Dat is alweer 21 pk meer ofwel 20% MEER vermogen als de Clio voor nog geen 100 kg meer.
De golf weegt 1190 en de Clio (Estate) 1095 kg. En waarschijnlijk ligt het koppel ook nog eens anders.
Ik denk dat je sowieso niet kunt vergelijken. Een golf met een clio is appels met peren vergelijken.
Gisteren een proefrit gemaakt in een Renault Clio 1.2 tce estate uit 2010.
Dat viel een beetje tegen. Ik had wat meer power verwacht van de 1.2 tce motor. (ben gewend aan een clio 2 1.6 16v en een megane grand tour 2.0 16v)
Misschien dat de vorige eigenaar de auto 'lui' heeft gereden.
Er zat ook een trekhaak met 13 polige stekker op. Vaak met caravan gereden?
De trekhaak en de balk waar de trekhaak aan bevestigd is was erg verroest. Normaal voor een auto uit 2010??
Als opvolger voor mijn oude Clio 1 wil ik de CLIO 3 phase3 nemen.
Mijn vraag is welke motorinhoud beter is; 1.4-16V of de iets grotere 1.6-16V, word gebruikt voor
ongeveer 45km p/d woon werk verkeer via de snelweg, en af en toe stadsritjes.
Maakt het qua verbruik en prestaties wat uit? Want ze wegen ruim 1100kg.
Hoor het graag van jullie!
Clio III 1.4-16V Dynamic Luxe (2015 - heden) Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
Ik heb in 1.2-1.4 en 1.6 proefritten gemaakt en ben blij dat ik de laatste heb
Gezien het qua prijs weinig uit maakt, zou ik even zoeken naar degene met een 1.6
Verschillen in prestaties kun je even op internet zoeken.
Er bestaat geen phase 3 van de Clio 3. Qua verbruik, prijs, gewicht e.d. maakt het weinig uit, dus ook ik zou voor net dat beetje extra gaan in de vorm van een 1.6'je.
Dankjewel voor jullie reacties, zat in de war met Clio 1 die is tot ph3 mijn fout.
dan ga ik toch voor de 1.6-16V ik denk de Dynamique uitvoering waarschijnlijk.
Clio III 1.4-16V Dynamic Luxe (2015 - heden) Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
1400 heeft te weinig koppel naar mijn zin 98pk en 127 Nm is ook niet veel
Ook na chiptuning houd het niet over 107pk en 144 Nm
1600 heeft verstelbare nokkenas, loopt gelijk al veel beter
100pk en 145nm prima te redden in het verkeer
Ik heb proef gereden in een 1600 en vond dat de auto erg zwaar aanvoelde aan de voorkant wat iknvooral met remmen en insturen merkte
En het scheelt in de wegenbelasting de 1200 tce valt 1 stap lager als de 1600
Mocht je de 100pk te weinig vinden is er met de turbomotor veel te behalen met chiptuning
met een huidige gezinsuitbreiding ben ik toe aan een grotere auto.
Mijn oog is gevallen op een Renault Clio Estate (nog niet bindend, maar heeft wel mijn voorkeur). Hij lijkt me ruim voldoende, een te grote auto lijkt me ook niet heel handig. Daarnaast is de Clio niet heel zwaar en redelijk zuinig.
Nu ben ik een aantal leuke auto's al tegengekomen, maar vraag me af hoe ik de huidige kilometerstand van zo'n auto moet waarderen.
Ik weet inmiddels dat dit afhankelijk is van hoe het onderhoud was, maar aangezien ik dat nu (en waarschijnlijk ook straks) niet kan zien, mag je uitgaan van normaal gebruik.
Zelf ga ik niet heel veel kilometers maken, ik denk max 10k per jaar, maar het zou goed ook 5k kunnen zijn.
Waar ik nu een beetje naar kijk zijn 1.2 16v uit 2010/2011. Nu heb ik er een met 140k op de teller en een met 90k op de teller.
Wat voor verschil gaat dit maken voor mij?
In de komende 8 jaar zal ik ongeveer 60k gaan rijden. Zou de motor tot 200k moeten kunnen?
Zit daar financieel nog een verschil in, bv een riem die vervangen moet worden?
Mocht ik domme opmerkingen maken, dan kan dat goed, heb namelijk geen verstand van auto's.
Maar is er misschien iemand die me advies kan geven over hoe ik de kilometerstanden moet beoordelen?
Ik zou vooral kijken naar het onderhoud, wanneer is wat vervangen, wat zit er aan te komen en zijn de dure delen zoals distributieriem etc al vervangen.
martll schreef:Ik zou vooral kijken naar het onderhoud, wanneer is wat vervangen, wat zit er aan te komen en zijn de dure delen zoals distributieriem etc al vervangen.
Hoi Mart,
bedankt voor je snelle reactie.
Is er een overzicht te vinden van welke onderdelen wanneer vervangen zouden moeten worden bij een dergelijke auto?
Edit:
Een snelle google zegt mij om de 5 jaar of om 120k. De kosten zouden ongeveer 500 euro zijn.
Bij normaal onderhoud zou de Clio van 140k de riem dus al vervangen moeten hebben.
Als ik je een tip mag geven, ga niet voor een 1.2 in een estate. Een 1.6 is al amper vooruit te branden, doordat het een zware auto is. Als je een zuinige motor wil zou ik voor een 1.2 tce gaan. Clio's halen echter in de praktijk meestal het opgegeven verbruik niet.
Bedankt voor de tip. Wel is het zo dat ik denk ik geen "power" nodig heb.
Ik rij nu in een Daewoo Matiz 0.8, dus ik zal er niet op achteruit gaan neem ik aan...
Een Daewoo Matiz is geen snelle auto nee, maar vergis je niet in het gewicht van de Clio. Ondanks dat het een redelijk kleine auto is, weegt hij best zwaar. Vooral bij snelwegkilometers zie je het gemiddelde verbruik bij mijn clio al snel oplopen naar meer dan 8 liter per 100 kilometer, en dan rij ik niet eens harder dan 115.
Ik heb eens in een gewone 1.2 gereden.. echt bijna gevaarlijk met inhalen. Ga echt minimaal voor wat meer. Daar ga je echt geen spijt van hebben.
Een normale Clio weegt al dik over de 1100 kilo heen. een Estate nog meer en dan nog een bak bagage erbij... pffffff
Luister naar de kenners, anders moet je het niet vragen als je toch je eigen zin doet, ondanks de tips.
@Age: waar ik advies om vroeg was overigens over een ander onderwerp.
Desondanks begrijp ik wel dat het misschien toch wel echt problematisch zou kunnen zijn, al heb ik op dit moment daar nog wel mijn twijfels over, simpelweg omdat ik zelf helemaal niet sportief rijdt en op dit moment niet anders gewend ben dan een auto die niet vooruit te branden is.
Ik zal er in ieder geval extra op letten en ook een TCE proberen (stond ook 1 in mijn lijstje van auto's die ik wilde bekijken).
Qua D-riem weet ik het niet. Een 1.6 om de 60.000 km of 5 jaar. Een 1.2 zal daar niet veel van af wijken denk ik?
En 2 ton moet elke motor wel makkelijk kunnen halen.
Het effect van een relatieve lichte motor in een zware auto voor de levensduur, die zal korter zijn dan een wat zwaardere motor. Simpelweg omdat die laatste minder hoeft te werken en dus minder hard zal slijten. (lijkt mij)
@Age, distributie moet toch bij een 1.6 om de 120.000 of 5 jaar vervangen worden?
Ik zou wel uitkijken met een 1.2tce qua kilometerstand. Een kleine motor waar door middel van drukvulling (turbo) meer vermogen uit behaald wordt, is nou eenmaal wat gevoeliger dan een 1.6. Verder ben ik het wel met age eens. Een kleine motor moet er harder aan trekken waardoor hij misschien wat meer slijt.