Clio 4 speaker upgrade

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Clio 4 speaker upgrade

Bericht door Brandon92 »

Goedeavond,

Ik ben in bezit van een Renault Clio IV van 2014 met als radio de Medianav en met de optie Bass reflex.
Graag wil ik de speakers vervangen door dit setje Hertz DSK170.3. Dit setje bestaat uit een losse woofer en tweeter. Deze speakers zijn 16.5 cm en er zitten nu helaas 13 cm in mijn auto. Ik las op deze forum dat je speaker ringen kunt kopen en zo de Bass reflex te vervangen voor dit. Klopt het dat deze speaker ringen de goede zijn om dit te doen.

Weten jullie toevallig ook of er verloop kabels te koop zijn zodat ik niet in de orginele kabelboom hoeft te knippen om de crossover aan te sluiten. In de afbeelding hieronder geeft aan wat ik ongeveer zoek. Het maakt mij niet uit of er wat gesoldeerd moet worden want dat kan ik gelukkig wel :smile: Ik kan niet vinden wat de correcte naam van deze connector is en dit maakt het niet makkelijker om die kabel te vinden.
Daarnaast kan ik die verloop kabel ook gebruiken om mijn antenne versterker van voeding te voorzien.
Afbeelding

In ieder geval bedankt voor het lezen van dit bericht
Brandon
nielslu
beginner
Contacteer:

Re: Clio 4 speaker upgrade

Bericht door nielslu »

Ik heb een tijdje geleden ook andere speakers in onze Clio (bouwjaar 2014) gebouwd. Ik heb daarvoor de volgende adapterkabels gebruikt:
https://mbcaraudio.nl/radio-koppeladapt ... t-004.html

De luidsprekerkabels van de koppeladapter heb ik doorgeknipt en aangesloten op de scheidingsfilters van de speakers. Ik heb de beschrijving uit de handleiding van Focal gebruikt om de tweeterkabels te trekken vanaf de radio naar de roosters in het dashboard (onder het raam).

Ik heb de link naar de handleiding even geleend van forumgenoot.
rlo schreef: 08 feb 2018 13:17 Ik heb 'm op mijn Google drive gezet:

Speakerkabel adapter in de deuren:
https://mbcaraudio.nl/speakerringen-en- ... volvo.html

Deze adapterkabeltjes heb ik aangesloten in de deuren, daar heb ik de woofers op aangesloten. De basreflex behuizingen heb ik verwijderd, daarvoor heb ik de popnagels uitgeboord (daarna met de stofzuiger de deuren uitgezogen, anders heb je losse boorsel in de deuren liggen wat gaat roesten.

Om de speakers te kunnen bevestigen heb ik met 12mm betonplex plaatjes gemaakt die passen op de oorspronkelijke gaten van de popnagels, deze plaatjes heb ik met boutjes bevestigd aan de deuren. Aansluitend heb ik de deuren ontdreunt met een set van Silent Coat: https://mbcaraudio.nl/bitumenfolie-alub ... r-kit.html

Ik heb een set Morel Maximus 602 composet ingebouwd. Deze set doet het verbazend goed op de Medianav, diep strak laag en mooi mid en hoog. Al met al zijn wij tevreden met deze upgrade.

Deze auto is van mijn vriendin, als het mijn auto zou zijn geweest dan had ik de deuren wel nog extremer gedempt en ook de achterdeuren aangepakt (ik heb een Volvo V50 met High Performance, die set presteert nog wel een serieus stapje hoger, totaal geen last van resonanties, daar heeft de Clio op hoger volume nog wel last van).

Afbeelding

Afbeelding
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Re: Clio 4 speaker upgrade

Bericht door Brandon92 »

Hallo nielslu,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie, hier heb ik wat aan :smile:. Dat is inderdaad de kabel waar ik naar op zoek was ik ga het ook zo aansluiten zoals die van jouw.
Ik zit inderdaad nog even te denken of ik de originele boxen ga vervangen door de 13 cm of dat ik de originele bass reflex er uit sloop. In wezen heb ik de boxen hier liggen voor beide opties :sneaky:. Maar mijn voorkeur gaat denk ik wel uit naar de 16 cm variant, al is dat wel wat extra werk. Ben ik er wel van overtuigd dat het beter zal gaan klinken dan met de 13 cm speakers in de originele behuizing. Ik zat er ook al aan te denken om de de achterdeuren alleen de "woofer" te zetten met de filter. Zodat ik hem kan gebruiken als bass kast :laugh4:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”