Ervaringen met de GT?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Elektronized
forum member
Contacteer:

Ervaringen met de GT?

Bericht door Elektronized »

Ik ben voorzichtig aan het uitkijken naar een nieuwe wagen, mijn Clio is inmiddels ook al 12 jaar geworden.
Nu is de nieuwe Clio GT de wagen naar waar mijn voorkeur uitgaat, echter houdt er mij iets tegen; alle reviews vinden de automaat ronduit slecht.. (trage respons etc.).
Nu is mijn vraag of dit werkelijk zo storend is, of valt dat allemaal best mee?
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Re: Ervaringen met de GT?

Bericht door klmklmklmklm »

renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Mijn ervaring is dat alle normale productie auto's met paddle shift traag reageren. Heb nog nooit in eentje gereden waar het me niet stoorde. Het is misschien een fractie van een seconde maar genoeg om te irriteren, vooral als het je om een sportief gevoel gaat.

Dus het lijkt mij, zolang het geen sequentiële bak, dat het nooit echt fijn aan zal voelen.
172 / 2.0 16V
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Afbeelding
barchibando
forum starter
Contacteer:

Bericht door barchibando »

Vraag een testrit aan en ervaar het zelf. Wat voor de een storend is kan voor jou misschien geen probleem zijn.

Groeten Bart
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Dat hoor je inderdaad regelmatig, maar in deze review vinden ze de bak juist prima reageren. Wellicht ook maar net wat je gewend bent en hoe je er mee rijdt:

Daarom zou ik als ik jou was zeker een proefrit aanvragen zoals Bart ook al aangeeft. Op de RS was ook redelijk wat kritiek op de automaat, maar na een proefrit te hebben gemaakt was ik ervan overtuigd dat deze auto perfect voor mij is!
Groet,
Martijn

Afbeelding
forsch

Bericht door forsch »

I´m driving the GT since June and 7000km (before I had a Megane III RS Trophy).
The engine + EDC gearbox are perfect for cruising and if you are not pushing pedal to metal.
Good punch from low rev up to 5500 und good response.
Realy very smooth and fast gear box shifting.
Real fuel consumption 5,8l/100km (cruising).
But to press pedal to metal is not much fun.
Problem is the engine which don´t like high rpm. After 5500rpm it revs up stringily to the limit. But unfortunately the gear box doesn´t avoid this rpm´s at hard pushing pedal mode. E.g. if you press at 100km/h pedal fast to metal, the box shifts to 3rd = about 6000rpm which results in nearly zero acceleration. At this speed you get much better acceleration in the 4th.
Manual mode doesn´t help because the gear box overrides at kick down.
For Renault it would be easy to reprogram the gear box for better behavior at hard driving style.
No electronic override in manual mode:
Shift up at 5500rpm, shift down if engine revs after shifting btw. 3000 and 4000.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Strange that the GT has electronic override, the RS doesn't have that (luckily)

Forsch, we have a special place for our car projects, if you like, you can post there the experience with your car, photo's etc.
https://www.clioclub.info/forum/viewforum.php?f=138
Groet,
Martijn

Afbeelding
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Vertaling

Ik rij de GT sinds juni en 7000km ( voordat ik had een Megane III RS Trophy ) .
De motor + EDC versnellingsbak zijn perfect voor cruisen en als je niet duwen pedaal naar metal .
Goede punch van lage toeren tot 5500 und goede respons .
Echt heel soepel en snel versnellingsbak schakelen .
Real brandstofverbruik 5,8 l/100km ( cruisen ) .
Maar om pedaal drukt op metaal is niet leuk .
Probleem is de motor die niet graag hoge toerentallen . Na 5500rpm het toeren omhoog stringily tot het uiterste. Maar helaas de versnellingsbak niet te vermijden deze rpm 's op harde duwen pedaal mode. Bijv. Als u drukt op 100km / h pedaal snel op metaal , de doos verschuift naar 3 = ongeveer 6000rpm wat resulteert in bijna nul versnelling . Bij deze snelheid krijg je veel betere acceleratie in de 4e .
Handmatige modus helpt niet omdat de versnellingsbak overrides bij kickdown .
Voor Renault zou het gemakkelijk zijn om te herprogrammeren de versnellingsbak voor een beter gedrag op harde rijstijl .
Geen elektronische override in de handmatige modus :
Opschakelen bij 5500rpm , terugschakelen indien motortoerental na het overschakelen btw . 3000 en 4000 .

Vreemd dat de GT heeft elektronische override, maakt de RS niet hebben dat (gelukkig)

Forsch, we hebben een speciale plaats voor onze auto projecten, als je wilt, kun je een bericht plaatst daar de ervaring met uw auto, foto's etc.
viewforum.php? f = 138
Afbeelding
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Tegenwoordig lukt het iedereen toch wel om een stukje engels te lezen..?
172 / 2.0 16V
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

Of er een andere EDC in de GT dan in de RS gebruikt wordt weet ik niet, maar de klacht over de trage responstijd tussen het schakelen is onzin. Ja het klopt dat (in de RS wel te verstaan) in de normale modus een vertraging zit, maar daar wen je zo snel aan dat je het niet eens meer merkt. In de Sport-modus is deze vertraging al bijna niet aanwezig en in de Race-modus is de vertraging nihil, bovendien krijg je nog een heerlijke klap na het schakelen.

Er zit trouwens, en of het nou aan mij ligt weet ik niet, een verschil in schakelen tussen de stuurhendels en de versnellingspook in het middenconsole. Laatstgenoemde lijkt een meer directere feeling te hebben.
Afbeelding
Clio4 RS EDC200 - Jaune Sirius
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Nyana schreef:Er zit trouwens, en of het nou aan mij ligt weet ik niet, een verschil in schakelen tussen de stuurhendels en de versnellingspook in het middenconsole. Laatstgenoemde lijkt een meer directere feeling te hebben.
Dat heb je goed gevoeld, daar zit inderdaad verschil in, de flippers geven meer vertraging.
Groet,
Martijn

Afbeelding
knakker01

Bericht door knakker01 »

Ik heb er nu ruim 1200 km mee gereden en ben echt heel enthousiast over de rijeigenschappen. Hij rijdt echt geweldig. Moet zeggen dat ik meestal in de automatische stand rij. Je voelt hem nauwelijks schakelen, is zeer vlot en de wegligging is super. Het reageren van de flippers is misschiem iets trager dan met de pook maar ik vind de autoweek review zoals zo vaak sterk overdreven. Ze hebben m.i bij renault geprobeerd een andere markt te bereiken dan met de vorige GT. Het is geen racemonster zoals de RS maar als je sportief wil rijden.. perfect.. Nu alleen nog even het Rlink probleem oplossen (zie elders in dit forum) en ik ben helemaal happy!!
remusje

Bericht door remusje »

Heb er nu 3400 km opzitten met de GT.
Perfecte auto, RS eigenschappen dus een zeer goede wegligging.

Automaat schakelt zeer goed. In de RS stand gelijk 500 toeren meer en trekt dan door tot het rode vlak.
Zet je de RS stand uit dan voel je dit direct, lijkt wel of de rem er even op gaat.....

Rlink nog geen problemen mee gehad gelukkig.

De verlichting is matig vind ik, deze heb ik recent vervangen door Xenon Pilot Digital 6000 K een aanrader !

Meer vermogen nodig ? De jongens van ZIP Tuning Houten hebben hier een perfecte oplossing voor......doen.

René
DBGT
forum starter
Contacteer:

Bericht door DBGT »

Je hebt hem laten tunen? Ben nieuwsgierig? Vertel eens hoe en wat.....
Groeten Dennis,

DB's Clio IV GT Project
zinitzio

Bericht door zinitzio »

Hoe meer gas je geeft, hoe zwaarder de turbo gaat brullen, hoe harder je een klap na krijgt van de edc bak. Bij de RS bedoel ik dan.
remusje

Bericht door remusje »

We komen aardig in de buurt, de GT weegt tenslotte 114 kg lichter 8-)

De GT heeft alleen een RS Drive stand dat 500 toeren meer geeft en bij het rode vlak overschakeld.
De RS heeft dacht ik 2 standen. :idea:

René
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

De RS heeft inderdaad nog een extra stand, maar dat is niet het enige verschil hoor.
Weliswaar is de GT 114 kilo lichter, de RS heeft wel 80 pk extra, dus dat gewicht wordt ruimschoots gecompenseerd.
Het verschil lijkt mij (zeker als je de 0 naar 100 acceleratie bekijkt) toch nog best wel groot. Maar goed de GT is natuurlijk wel een vlotte auto :thumbsup:
Groet,
Martijn

Afbeelding
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

Wat is 0 - 100 sprint van de RS ook al weer?
De GT doet het in 9.4 toch?
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

De fabrieksopgave van de GT is inderdaad 9,4 en die van de RS 6.7. Dus dat scheelt best nog wel veel.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

Ja.. dat scheelt een aardig stuk. Weet ik iig dat ik het niet moet proberen bij het stoplicht, als ik eindelijk mijn GT heb :)
remusje

Bericht door remusje »

Even wat cijfertjes voor de liefhebbers:

GT 120 pk en 150 Nm koppel
RS 200 pk en 240 Nm koppel

GT met een chiptuning lees alle parameters aangepast perfect en binnen de normen:

150 pk en 240 Nm koppel

Koppel is dus gelijk nu alleen het vermogen is momenteel 150 pk.

Omgerekend is dit 125 pk per liter inhoud voor de RS en GT en 240 Nm koppel voor beiden.

Aankomende week doen we G-Tech meting wat nauwkeuriger is dan een rollerbank meting met alle nadelen qua koeling etc.

We laten ons verassen wat de uitkomst is, verwacht geen RS waarden maar aardig in de buurt.... :cool2:

De bedoeling is de GT wat sportiever te laten rijden een klein beetje RS gevoel dat de auto al heeft waar te maken door middel
het vermogen op te peppen hetgeen de GT verdient en jammer dat ze dit fabrieksmatig laten liggen.....

René
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

Even een correctie op bovenstaande, de GT 120 pk heeft standaard 190 Nm koppel bij 2000 toeren+
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”