Ervaringen chiptuning

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Piecker
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2016 11:18
Contacteer:

Ervaringen chiptuning

Bericht door Piecker »

Dit is wel een onderwerp waar de meningen sterk over zijn verdeeld, dus ik hoop niet dat jullie
het erg vinden dat ik hier een thread over maak. Wat zijn jullie mening en ervaringen over
verrichte chiptuning aan jullie Clio? Soepelere motor? Minder brandstofverbruik? Zorgt het voor meer slijtage?
Ik heb zelf een CLIO IIII 1.5 DCI 75HP en ik overweeg een tuning file aan te schaffen. Als jullie goede
ervaringen hebben, welke aanbieder kunnen jullie aanbevelen?
Gebruikersavatar
Midri
Beheerteam
Berichten: 841
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:29
Locatie: Limburg, België
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Midri »

Bart heeft zijn toenmalige IV 1.5 DCI laten chippen bij U.L. (sponsor van de club trouwens, meer info hier & hier).

De grafiek van Bart:

Afbeelding

En hier kan je meer info vinden over zijn project en de chip zelf.
Met vriendelijke groet, Tommy

Afbeelding
DrJoost
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2016 16:55
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door DrJoost »

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb zelf de Clio 1.2 TCE en vond hier een tuning file die geschikt is voor mijn model. Ik weet alleen niet hoe veilig het is om een chip tuning file vanaf een website te bestellen.. Iemand daar ervaringen mee? Anders maar even naar de garage gaan, kun je het ook gelijk testen op een testbank etc.
ReneB
beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2016 21:12
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door ReneB »

Heb mijn Clio 4 estate 90 DCI recent bij U.T laten tunen. Verslag staat hier ook op de site.
Rijdt nu 3 maanden met de 114 PK/260 NM rond en iedere keer met een smile. Het is zo'n verbetering tov de standaard motor. De extra acceleratie is natuurlijk leuk bij het optrekken maar ik rijd zelf 135 km woon/werk vooral op de snelweg en dat gaat gewoon erg relaxed.
Diesel verbruik ( hetgeen ik secuur noteer ) is niet noemenswaardig gestegen. Wel 2 x €42 aan het CJIB moeten overmaken. Wel 3 km te hard....zucht....gereden. Maar om dat nu op het conto vd tuning te zetten gaat me te ver. Afsluitend...tuning....doen.
Gebruikersavatar
vlc4
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 mar 2014 21:02
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door vlc4 »

rijdt nu ongeveer jaar en 20 000 km rond met de tuning ben van 78.3 naar 108 pk gegaan en van 214 nm naar 240 nm .
Kan het iedereen aanraden wel altijd netjes auto warm rijden en niet besparen op je olie wissel als je gaat tunen.
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door NicoK »

Wat betreft chippen, niet zelf een file installeren of een mannetje in de arm nemen die het aan huis komt doen.

Fastchip staat zeer goed bekend voor alle Renault blokken en gezien de populatie van mensen die hier rondrijden met een chip in hun ECU van hem.....zal die echt wel goed zijn.
Daarbij ben ik groot voorstander van nog even op de bank de auto controleren, speciaal voor hoe je air feul ratio is. Dan is het gegarandeerd veilig voor je motor.

Bougies en luchtfilter (geld uiteraard niet voor de DCi) wel ff vervangen van tevoren. ;)
Gebruikersavatar
s_jansen66
forum starter
Berichten: 159
Lid geworden op: 07 jul 2014 09:10
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door s_jansen66 »

"Gegarandeerd veilig voor je motor..." Tunen blijft hoe dan ook altijd een risico dat je zelf moet nemen. Feitelijk ga je een machine gebruiken boven de last waar hij voor is ontworpen. Atuto fabrikanten gaan dan wel aan de veilige kant zitten qua belasting van hun onderdelen, maar je snoept toch weg van de marge die de ontwerper erin heeft gestopt. Het is aan jezelf om te bepalen of je gaat chiptunen en hoe ver je er in gaat.

Carblogger.nl:
De fabrikant houdt marge voor slechte kwaliteit brandstof, extreme temperaturen, slecht onderhoud en vooral het misbruik/gebruik van de bestuurder (wel/niet warm rijden, en veel of juist weinig belasting (langdurig vollast etc.). Combineer je dit met tuning, dan kan je problemen verwachten.
De garantie vervalt ook (als je die nog hebt). Als werktuigbouwkundige weet ik hoe het mis kan gaan als je machines of constructies boven hun ontwerplast gaat belasten.
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door NicoK »

Jullie rekenen toch ook met vf= 2.5?

Qua onderhoud en brandstof heb je gelijk dat ben ik met je eens.
Gebruikersavatar
s_jansen66
forum starter
Berichten: 159
Lid geworden op: 07 jul 2014 09:10
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door s_jansen66 »

Ah, de bekende mythe van 2.5! :D

De veiligheidsfactor (hoogte wordt bepaald door de toepassing en de gevolgen voor als het mis gaat) is er niet zomaar. Helaas kunnen materiaalfouten en wisselende omgevingsfactoren (dus ook de gebruiker en weersomstandigheden) niet altijd worden ingecalculeerd.

Het is bij chiptunen ook niet ongehoord dat de injectoren of de turbo beschadigd raken, met alle dure reparaties van dien. Ik moet de tuner nog vinden die je daar garantie op geeft.
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Tutuur »

Een fileservice van internet kan net zo goed dezelfde file zijn die ze bij UT installeren, je denkt toch niet dat die universele tuners daadwerkelijk een 'chip op maat' schrijven? Dat neemt niet weg dat je een tool moet hebben om deze te schrijven (€1000'den) en dan nog kan er van alles mis gaan!

Om daadwerkelijk een volledig, correct aangepaste tune te krijgen ben je heel wat meer voorbereiding nodig. Hoe dan ook loont het voor een tuner natuurlijk niet echt om dit voor een tce te gaan doen, bij RS'jes wordt dit een stuk interessanter maar zoals Nico aangeeft is dit ook maar een select gezelschap die dit voor je kunnen realiseren. Geloof me, ik ben inmiddels ruim 100 uur verder om de tune van mijn Clio te perfectioneren!
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door NicoK »

Ik heb nog geen verdere werk ervaring dus ik haal het ook maar uit een boek.

En ja dat kan allemaal stuk, maar injectoren zie je aankomen en turbo is het belangrijk dat ie niet over zijn surge heen gaat. Dan komt het wel goed.
Overigens is het inderdaad zeker weten een risico dat je moet nemen. En zuiniger word de auto ook niet.
Minnie
beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mei 2017 11:54
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Minnie »

Is het niet zo bij de 1.5 dCi motoren dat die met 90 pk en 110 pk precies dezelfde motorblokken zijn, maar dat deze motoren met andere software worden geleverd?
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door NicoK »

Minnie schreef:Is het niet zo bij de 1.5 dCi motoren dat die met 90 pk en 110 pk precies dezelfde motorblokken zijn, maar dat deze motoren met andere software worden geleverd?
Grotendeels wel inderdaad.
Minnie
beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mei 2017 11:54
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Minnie »

NicoK schreef:
Minnie schreef:Is het niet zo bij de 1.5 dCi motoren dat die met 90 pk en 110 pk precies dezelfde motorblokken zijn, maar dat deze motoren met andere software worden geleverd?
Grotendeels wel inderdaad.
Dan kan het toch ook niet heel schadelijk zijn als je de 1.5 dCi van 90 pk naar 115 pk laat chippen?
Gebruikersavatar
Bas1975
forum member
Berichten: 358
Lid geworden op: 03 nov 2013 08:04
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Bas1975 »

Blokken zijn niet exact hetzelfde, turbo (vaste geometrie vs variabel) en brandstofpomp zijn oa anders. zie ook http://www.powertrain.renault.com/our-r ... 1.5-dcik9k
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door NicoK »

Inderdaad voor het interne blok maakt het verder niet uit. Maar zoals hierboven gezegd bestaan er wel degelijk verschillen tussen de beide motoren.
Minnie
beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mei 2017 11:54
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Minnie »

Bas1975 schreef:Blokken zijn niet exact hetzelfde, turbo (vaste geometrie vs variabel) en brandstofpomp zijn oa anders. zie ook http://www.powertrain.renault.com/our-r ... 1.5-dcik9k
NicoK schreef:Inderdaad voor het interne blok maakt het verder niet uit. Maar zoals hierboven gezegd bestaan er wel degelijk verschillen tussen de beide motoren.
Allebei bedankt voor jullie reacties. :)
Fevo-1190
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jul 2017 21:27
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Fevo-1190 »

Ik wil over aantal weken/maanden mijn gt-line tce 120 ook laten tunen, maar zoek nog een betrouwbaar adres.
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Tutuur »

Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een mapping voor de tce 120, daar gaat alleen nog wel even tijd in zitten. Als je geduld hebt kan ik je van dienst zijn :)
Gebruikersavatar
Paulbroere
beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jul 2017 20:36
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Paulbroere »

Tutuur schreef:Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een mapping voor de tce 120, daar gaat alleen nog wel even tijd in zitten. Als je geduld hebt kan ik je van dienst zijn :)
Heb je ook iets leuks voor de Clio 3 RS 200? :D
_________________

M.b.t. tot tunen:
Zorg dat je er zeker van bent dat de tuning gedaan wordt door iemand die er verstand van en ervaring mee heeft, maar in pricipe zit er genoeg marge om zonder probleem te kunnen chippen, zoals al eerder gezegd
Je komt dichter bij de grens, dus als je iemand bent die met koude motor gewoon plankgas weg rijdt, dan gaat het chippen de levensduur niet verlengen :p
Ik las turbo's die kapot gaan.. ook bij niet gechipte auto's gaat er regelmatig een turbo kapot.

Heb zelf een V40 D2 laten chippen (zelfde blok als de D3 en D4).. dan weet je zeker dat er marges zijn, is immers een af-fabriek gedowntuned blok. Maar ook oudere Volvo's (850 T5 en S70 2.5T) heb ik bij hoge kilometerstanden laten chippen EN daarna stevig gebruikt. Altijd zonder problemen.
Ook mijn BMW 120d zat op 218pk en 417nm.. en heb ik toen vrolijk van 150.000 naar 200.000km gereden zonder enig probleem

Belangrijk is onderhoud netjes op tijd enauto's rustig warm rijden :)
Renault Clio RS III 200 (2012)
Fevo-1190
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jul 2017 21:27
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Fevo-1190 »

Tutuur schreef:Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een mapping voor de tce 120, daar gaat alleen nog wel even tijd in zitten. Als je geduld hebt kan ik je van dienst zijn :)
Hoe bedoel je dit dat het nog niet mogelijk is op de 120tce met EDC te chippen is?

En jij werkt bij?

Ps ik rij mijn auto's altijd netjes warm en laat ze altijd even nadraaien.
Of het nou moet of niet nadraaien voor m'n gevoel is dat het beste.
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Tutuur »

Daar bedoel ik mee dat ík hem nog niet kan chippen. Ik werk niet bij een bedrijf maar doe het voor mezelf.

Grote verschil is dat ik me specialiseer in Renault en niet zomaar een of ander ruwweg geschat bestandje er in schrijf en klaar :)

@Paul

Uiteraard, gezien ik zelf een R27 én een R27 met turbo motor bezit weet ik precies wat deze motoren nodig hebben :)
Fevo-1190
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jul 2017 21:27
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Fevo-1190 »

Tutuur schreef:Daar bedoel ik mee dat ík hem nog niet kan chippen. Ik werk niet bij een bedrijf maar doe het voor mezelf.

Grote verschil is dat ik me specialiseer in Renault en niet zomaar een of ander ruwweg geschat bestandje er in schrijf en klaar :)

@Paul

Uiteraard, gezien ik zelf een R27 én een R27 met turbo motor bezit weet ik precies wat deze motoren nodig hebben :)
Oke zo ja ben nieuw hier dus ken verder nog niemand op het forum.
Wanneer denk je klaar te zijn?
En wat zijn eventueel de kosten (mag via pb)

Want ben 204 pk gewend in m'n benz dus zou fijn zijn als de clio ook wat meer pit krijgt.
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door NicoK »

D2 heeft ook grote verschillen met de D4 maar dat terzijde.
Fevo-1190
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jul 2017 21:27
Contacteer:

Re: Ervaringen chiptuning

Bericht door Fevo-1190 »

Tutuur schreef:Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een mapping voor de tce 120, daar gaat alleen nog wel even tijd in zitten. Als je geduld hebt kan ik je van dienst zijn :)
Maar ik heb geduld!
Pb me maar als je zover bent :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”