Storing: Controleer inspuitsysteem, regelaar
Storing: Controleer inspuitsysteem, regelaar
In navolging op mijn post hier: http://clioclub.info/viewtopic.php?p=397501#p397501
Ik ben benieuwd of iemand het probleem herkent dat wij ondervonden.
Betreft een Clio 1.5 dCi 90 uit jan. 2015 met ruim 10k op de teller.
Tijdens het rijden op de Autobahn kregen we de melding "Controleer inspuitsysteem" en "Controleer regelaar". Dit gebeurde na ruim 300km Autobahn met op het laatst flinke stukken boven 160km/h tot aan 190km/h. Ik merkte niks aan de auto zelf (ook nog geen vermogensverlies, maar wellicht dat ik dat niet merkte omdat ik meteen van het gas ging met hoge snelheid waardoor je toch flink lang een fatsoenlijke snelheid houdt). We zijn toen op de eerste parkeerplaats gestopt en in boekje gekeken wat dit zou zijn, maar leverde niks op dus bellen met Renault Assistance. Die zeiden: geen probleem probeer maar door te rijden en dan morgen naar Renault garage op plaats van bestemming.
Dit probeerde ik, maar bij het invoegen had ik bijna geen vermogen en kwam ik met moeite op 80km/h. Dus eerst volgende parkeerplaats er weer af. Anyway, toen weer gebeld en tijdens het wachten op de sleepwagen een derde melding met iets in de trant van: Controleer luchtvervuiling. Sleepwagen erbij die eerst probeerde de computer uit te lezen en te resetten, maar dat leverde niks op en we werden dus weggesleept.
Op internet vond ik andere gevallen en daarbij betrof het meestal een vervuilde/kapotte sensor, specifiek een temperatuursensor bij de turbo of een luchtmassasensor. Ook zou het de EGR-klep kunnen zijn. Heeft iemand enige ervaring met deze storing?
Ben benieuwd wat het zou kunnen zijn en hoe lang reparatie op zich laat wachten want de auto staat nog in de buurt van Bremen en wij zijn al lang weer terug in Nederland (Brabant).
Ik vond het wel opmerkelijk dat op deze km-stand zoiets gebeurt. Dat zou ik toch verwachten binnen de eerste 5k km of juist na een jaar.
Ik ben benieuwd of iemand het probleem herkent dat wij ondervonden.
Betreft een Clio 1.5 dCi 90 uit jan. 2015 met ruim 10k op de teller.
Tijdens het rijden op de Autobahn kregen we de melding "Controleer inspuitsysteem" en "Controleer regelaar". Dit gebeurde na ruim 300km Autobahn met op het laatst flinke stukken boven 160km/h tot aan 190km/h. Ik merkte niks aan de auto zelf (ook nog geen vermogensverlies, maar wellicht dat ik dat niet merkte omdat ik meteen van het gas ging met hoge snelheid waardoor je toch flink lang een fatsoenlijke snelheid houdt). We zijn toen op de eerste parkeerplaats gestopt en in boekje gekeken wat dit zou zijn, maar leverde niks op dus bellen met Renault Assistance. Die zeiden: geen probleem probeer maar door te rijden en dan morgen naar Renault garage op plaats van bestemming.
Dit probeerde ik, maar bij het invoegen had ik bijna geen vermogen en kwam ik met moeite op 80km/h. Dus eerst volgende parkeerplaats er weer af. Anyway, toen weer gebeld en tijdens het wachten op de sleepwagen een derde melding met iets in de trant van: Controleer luchtvervuiling. Sleepwagen erbij die eerst probeerde de computer uit te lezen en te resetten, maar dat leverde niks op en we werden dus weggesleept.
Op internet vond ik andere gevallen en daarbij betrof het meestal een vervuilde/kapotte sensor, specifiek een temperatuursensor bij de turbo of een luchtmassasensor. Ook zou het de EGR-klep kunnen zijn. Heeft iemand enige ervaring met deze storing?
Ben benieuwd wat het zou kunnen zijn en hoe lang reparatie op zich laat wachten want de auto staat nog in de buurt van Bremen en wij zijn al lang weer terug in Nederland (Brabant).
Ik vond het wel opmerkelijk dat op deze km-stand zoiets gebeurt. Dat zou ik toch verwachten binnen de eerste 5k km of juist na een jaar.
-
- forum member
- Contacteer:
Re: Storing: Controleer inspuitsysteem, regelaar
Waarschijnlijk ligt het hier aan of aan een van de 2 slangetjes die dicht zit, en meestal dan het slangetje naar de vacuum

Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
- DBGT
- forum starter
- Contacteer:
Heb meerdere keren deze melding gehad, en geloof me, werd er niet goed van.
Wij dachten dat het door de tuning kwam, maar niks was minder waar. Het enige dat dit veroorzaakt is een defecte turbo druksensor.
Het is een veel voorkomend probleem onder de nieuwe clio's met benzine turbo's.
Dit uit betrouwbare bron.
Mee naar de dealer ermee en uit laten lezen en sensor laten vervangen, probleem opgelost.
En niet laten wegsturen met ; de storing is eruit meneer, fijne dag verder....
Succes en laat het ff weten...
Edit: je kan hier gewoon mee rijden, auto gaat in noodloop en schakelt turbo uit. Kan geen kwaad, gewoon naar de dealer ermee...
Wij dachten dat het door de tuning kwam, maar niks was minder waar. Het enige dat dit veroorzaakt is een defecte turbo druksensor.
Mee naar de dealer ermee en uit laten lezen en sensor laten vervangen, probleem opgelost.
Edit: je kan hier gewoon mee rijden, auto gaat in noodloop en schakelt turbo uit. Kan geen kwaad, gewoon naar de dealer ermee...
Beiden bedankt voor de reacties.
Auto staat helaas in Duitsland op 300km van onze woonplaats, want Renault Assistance zei dat we er niet verder mee moesten rijden. Auto maakte ook wat rare geluiden zowel bij de motor als de uitlaat. Ik vond het zelf ook redelijk gevaarlijk want bij het invoegen op de Autobahn haalde ik amper 80km/h voor het einde van de invoegstrook en harder dan 90km/h ging het sowieso niet.
We moeten nu wel zelf de auto op gaan halen zodra deze gemaakt is (ruim 3 uur rijden enkel!). Ik hoop dus wel dat ze dan dit onderdeel vervangen hebben anders sta ik straks weer half stil voor ik thuis ben.
Ik hoop toch dat dit een eenmalig geintje is en dat we gewoon pech hebben gehad. Elke 10k km die sensor laten vervangen is niet de bedoeling lijkt me.
Het betreft hier wel een diesel, al zal dat misschien niet zo'n groot verschil maken.DBGT schreef:Heb meerdere keren deze melding gehad, en geloof me, werd er niet goed van.
Auto staat helaas in Duitsland op 300km van onze woonplaats, want Renault Assistance zei dat we er niet verder mee moesten rijden. Auto maakte ook wat rare geluiden zowel bij de motor als de uitlaat. Ik vond het zelf ook redelijk gevaarlijk want bij het invoegen op de Autobahn haalde ik amper 80km/h voor het einde van de invoegstrook en harder dan 90km/h ging het sowieso niet.
We moeten nu wel zelf de auto op gaan halen zodra deze gemaakt is (ruim 3 uur rijden enkel!). Ik hoop dus wel dat ze dan dit onderdeel vervangen hebben anders sta ik straks weer half stil voor ik thuis ben.
Ik hoop toch dat dit een eenmalig geintje is en dat we gewoon pech hebben gehad. Elke 10k km die sensor laten vervangen is niet de bedoeling lijkt me.
-
- forum member
- Contacteer:
Benzine motor is totaal anders! Echt niet te vergelijken met diesel denk dat er zeer grote kans is dat de oorzaak is wat ik je uitlegde maar we goren het hier van zelf wat het was denk ik he;)
Ik ben wel benieuwd wat het zal zijn. Wat DBGT suggereerde kwam ik op internet ook veel tegen bij 1.5 dCi motoren in ander type Renaults, dus vandaar mijn opmerking over het verschil tussen benzine en diesel.Robin5757 schreef:Benzine motor is totaal anders! Echt niet te vergelijken met diesel denk dat er zeer grote kans is dat de oorzaak is wat ik je uitlegde maar we goren het hier van zelf wat het was denk ik he;)
Ik zal het hier in ieder geval posten zodra ik het weet.
Overigens heb ik erg weinig onder de motorkap van de Clio IV gezeten dus ik ben wel benieuwd welk onderdeel we zien op de foto die je postte. Heb de Clio namelijk ook niet bij de hand om het in het echt te bekijken

Edit: Heb ff gegoogled op het typenr. en het gaat dan om een overdrukklep voor de turbo welke niet meer functioneert doordat één van de regelbuisjes dicht zit? Zou dat dan door vervuiling komen of iets anders?
-
- forum member
- Contacteer:
Waarschijnlijk wel iets van vervuiling ja maar die doorgang is zo klein dat kan je bijna niet tegen gaan
Auto vanmiddag al op kunnen halen en naar huis gereden. Flinke stukken volgas om te testen of alles goed functioneerde onder langdurige belasting. Reed weer als vanouds.
En Robin5757 had (bijna) de juiste diagnose. Het was niet een slangetje maar de klep zelf die schijnbaar kapot was en dus is vervangen.
En Robin5757 had (bijna) de juiste diagnose. Het was niet een slangetje maar de klep zelf die schijnbaar kapot was en dus is vervangen.
-
- forum member
- Contacteer:
Ik zei ook, waarschiijk ligt het hier aan ( de klep die je zag ) of de slangetjes.. Haha
Ik weet wel waar ik over praat

Ik dacht dat je op iets van DBGT doelde met "hier"Robin5757 schreef:Ik zei ook, waarschiijk ligt het hier aan ( de klep die je zag ) of de slangetjes.. Haha

Gaat dit spul vaak kapot omdat je meteen hier aan dacht of is het gewoon een hele specifieke storing?
-
- forum member
- Contacteer:
Dbgt? Gezien je klacht was dat het meest logisch dat stuk zou zijn, gezien ervaring met soort gelijke klacht op een megane
Ah, ik heb een stuk in de editor zitten lezen en daar staan de berichten in omgekeerde volgordeRobin5757 schreef:Dbgt? Gezien je klacht was dat het meest logisch dat stuk zou zijn, gezien ervaring met soort gelijke klacht op een megane

Pff ik was toen niet echt wakker volgens mij.
Maar bij de Megane is het dus niet meer terug gekomen?
-
- forum member
- Contacteer:
Nee niet terug gekomen nee
Mooi! Hoop ik dat dat bij ons ook zo blijft 

- DBGT
- forum starter
- Contacteer:
Mooi dat het opgelost is !
En Robin :

En Robin :

wat was de kostprijs ?Plato schreef: 12 mei 2015 20:24 Auto vanmiddag al op kunnen halen en naar huis gereden. Flinke stukken volgas om te testen of alles goed functioneerde onder langdurige belasting. Reed weer als vanouds.
- ForceMaple
- beginner
- Contacteer:
Goedemorgen,
Sinds vanochtend heb ook ik de melding "Controleer inspuitsysteem" (Clio intens 1.5 DCi van 2016)
tijdens het rijden merk ik alleen dat hij een beetje inhoudt als ik veel gas ineens geef, als ik rustigaan geleidelijk meer gas geef trek ie wel gewoon door (getest tot 120km/h).
Nou heb ik hier het eea gelezen en ff onder de motorkap gekeken. Die klep was zo gevonden want die zit helemaal bovenaan. (dank aan de foto van Robin5757).
Voor zover ik kan zien lijken de slangetjes in orde, maar dat is moeilijk te zien omdat ik bij 1 slangetje niet goed kon zien waar die heen gaat.
Ik zag bij diverse car-parts sites dat die klep niet zo heel duur is, de slangetjes lijken mij ook niet de kosten. Dus ik zou graag weten of dit zelf te doen is, en waar je rekening mee dient te houden. Iemand ervaring hiermee? Alle tips zijn welkom, met name over de slangetjes vervangen want dat lijkt me een gefreubel...
Sinds vanochtend heb ook ik de melding "Controleer inspuitsysteem" (Clio intens 1.5 DCi van 2016)
tijdens het rijden merk ik alleen dat hij een beetje inhoudt als ik veel gas ineens geef, als ik rustigaan geleidelijk meer gas geef trek ie wel gewoon door (getest tot 120km/h).
Nou heb ik hier het eea gelezen en ff onder de motorkap gekeken. Die klep was zo gevonden want die zit helemaal bovenaan. (dank aan de foto van Robin5757).
Voor zover ik kan zien lijken de slangetjes in orde, maar dat is moeilijk te zien omdat ik bij 1 slangetje niet goed kon zien waar die heen gaat.
Ik zag bij diverse car-parts sites dat die klep niet zo heel duur is, de slangetjes lijken mij ook niet de kosten. Dus ik zou graag weten of dit zelf te doen is, en waar je rekening mee dient te houden. Iemand ervaring hiermee? Alle tips zijn welkom, met name over de slangetjes vervangen want dat lijkt me een gefreubel...
Clio IV 1.5 Dci Phase II