Aankooptips Clio 3

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
pjotter

Clio Estate uit 2010

Bericht door pjotter »

Sta op het punt een Clio Estate uit 2010 te kopen.
Heeft iemand ervaringen met deze auto???
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Clio Estate uit 2010

Bericht door Arjan »

Er is wel een lid met een Estate...

Voor de rest kan je denk ik ook afgaan op ervaringen van de "gewone Clio 3" rijders. Technisch is er niet veel verschil.
chario

Bericht door chario »

pjotter schreef:Sta op het punt een Clio Estate uit 2010 te kopen.
Heeft iemand ervaringen met deze auto???
ik heb er een uit 2011, 1.2 tce motor.
Rijdt lekker zuinin 6.3/100, maar kan ook lekker fel optrekken.
achterbank is net zo groot/klein als een clio 5 deurs, winst zit hem vooral in de achterbak en vlakke laadvloer.
ik vind het een fijne auto, rijd lekker, misschien niet echt spannende auto qua uiterlijk, maar hij brengt je van a naar b met redelijk wat ruimte.
welke versie wil je kopen ?
nogmaals, motor is heerlijk :thumbsup: en nog geen rare dingen gehad.
pjotter

Bericht door pjotter »

Ik heb proef gereden, hij is niet bepaald pittig te noemen.
Er zit een 1200 motor in, 4 cilinder, 74 pk.
Toch heb ik hem vanmorgen definitief aangeschaft ivm de redelijk grote kofferbak.
We hebben nl. honden die er prachtig in passen.
chario

Bericht door chario »

pjotter schreef:Ik heb proef gereden, hij is niet bepaald pittig te noemen.
Er zit een 1200 motor in, 4 cilinder, 74 pk.
Toch heb ik hem vanmorgen definitief aangeschaft ivm de redelijk grote kofferbak.
We hebben nl. honden die er prachtig in passen.
dan heb je de 1.2 zonder turbo.
met turbo heeft 105 pk.
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Aankooptips Clio 3

Bericht door Nico van Halen »

Na jaren van afwezigheid (en verandering van baan) ben ik weer in de race voor een auto.

Nu ben ik druk aan het zoeken gegaan en als je zoekt op vrij complete auto's met lage km-standen etc. kom je toch al snel weer uit op de clio (ook toen ik mijn eerste clio kocht ging het precies zo :thumbsup: ).

Eigenlijk heb ik weinig met de Clio 3 te maken gehad in mijn ccnl verleden dus de vragen maar hier:

Waar moet ik op letten? Roest is neem ik aan geen issue, maar zijn er nog andere zwakke plekken?
Iemand een idee van het werkelijk verbruik van de 1.2Tce?

Autoweek en spritmonitor.de geven weinig uitsluitsel aangezien iedereen daar 1:12/1:14 rijd terwijl ik momenteel makkelijk de 1:15 haal met een 1.4turbo 140PK Astra.
En met de 1.6 136PK Toyota Auris haal ik met gemak de 1:16 gemiddeld.
Is 1:17/1:18 realistisch? Ik rij 5% stadsverkeer, 5% snelweg en 90% 80km wegen voor mijn werk.

Het idee is om er in 5 jaar zo'n 175.000/200.000km mee te rijden (35.000/40.000 per jaar hooguit). LPG is geen optie (tenzij fabrieksaf, zelf plaatsen kan bijna niet uit) en aangezien de dieselprijzen harder lijken te stijgen dan benzine prijzen denk ik er over om op benzine te gaan rijden.

Met de huidige prijzen ben ik +- 50/70 euro duurder per maand uit met benzine t.o.v. diesel wat ik niet schrikbarend vindt (baas betaald goed, maar lease is geen optie :P)
Ook is een kans aanwezig dat ik met +- 3 jaar richting werk verhuis, wat de kilometers per jaar drastisch zal verlagen.

Overige tips en ideeën zijn welkom!
Afbeelding
Contacteer:

Re: Aankooptips Clio 3

Bericht door Age »

met 35000 kan LPG zeker wel uit, ook als je het zelf laat plaatsen.
Ik denk dat als je 1 op 15/16 met een 1.2TCE haalt, je erg blij mag zijn...... als je dat haalt...

Maar zonder gekheid, kijk en reken serieus eens uit wat LPG kost in verhouding tot een benzine auto....
Groet, Age
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Mja, het probleem hierbij is dat als ik nu een fatsoenlijke auto koop, ik niet de lasten van de inbouw kan dragen, tegen de tijd dat het wel kan zijn we wel een jaar of 2 verder helaas (moet ook gespaard worden voor nieuw huis, reserve potje gevuld houden voor noodgevallen etc.)

Wat dat betrefd is het gewoon een lastige kwestie :P Als ik aan LPG zou gaan denken is het ook pas wanneer ik het geld er voor over heb.

2e probleem is diesel, Clio diesels zijn er niet zoveel in mijn prijsklasse en met mijn "eisen". Er zijn wel bergen met Fiat Punto diesels te vinden, maar die kan het in mijn ogen niet winnen van de Clio :smash: Heb 1 nette Clio diesel gezien, maar die staat laag geprijsd bij een schadehersteller, dus daar hou ik mij nog een beetje vandaan in eerste instantie.

p.s. eisenlijstje is 5 deurs, cruise control, airco, weinig kilometers, jonge auto (max 3 jaar oud), liefst nog met garantie. en 90% wat ik vind is Clio benzine of Punto diesel. Navi en armsteun zijn een grote pré, gelukkig hebben de meeste clio's navigatie standaard.
Afbeelding
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

De 1.2Tce valt inderdaad vies tegen op het gebied van verbruik. Net wat Age zegt, als je gemiddeld 1:15 kan halen, mag je je in je handjes wrijven.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Zonde :( Of zal ik gewoon eigenwijs zijn :smash: :mad:

Gaat namelijk om dit model (alleen dan 5 deurs en ander kenteken :P):

Afbeelding
Afbeelding
Relaxerijder

Bericht door Relaxerijder »

Ik heb een Clio 3 Estate 1.2 tce.
Het verbruik wat ik las voordat ik mijn clio kocht was 1 op 17 gemiddeld.
Maar helaas de werkelijkheid is anders.
Nu ben ik een rustige rijder, maar 1 op 17 is niet haalbaar.
Ik kon er 1 op 15,5 uithalen.
Dat is ook de reden dat mijn Clio heb laten ombouwen naar gas, Vogels systeem.
Verbruik gas 1 op 12,5.
Kosten LGP inbouwen tussen de 1700 en 2000 euro.
Voor gas betaal ik 0.63 cent per liter, ruim 1 euro minder dan benzine, en voor de wegenbelastingbelasting 53 euro pm. (op benzine 39 euro pm)

Succes met je keuze.

O ja, de lpg tank, 53 liter, is netjes op de plaats van het reservewiel gebouwd.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Dus per liter ben je 1 euro goedkoper uit, dus na laten we zeggen 2000 liter heb je de installatie terug verdient. Laat zeggen dat hij 1 op 12 rijdt op gas en 35.000 km per jaar. 2000L*12Km= 24000 KM. Dus die installatie verdient zich na 24000 km al terug. Je betaald qua wegenbelasting wellicht iets meer...maar als ziet hoe snel die investering in een LPG installatie al geld op gaat brengen :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Contacteer:

Bericht door Age »

:thumbsup:
Groet, Age
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Ik zal nog wel eens aan het rekenen gaan. Verder nog puntenwaar ik opmoet letten? Of zijn er verder weinig kwaaltjes bekend van de 3?
Afbeelding
Relaxerijder

Bericht door Relaxerijder »

Waar je op moet letten, ten minste dat was bij mij het geval, dat er een automatisch klepsmeersysteem gemonteerd dient te worden.

Verder succes ermee.

We horen het wel.
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Slecht nieuws.... ik kreeg een goede aanbieding op een duitser (Polo, diesel, 15.000 gelopen) dus geen Clio dit keer. Bedankt allen voor het meedenken! :)
Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hoi Nico,

Waarom slecht nieuws... Omdat er blijkbaar op en Polo een goed bod gegeven kan worden...
Of omdat het geen Clio is geworden? Het is maar hoe je het bekijkt :lol:

Hoe dan ook, veel plezier met de Polo :thumbsup:
Contacteer:

Bericht door Age »

Jammer Nico, was leuk geweest om je er weer bij te hebben met een clio..
Maar veel plezier met je Poloow :thumbsup:
Groet, Age
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

En er is een vervolg op het verhaal, het huis is veeeeel eerder gekomen dan verwacht (oplevering over 1,5 week woohoo!), ook nog eens in de buurt van mijn werk, dus ben van plan om meer te gaan fietsen... conclusie, vanmiddag kijken naar een Clio 3.2 full options (1.2tce Dynamique), eens zien wat die beste man wil bieden voor mijn Polo!

Intussen al gekeken bij diverse auto's, Golf 5 (1.4 tsi), maar dealer (Century Assen) deed een aanbod die het net niet redde, Ford Fiesta was leuk, maar de dealer (Broekhuis Ford) bood veel te weinig voor de Polo... vandaag in de buurt bij de Clio, dus daar tuf ik even langs voor een proefrit en kijken wat ik er uit kan halen. Mijn gebruikelijke VW dealer wilde best een mooi bedrag geven met inruil, maar daar staat niks leuks op het terrein momenteel.
Afbeelding
Contacteer:

Bericht door Age »

Leuk! Succes!
Groet, Age
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Ondanks dat hij in zeer goede staat was moest ik toch iets teveel bijleggen. Wordt vervolgd :-P
Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Eigen merk komt altijd met een betere inruil is mijn ervaring. Klantenbinding is dat. Als de inruil bij een ander merk te laag is loop je toch gewoon weg met de opmerking: "Wanneer je de auto echt wilt verkopen en er een nieuwe klant bij hebben bel je me maar, misschien komen we er dan alsnog uit". Negen van de tien komen wel met een beter bod. Had ik ook toen we de Focus kwijt wilden. Ford bood 30.000 gulden, Renault kwam eerst met 27.000. Toen heb ik ons telefoonnummer gegeven en zijn we gegaan. Volgende dag telefoon. De verkoper had wat rond gebeld en bood 32.000,-. Uiteindelijk met afronding en zo kwam daar een honderdje of twee bij.
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Ja klopt, maar helaas, ik kon gewoon weglopen ;) Momenteel ben ik ook in orienterende fase met een beperkt bijlap budget. Wel met de intentie als er een goede deal komt dat ik er ja op ga zeggen.

In dit geval kwamen wij gewoon niet binnen dit budget. Misschien later :)
Afbeelding
Captain Chaos
beginner
Contacteer:

Bericht door Captain Chaos »

Ik snap niet dat jullie dat verbruik van nog geen 1:15 zo slecht vinden.
Het is een auto met 100 pk. De Estate weegt bijna 1200 kg.
De PK / KG verhouding is echt niet zo heel gunstig hoor.
Ik vind 1:12 a 1:13 een mooi verbruik voor een dergelijke verhouding.

Als je uit moet gaan van fabrieksopgaven dan valt iedere auto tegen.
Het is algemeen bekend dat die soms tientallen procenten afwijken van
het werkelijke verbruik

Er zijn altijd auto's die zuiniger zijn. Maar het ligt ook helemaal aan de rijstijl
omgeving, weersgesteldheid etc.

Ik rij nu een 1.4 16V Turbo met 135 pk op 1130 kg. Die rijdt in de stad
1:12 a 1:13 en dat is heel netjes.
Maar die hoeft 2 kg minder per pk mee te trekken...

Grt

Andy :thumbsup:
Nico van Halen
Oud-beheerder
Contacteer:

Ten tijde van mijn eerste zoektocht had ik ervaring opgedaan met de 1.4 tsi (122 pk) van Volkswagen, een Golf 6 om precies te zijn. Daar haalde ik met enig gemak 1:17 mee (gemeten aan de pomp 1:17.6) en dat was ook geen lichte auto.

Hoopte dan ook dat het turboblokje van Renault ook wat zuiniger zou zijn dan een niet turbo variant, helaas is dat niet zo. Vandaar de kleine teleurstelling
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”