Chiptuning door Unlimited Tuning Clio 120Tce

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Intens120tce
beginner
Contacteer:

Chiptuning door Unlimited Tuning Clio 120Tce

Bericht door Intens120tce »

Ik heb eind juli 2018 mijn Tce120 (6-bak) laten tunen door Unlimited Tuning in Amersfoort.
De reden was het wat nerveuze karakter rond de 2000 t/min in een hogere versnelling en natuurlijk de extra pk's.
UT deelde mij direct mee dat dit bij mijn motor (2017, 118pk) mogelijk niet helemaal op te lossen zou zijn.
Vanwege het extra vermogen heb ik toch maar besloten om te tunen.
Helaas was de testbank die dag bezet dus weet ik niet hoeveel vermogen de auto nu heeft maar dit zal rond de 140pk moeten liggen.

Rijervaring:
Na het tunen voelt het vermogen in de eco-mode net als in de normale mode voor het tunen, dus ongeveer 120pk.
Na het overschakelen naar de normale mode komen de extra PK's er bij en kun je lekker vlot deelnemen aan het verkeer.
Als ik bv. 120km/h rij en het gas intrap zit ik in enkele seconden boven de 160 km/h; vanaf de 3000 t/min reageert de motor lekker fel.
Het is verbazingwekkend hoe snel je gewend bent aan dit extra vermogen.
Het nerveuze karakter is niet helemaal weg; dit is alleen merkbaar tijdens de opwarm fase rond de 2000 t/min.
De 120Tce motor reageert standaard vrij direct, beetje schokkerig, op de bediening van het gaspedaal; dit is minder als de auto is beladen.

Verbruik:
Ik heb het verbruik gemeten tijdens een 5-tal ritten tussen Maastricht - Groningen vv. onder nagenoeg dezelfde omstandigheden; weer, belading etc.
Ik heb hierbij 116-118km/h gereden, met het verkeer mee, hoofdzakelijk op de cruise-control.
Het verbruik in de eco-mode was gemiddeld 5.4/100km, het verbruik in de normale mode was 5.5/100km. Dit verschilt dus niet veel als dezelfde rijstijl wordt aangehouden.
Nu de buitentemperatuur daalt zie ik dat het verbruik langzaam toeneemt.
Uiteraard neemt het verbruik toe als ik ga spelen met de extra PK's maar dit is niet niet extreem 6.5 - 7.0l/100km.

Slijtage:
Zelf heb ik het idee dat het vermogen van ca. 140pk voldoende is voor een standaard Clio.
Je kunt hiermee pittig optrekken/rijden maar het moet ook weer snel/veilig tot stilstand kunnen komen.
Als je hiermee gaat spelen kun je verwachten dat er extra slijtage optreedt van de koppeling, remmen, banden ophanging etc.
Ik gebruik dit zelf meer op de snelweg en rechte stukken als de motor goed warm is.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”