Hoe stel je dat dan af?martin121 schreef:Ik zet er altijd meer vermogen op als de speakers kunnen hebben.Je kan beter te veel vermogen hebben als te weinig.Ik zet op mijn rockford T1 15 inch woofer die 600 rms is 1100 wat rms op en dit is geen probleem voor hem kwestie van goed afstellen het is hooguit voor je oren een probleem.
Speakers vervangen
Re: Speakers vervangen
Zorgen dat je filters goed staan afgesteld het liefst een versterker met subsonic filter als je een gepoorte kist gebruikt,Je gain niet verder dan max drie kwart open.
Zet je radio op 3 kwart want daarna gaat je radio vervormen,en ga daarna pas je versterker afstellen.En wat ook zeer belangrijk is een goede kist op maat.
Zet je radio op 3 kwart want daarna gaat je radio vervormen,en ga daarna pas je versterker afstellen.En wat ook zeer belangrijk is een goede kist op maat.
Ik heb niet zoveel verstand van auto versterkers an wat voor een aansluitingen daaropzitten. Maar goed. Je hebt dus een versterker die je nooit verder open kan sturen dan 1100*3/4*3/4 = 618 Watt? In veel gevallen ligt de pijngrens van je gehoor daar ver onder. De reden die aangedragen wordt om een zwaardere versterker te kiezen is vaak om minder vervorming te hebben. Waarom zoek je dan niet naar een versterker met goed THD cijfer? Ik snap gewoon niet waarom er in de auto audio zo'n hetze is om vermogen, want het slaat werkelijkwaar helemaal nergens op.martin121 schreef:Zorgen dat je filters goed staan afgesteld het liefst een versterker met subsonic filter als je een gepoorte kist gebruikt,Je gain niet verder dan max drie kwart open.
Een subsonic filter is vooral belangrijk om schade aan de speaker te voorkomen bij gepoorte of passief membraam subs. Het afstellen van een low pass filter heeft verder niet zoveel te maken met het vermogensvraagstuk.
De moraal van mijn verhaal is dat het niet zoveel zin heeft om mer geld uit tegeven aan versterkers die meer vermogen kunnen leveren, je schiet er (naar mijn overtuiging) niet zoveel mee op.
Nou dat zie je dan verkeerd overpower is beter dan onderpower.En tja elk waar is naar zijn geld.En als je de filters goed afsteld dan kan je de sub beter belasten en blijft je sub langer heel.En tja ik heb toch vaak mee gemaakt dat mensen naar remco gingen een versterker kochten en naar 2 uur voluit spelen de versterker of sub kapot hadden gespeeld.Je kan de versterker wel open zetten maar er is een kans dat je sub of versterker het niet leuk gaat vinden wegens het gevaar van clippen.Daarom is je stroom toevoer ook zo belangrijk.En als je versterker op 3 kwart staat wil niet zeggen dat er maar 3 kwart van het vermogen uitkomt.En tja een amp met een goede THD kost ook niet weinig.Maar natuurlijk elke hobby kost geld en met een hobby is het maar hoeveel wil je er aan uitgeven.
afregeling van de versterker
Op een versterker zitten een aantal instelpunten, zoals de gain en de highpass en lowpass filters. De gainafregeling is de aanpassing van de ingangsgevoeligheid van de ingang van de versterker aan het uitgangsnivo van de headunit.
Vuistregel: stel de gain zo laag mogelijk af.
Procedure:
- alle gains op minimaal
- headunit op 80% van het maximale volume
- gain opdraaien totdat er hoorbare vervorming optreedt.
- gain terugdraaien totdat vervorming verdwijnt.
Het gevolg van deze afregeling is dat de ingangstrap van de versterker bijna nooit overstuurd kan worden door de radio. Terwijl het maximale uitgangsvermogen van de versterker wel wordt gehaald. Bijkomend voordeel van een lage gain is de lagere gevoeligheid voor storingen veroorzaakt door aardlussen.
Ik had in een golf 3 2x18 inch rockfords zitten in een gepoorte kist en kregen per stuk 2000 rms.En ik kan je vertellen daar bleef je niet in zitten als die volume knop open ging. Heeft me zelfs een raam gekost.
Maar het is gewoon tot hoe ver wil je gaan
afregeling van de versterker
Op een versterker zitten een aantal instelpunten, zoals de gain en de highpass en lowpass filters. De gainafregeling is de aanpassing van de ingangsgevoeligheid van de ingang van de versterker aan het uitgangsnivo van de headunit.
Vuistregel: stel de gain zo laag mogelijk af.
Procedure:
- alle gains op minimaal
- headunit op 80% van het maximale volume
- gain opdraaien totdat er hoorbare vervorming optreedt.
- gain terugdraaien totdat vervorming verdwijnt.
Het gevolg van deze afregeling is dat de ingangstrap van de versterker bijna nooit overstuurd kan worden door de radio. Terwijl het maximale uitgangsvermogen van de versterker wel wordt gehaald. Bijkomend voordeel van een lage gain is de lagere gevoeligheid voor storingen veroorzaakt door aardlussen.
Ik had in een golf 3 2x18 inch rockfords zitten in een gepoorte kist en kregen per stuk 2000 rms.En ik kan je vertellen daar bleef je niet in zitten als die volume knop open ging. Heeft me zelfs een raam gekost.

Ik ga gewoon kritische vragen stellen, want ik wil het begrijpen.martin121 schreef:Nou dat zie je dan verkeerd overpower is beter dan onderpower.En tja elk waar is naar zijn geld.En als je de filters goed afsteld dan kan je de sub beter belasten en blijft je sub langer heel.En tja ik heb toch vaak mee gemaakt dat mensen naar remco gingen een versterker kochten en naar 2 uur voluit spelen de versterker of sub kapot hadden gespeeld.Je kan de versterker wel open zetten maar er is een kans dat je sub of versterker het niet leuk gaat vinden wegens het gevaar van clippen.Daarom is je stroom toevoer ook zo belangrijk.En als je versterker op 3 kwart staat wil niet zeggen dat er maar 3 kwart van het vermogen uitkomt.En tja een amp met een goede THD kost ook niet weinig.Maar natuurlijk elke hobby kost geld en met een hobby is het maar hoeveel wil je er aan uitgeven.
Als ik de gain van een versterker niet op maximaal zet dan zegt dat dat de uitgansspanning nooit hoger kan zijn dan gain*maximale spanning. Electrisch vermogen is gedefineerd als spanning*stroom. Halveer ik de gain dan halveer ik de uitangsspanning en dus het uitgangsvermogen. De maximale stroom die een versterker kan leveren is niet afhankelijk van de gain maar is gewoon afhankelijk van het verlies vermogen dat de versterker kan hebben voor hij smelt...Meer dan dat is het volgens mij niet. Vandaar de vraag, waarom beperkt de gain niet het maximale uitgangsvermogen?
Andersom is het toch ook waar? Als ik 1100 Watt door een 600 Watt woofertje pomp dan houdt hij het niet lang uit. Daarbij is het zo dat een versterker nooit meer vermogen levert dan de speaker op dat moment vraagt.
Mijn stelling is dat vermogen misschien wel de laatste spec is waarop je een versterker uitmoetzoeken, het zelfde geld overigens voor een speaker.
De gain van de versterker heeft te maken met de uitgang voltage van de line out van de radio.De meeste verwarren de gain van de versterker met hetzelfde als een volume knop
Waarom je beter een zwaardere versterker kunt pakken is omdat je de versterker niet zo zwaar hoeft te belasten om het meest uit je sub te halen,en je versterker word minder heet.
Ook is het zo dat als een sub maar 600 watt rms is dat hij dus gerust meer kan en mag hebben,mits je kist de goede inhoud heeft en dan is er nog een verschil tussen gesloten en gepoorte kist.Gesloten kan meer vermogen hebben dan gepoort.Maar een gepoorte kist gaat weer harder en speelt lager als een gesloten kist.
Waarom je beter een zwaardere versterker kunt pakken is omdat je de versterker niet zo zwaar hoeft te belasten om het meest uit je sub te halen,en je versterker word minder heet.
Ook is het zo dat als een sub maar 600 watt rms is dat hij dus gerust meer kan en mag hebben,mits je kist de goede inhoud heeft en dan is er nog een verschil tussen gesloten en gepoorte kist.Gesloten kan meer vermogen hebben dan gepoort.Maar een gepoorte kist gaat weer harder en speelt lager als een gesloten kist.
Normaal gesproken is dit ook het geval. Een gain is niet meer of minder dan de vermenigvuldigingsfactor tussen in en uitgang. Als ik kijk naar mijn HiFi set thuis dan heb ik een pre-out voor een subwoofer. Hier valt niets aan af te stellen. Op de plate amp van de versterker zit vervolgens gewoon een volume knop om het volume van de sub te regelen. Het volume van de sub moet je kunnen regelen, de gevoeligheid van speakers is zelfde het zelfde, wil je dat alle tonen even even hard klinken dan moet je dit dus regelen.martin121 schreef:De gain van de versterker heeft te maken met de uitgang voltage van de line out van de radio.De meeste verwarren de gain van de versterker met hetzelfde als een volume knop
Waarom staat het dan in de spec sheet?martin121 schreef: Ook is het zo dat als een sub maar 600 watt rms is dat hij dus gerust meer kan en mag hebben
In theorie heeft een gepoorte sub of een sub met een passief membraam een rendement dat 3dB hoger is (2 keer zoveel herrie per Watt). Over het algemeen is het juist dat een gepoorte sub hogere belastbaar is. Bij gelijk frequentie is de membraam uitwijking aanzienlijk minder (mits je boven de poortfrequentie blijft zitten). Stuur je de gepoorte sub aan onder de poort frequentie dan gaat hij heel makkelijk enorme slagen maken en is dus de kans op schade groot. In beide gevallen blijft de thermische belastbaarheid van de speaker hetzelfde.martin121 schreef: ,mits je kist de goede inhoud heeft en dan is er nog een verschil tussen gesloten en gepoorte kist.Gesloten kan meer vermogen hebben dan gepoort.Maar een gepoorte kist gaat weer harder en speelt lager als een gesloten kist.
Het enigste wat ik dus wou aangeven........
Is dat iets meer vermogen geven beter is voor je speakers........
1100W rms op een 600W Sub is enorm overdreven en onnodig....
Ik had een MTX Sub van 250W rms en een Lightning versterker van 300W rms.
Dat ligt mekaar gewoon goed

Ik ben gewoon aan het zeiken...:D Ik ben er alleen van overtuigd dat men vaak voor veel minder geld een veel beter installatie kan kopen. Hij kan dan weliswaar niet tot 150 dB maar het speelt wel zuiver. Als ik luister naar de standaard alpine radio in mijn 16v dan klinkt dat prima. Ik mis wat laag, maar het is niet onzuiver of iets...Jeff 16V schreef:Het enigste wat ik dus wou aangeven........
hey guy's
misschien ff een amateur vraagje maar ik rijd nu een clio2 phase 1 en ik wil in me voor deuren een compo setje gooien maar die wil ik ook versterkt hebben maar nu heb ik echter 1 probleem want in me oude clio kon ik vanaf me deur naar me cabine voor een kabel maar nu heb ik een stekker kan ik gewoon een klein gaatje boren naar die stekker voor de speaker draad of wat stellen jullie voor?
MVG
Jan
misschien ff een amateur vraagje maar ik rijd nu een clio2 phase 1 en ik wil in me voor deuren een compo setje gooien maar die wil ik ook versterkt hebben maar nu heb ik echter 1 probleem want in me oude clio kon ik vanaf me deur naar me cabine voor een kabel maar nu heb ik een stekker kan ik gewoon een klein gaatje boren naar die stekker voor de speaker draad of wat stellen jullie voor?
MVG
Jan
Laatst bij een maat ze Opel ook gewoon ff gaatjes erbij geboord....
Wel goed behandellen met tectyl en ik had ook om de draad te beschermen van die rubberen dopjes in de gaten gedaan
Ik ken ook wel dingen netjes doen

Wel goed behandellen met tectyl en ik had ook om de draad te beschermen van die rubberen dopjes in de gaten gedaan

Ik ken ook wel dingen netjes doen

ik heb gewoon de kabels vanaf mijn deur via de orginele stekkers(wel goed gesoldeerd) aangesloten en daarna aangesloten op mijn versterker. Alle 4 de compo-set's trouwens. ik heb alles nagemeten en ik heb bijna geen weerstand(te verwaarlozen dus)JannnHo schreef:hey guy's
MVG
Jan
Zelfs als ik de radio VOL open gooi, vervormd hij nog niet..

De deuren trillen er dan wel bijna af, en van buiten lijkt het alsof de auto ademt, maargoed...je hebt wat hé!