Speakers vervangen
Speakers vervangen
Ik zit er aan te denken om de standaardspeakers van mijn Clio II phase 2 te vervangen voor betere.
Ik kon hier zo gauw geen How To van vinden (klopt dit?), maar was benieuwd wat voor speakers ik nodig heb (ik doel dan op de grootte) en hoe ik alle kappen los haal.
Ik kon hier zo gauw geen How To van vinden (klopt dit?), maar was benieuwd wat voor speakers ik nodig heb (ik doel dan op de grootte) en hoe ik alle kappen los haal.
Re: Speakers vervangen
ik kan je slechts een hele goede tip geven;
beluister eerst de speakers voordat je tot aankoop over gaat.
verschillende merken speakers hebben namelijk ook hun eigen klank kleur.
en jij bent degene die ernaar moet gaan luisteren. koop daarom alleen speakers die je bevallen op muziek weergave.
normaliter passen er in de voorportieren 13cm speakers en met enige aanpassing krijg je ook 16 cm speakers geplaatst.
beluister eerst de speakers voordat je tot aankoop over gaat.
verschillende merken speakers hebben namelijk ook hun eigen klank kleur.
en jij bent degene die ernaar moet gaan luisteren. koop daarom alleen speakers die je bevallen op muziek weergave.
normaliter passen er in de voorportieren 13cm speakers en met enige aanpassing krijg je ook 16 cm speakers geplaatst.
@ Didi (en een beetje Cliomarcel :P):
Thnx! Past die 13 cm ook achter?
Hoe krijg ik de kappen voor de speakers los?
Thnx! Past die 13 cm ook achter?
Hoe krijg ik de kappen voor de speakers los?
die passen ook achter in de zijpanelen ...
van de deuren kun je zo lostrekken ... aan de zijkant / onderkant van de rooster zit een uitsparing voor een platte schroevendraaier en daarmee wip je em zo los ..
voor de achterpanelen kun je ze met behulp ( van die zelfde
) schroevendraaier losklikken ....
van de deuren kun je zo lostrekken ... aan de zijkant / onderkant van de rooster zit een uitsparing voor een platte schroevendraaier en daarmee wip je em zo los ..
voor de achterpanelen kun je ze met behulp ( van die zelfde

Begrijp dus dat het eigenlijk een piece of cake is?
BTW, raden jullie aan dat wanneer ik mijn speakers vervang dat ik ook de tweeters vervang? Of zijn die eigenlijk wel goed?
BTW, raden jullie aan dat wanneer ik mijn speakers vervang dat ik ook de tweeters vervang? Of zijn die eigenlijk wel goed?
is opzich wel een peace of cake jah ...
kun je ook vervangen idd ... neem je voorin een composetje ... achterin kun je dan bijv een 3-weg systeem doen , of ook een composetje
kun je ook vervangen idd ... neem je voorin een composetje ... achterin kun je dan bijv een 3-weg systeem doen , of ook een composetje

als er nu tweeters in zitten zou je die het beste ook kunnen vervangen.( in mijn clio zaten er geeneens tweeters in)
tweeters en midjes in een composetje zijn op elkaar afgestemd en passen zo perfect bij elkaar.
ga je alleen de midjes of de tweeters vervangen dan word het wel aardig wat meer werk wat betreft filtering en afstelling.
en zoals ClioMarcel al aangeeft voorin een leuk composet en achterin 2- of 3-weg speakers.
dat zal al een hele verbetering zijn t.o.v. standaard.
succes.

tweeters en midjes in een composetje zijn op elkaar afgestemd en passen zo perfect bij elkaar.

ga je alleen de midjes of de tweeters vervangen dan word het wel aardig wat meer werk wat betreft filtering en afstelling.

en zoals ClioMarcel al aangeeft voorin een leuk composet en achterin 2- of 3-weg speakers.
dat zal al een hele verbetering zijn t.o.v. standaard.
succes.
Ben niet zo bekend op dit gebied maar wat wil 2-3 wegs zeggen (en wat is het verschil) en wat is een compo set?
Heb trouwens wel een How To gezien van de tweeters vervangen maar dat oogt als erg veel werk
Heb trouwens wel een How To gezien van de tweeters vervangen maar dat oogt als erg veel werk

*2-weg composet:
losse mid-bas-speaker en een aparte tweeter. ( 2 componenten )
*3-weg composet;
aparte mid-bas-speaker, aparte mid-speaker en aparte tweeter. ( 3 componenten )
*2-weg speaker;
mid-bas-speaker en tweeter vormen 1 geheel. ( 1 component )
*3-weg speaker;
Mid-bas-speaker, mid-speaker en tweeter vormen 1 geheel. (1 component )
losse mid-bas-speaker en een aparte tweeter. ( 2 componenten )
*3-weg composet;
aparte mid-bas-speaker, aparte mid-speaker en aparte tweeter. ( 3 componenten )
*2-weg speaker;
mid-bas-speaker en tweeter vormen 1 geheel. ( 1 component )
*3-weg speaker;
Mid-bas-speaker, mid-speaker en tweeter vormen 1 geheel. (1 component )
Aah, nu is het geheel me duidelijk. Mooi is dus inderdaad voorin een 2-weg composet (aparte tweeter in het dashboard + speaker in de deur) en achterin een 2- of 3- weg speaker?
Het liefst (lees: ik wil eigenlijk niet anders) wil ik mijn originele radio behouden. Dit staat mooier en werkt perfect met de stuurbediening, cd-wisselaar etc. In wat voor wattage moet ik mijn nieuwe speakers dan zoeken? Ik kan zoeken op 750 W, maar kan me voorstellen dat dat geen zin heeft icm mijn huidige radio.
En is een versterker en/ of subwoofer aan te raden?
Het liefst (lees: ik wil eigenlijk niet anders) wil ik mijn originele radio behouden. Dit staat mooier en werkt perfect met de stuurbediening, cd-wisselaar etc. In wat voor wattage moet ik mijn nieuwe speakers dan zoeken? Ik kan zoeken op 750 W, maar kan me voorstellen dat dat geen zin heeft icm mijn huidige radio.
En is een versterker en/ of subwoofer aan te raden?
als je met de originele radio ( die +/- 4x15watt-rms levert
) wilt blijven spelen zul je naar speakers moeten gaan zoeken met een niet al te hoog watt-rms waarde.
de radio zou dan namelijk veel te hard moeten werken (bij hogere volumes) om je speakers lekker te laten klinken/spelen.
daardoor zou hij kunnen gaan vervormen.
je zou natuurlijk ook een kleine versterker kunnen nemen met een High-level ingang.
dan kun je via de gewone speaker-kabel je versterker aansturen en zal door gebruik van een versterker je geluid beter gaan klinken en minder snel vervormen.

de radio zou dan namelijk veel te hard moeten werken (bij hogere volumes) om je speakers lekker te laten klinken/spelen.
daardoor zou hij kunnen gaan vervormen.
je zou natuurlijk ook een kleine versterker kunnen nemen met een High-level ingang.
dan kun je via de gewone speaker-kabel je versterker aansturen en zal door gebruik van een versterker je geluid beter gaan klinken en minder snel vervormen.
Ik moet dus de speakerkabels naar een kleine versterker laten lopen en daarvandaan weer naar de speakers als ik het goed begrijp?
en een subwoofer/versteker is misschien ook wel aan te raden, maar van de bass van een woofer moet je maar net houden..en je moet er geen hoofdpijn van krijgen:P
nu kan ik hier nog wel meer aan toevoegen ... maar dan zijn we morgen nog bezig ...

Nog maar vraagje erbij: Hoe krijg je de tweeters los?
Schroevendraaier eronder en gaan? Of ga je hem op deze manier dus slopen :P
Schroevendraaier eronder en gaan? Of ga je hem op deze manier dus slopen :P
Lol, ik blijf met leuke vragen komen.
Voor snap ik hoe de speakerkappen los moeten (dit is makkelijk
), maar hoe moet dit in hemelsnaam achter? Moet ik dan het hele paneel los halen?
Zo ziet het eruit:

p.s. Tweeters maakt nog niet echt uit.
Voor snap ik hoe de speakerkappen los moeten (dit is makkelijk

Zo ziet het eruit:

p.s. Tweeters maakt nog niet echt uit.
Ik heb al gemerkt dat in het voorportier de diepte van mijn nieuwe speakers niet passen omdat meneer Renault het zo nodig vind om de "klankkast", gemaakt van snikkelhard plastic, precies op de maat van de originele speakers te maken.
Zou ik dat dus kapot moeten slijpen.
Ik heb het wel gezien, ik hou het wel bij het origineel. De Mediamarkt gaat die speakers maar weer ontvangen, maken ze iemand anders maar blij.
Als alles toch zo moeilijk moet...
Iedereen wel bedankt voor de hulp en info.
Zou ik dat dus kapot moeten slijpen.
Ik heb het wel gezien, ik hou het wel bij het origineel. De Mediamarkt gaat die speakers maar weer ontvangen, maken ze iemand anders maar blij.
Als alles toch zo moeilijk moet...
Iedereen wel bedankt voor de hulp en info.
zoveel werk ist niej hor om aan te passen anders ...
maar jouw keus / mening telt he

maar jouw keus / mening telt he

Hmmm je geeft wel erg makkelijk op.
Ik heb in mijn Clio 3 ook andere speakers gemonteerd en heb ook flink wat plastic weg moeten halen.
Dan maar 10 minuutjes meer werk, maar wel een goed geluid.
Ik heb in mijn Clio 3 ook andere speakers gemonteerd en heb ook flink wat plastic weg moeten halen.
Dan maar 10 minuutjes meer werk, maar wel een goed geluid.