beste wensen allemaal .
ik heb het vermoeden dat mijn startmotor aan het kapot gaan is .
af en toe bij het starten , heb ik 2 of meer pogingen nodig om de clio te kunnen starten .
het geluid wat er dan hoorbaar is is alsof je een feun / haardroger aandoet , of als een cd die in een cd rom van een pc aan het draaien is , of alsof een motor die niet beweeg maar wel spanning krijgt.
bij een 3e of 4e poging kort na elkaar dan start de clio wel.
is dit de startmotor waarschijnlijk ?
kapot gaande startmotor ?
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
Re: kapot gaande startmotor ?
Uit je beschrijving maak ik op dat de solenoid (lees: elektromagneet) af en toe weigert. Deze zorgt ervoor dat het tandwiel van de startmotor in de tandkrans van het vliegwiel wordt geschoven. De solenoid maakt deel uit van de startmotor en als hij hapert draait je startmotor "loos" rond. Kan zowel een mechanisch als elektrisch probleem zijn; ik vind dit wel een informatief filmpje.
Het hangt overigens van het motortype van de Clio af of de startmotor makkelijk eruit te halen is. Bij de 1.6 is het een rotklus (veel sleutelwerk vanaf de onderkant), maar bij bijv. een 1.2 schijnt het een fluitje van een cent te zijn, zonder dat er een brug nodig is.
Het hangt overigens van het motortype van de Clio af of de startmotor makkelijk eruit te halen is. Bij de 1.6 is het een rotklus (veel sleutelwerk vanaf de onderkant), maar bij bijv. een 1.2 schijnt het een fluitje van een cent te zijn, zonder dat er een brug nodig is.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
mox schreef:Uit je beschrijving maak ik op dat de solenoid (lees: elektromagneet) af en toe weigert. Deze zorgt ervoor dat het tandwiel van de startmotor in de tandkrans van het vliegwiel wordt geschoven. De solenoid maakt deel uit van de startmotor en als hij hapert draait je startmotor "loos" rond. Kan zowel een mechanisch als elektrisch probleem zijn; ik vind dit wel een informatief filmpje.

Heel makkelijk om bij te komen, ik heb nog een geteste en werkend exemplaar liggen van de startmotor voor een 1.2 8V en 1.2 16V (wellicht ook wel voor meer, kan het nummer wel ff opzoeken) mag je op komen halen anders gooi ik die toch weg. Geen markt voor.

- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
ik heb een 1.2 motor , dus als ik het goed begrijp is de solonoid een onderdeel buiten de start motor ? , of is dit een onderdeel in de startmotor ?
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
ok ik heb het filmpje gekeken , en snap nu ook wat de solonoid is , ik vermoed idd dat dat het probleem is afgaande op het geluid wat ik herken ,
het klinkt idd als de solonoid die niet uitpopt , maar alleen de motor die loos ronddraaid
( hierom houw ik van clio club :D )
ik stuur nicok even een pm
het klinkt idd als de solonoid die niet uitpopt , maar alleen de motor die loos ronddraaid

ik stuur nicok even een pm

- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
Andere startmotor zit erin . Credits naar nicoK
Bedankt luitjes
Bedankt luitjes
Top, mooi dat hij past 

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus