parameters naar je toe sturen. Mijn OBDII reader ligt momenteel niet bij me. Ben benieuwd of die waardes anders zijn dan die van jouw.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”