Interieurventilator defect

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
Kkoudendijk
beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2017 13:33
Locatie: Wieringerwerf
Contacteer:

Interieurventilator defect

Bericht door Kkoudendijk »

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar november begon mijn interieurventilator kuren te geven... Ene moment blies hij niet en dan als ik over een hobbel reed weer wel..
Nu sinds begin januari blaast hij helemaal niet meer.. Er komt wel warme/koude lucht in de auto maar geen enkele stand werkt.
Ik heb de zekering niet na kunnen kijken want die zit in het kastje naast mijn middenconsole en de rij zekeringen die ik moet hebben kan ik net niet zien en dus ook niet bereiken..
Heeft iemand tips hoe ik hier bij kan komen en/of een idee wat het probleem kan zijn?
Gebruikersavatar
Age
Oud-beheerder
Berichten: 2443
Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Interieurventilator defect

Bericht door Age »

Even verplaatst naar het juiste subforum.
Groet, Age
necessaryevil
forum starter
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
Contacteer:

Re: Interieurventilator defect

Bericht door necessaryevil »

Ik heb ook problemen gehad met m'n interieurventilator, zelfde symptomen (af en toe wel/niet). Bij mijn clio zijn de stekkers op de ventilator en op de kachelweerstand meerdere malen vervangen. De kachelweerstand zit ongeveer bij de rechtervoet van de bestuurder, de ventilator zit min of meer achter het dashboardkastje. Er moeten vrij veel panelen af, ook achter het dashbordkastje moet nog wat weg. Ik raad hiervoor de servicemanual aan.

Als de reparatie gelukt is raad ik je aan om de ventilator alleen te gebruiken in stand 1 en 2 en misschien bij uitzondering in stand 3. Sinds ik dat doe is het probleem al een paar jaar niet meer teruggekomen! De stekkers zijn te klein uitgevoerd door de stroom die er loopt.Ik kwam vorig jaar iemand tegen die bij een stekkerfabrikant werkt, hij heeft me kunnen vertellen dat meerdere automerken die geproduceerd zijn in bepaalde jaartallen problemen hebben met stekkers. Dit zou komen door een ontwerpfout van de autofabrikanten.

Nu komt het goede nieuws:
Je moet vrij veel panelen weghalen... maar het is mij gelukt om deze reparatie uit te voeren zonder dat ik ervaring heb met auto's, ook m'n ervaring met ander knutselwerk is beperkt. Ik had overigens wel wat ervaring met hobby-elektronica, maar het grootste deel van de reparatie is mechanisch werk. Ik zeg overigens niet dat het niet spannend was!

p.s.: je moet om bij die zekeringen te kunnen komen inderdaad panelen demonteren. Waarom ze dat zo gemaakt hebben is mij ook een raadsel.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Interieur (vraag & antwoord)”