Plus kabel van Accu naar Versterker

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
Marnix1990

Plus kabel van Accu naar Versterker

Bericht door Marnix1990 »

Hallo ik heb weer een vraag. ik heb nu vakantie dus ik kan weer ff wat doen aan de auto.
nu wilde ik vandaag de pluskabel van de accu naar de versterker doortrekken, en ik meende ergens te hebben gelezen dat er een soort van dop zit om kabels door te trekken.
ik vandaag dus zoeken.. maar ik kan m niet vinden :thumbsdown:

mocht ik een gat willen boren, waar kan ik deze dan het beste maken?
zodat er geen vocht e.d. binnen kan komen.

alvast bedankt :thanks:
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Plus kabel van Accu naar Versterker

Bericht door goos »

Ik weet niet wat voor clio je hebt, maar hier een paar foto's waar het bij een clio III (en bij veel meer auto's) kan:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... =19&t=5010" onclick="window.open(this.href);return false;
Boven de gas en rempedalen zit een heel aantal kabels dat naar de motorruimte gaat.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Marnix1990

het gaat hierbij om een clio 1 ph3. door t mindere weer van de laatste dagen heb ik nog niet echt gezocht.
het liefste heb ik m dan door t originele gat, dat scheelt weer boren en n risico dat t niet goed waterdicht word.
ik zag trouwens ook onder de achterbank n dop waar de kabels uitkomen, is t mogelijk om die kabel onder de auto door te doen?
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

D'r zit onder je dashboard, aan de linkerkant, een rubber ding waar een staalkabeltje doorheen gaat. Die is voor je slotje van je motorkap.
Heb zelf een gat geboord in dat rubber ding en daar me stroomkabel doorheen gepropt. Heb 't gat ietsie kleiner gehouden dan de kabel zodat het er strak in zit.
Later zag in een boekie dat er ook een 'dop' zit die je eruit kan trekken. Heb gekeken maar heb alleen het gat in de motorruimte niet kunnen vinden. Zit denk ergens onder/achter dat zekeringen kastje.
Maar door dat rubber ding is wel te doen hoor. Heb er eerst een stuk electriciteit draad aan getaped, door het gat geduwd, en vervolgens de kabel er een stuk doorheen getrokken.
Wel handig is om er ook snakeskin oid omheen te doen. Staat netter en is ook wat meer beschermd.

Marnix1990 schreef:ik zag trouwens ook onder de achterbank n dop waar de kabels uitkomen, is t mogelijk om die kabel onder de auto door te doen?
Je bedoelt toevallig niet dat ding waar die kabel overheen loopt op de foto ? Dat is namelijk je benzinetank, of ... vlotter volgens mij.
Afbeelding
Tamael^

Bericht door Tamael^ »

neonic schreef:D'r zit onder je dashboard, aan de linkerkant, een rubber ding waar een staalkabeltje doorheen gaat. Die is voor je slotje van je motorkap.
Heb zelf een gat geboord in dat rubber ding en daar me stroomkabel doorheen gepropt. Heb 't gat ietsie kleiner gehouden dan de kabel zodat het er strak in zit.
Later zag in een boekie dat er ook een 'dop' zit die je eruit kan trekken. Heb gekeken maar heb alleen het gat in de motorruimte niet kunnen vinden. Zit denk ergens onder/achter dat zekeringen kastje.
Maar door dat rubber ding is wel te doen hoor. Heb er eerst een stuk electriciteit draad aan getaped, door het gat geduwd, en vervolgens de kabel er een stuk doorheen getrokken.
Wel handig is om er ook snakeskin oid omheen te doen. Staat netter en is ook wat meer beschermd.

Marnix1990 schreef:ik zag trouwens ook onder de achterbank n dop waar de kabels uitkomen, is t mogelijk om die kabel onder de auto door te doen?
Je bedoelt toevallig niet dat ding waar die kabel overheen loopt op de foto ? Dat is namelijk je benzinetank, of ... vlotter volgens mij.
Afbeelding
als ik me niet vergis heeft de clio 1 een lege doorvoer bij de bestuurderskant onder zitten. gaatje innmaken en even met kit dichtmaken als de kabel op de plek ligt. bij mijne liepen daar de draden van de startblokkering door. dat heb ik er af moeten halen omdat dat de reden was dat ik die auto mocht hebben. ding starte niet meer en garage zij dat het een duur probleem was.

wel zuur voor eigenaar dat ik na 5 minutjes met striptang en issolatie band weg reed in mijn verse auto maar ik ben er blij mee.

tamael
Marnix1990

Dat is namelijk je benzinetank, of ... vlotter volgens mij.
die bedoel ik ja, dus via die dop kan ik m niet onder de auto doortrekken ofzo?

anders ga ik aan de slag met die opening voor t moterkapslotje,
en misschien domme vraag.. maar wat is snakeskin?
soort stevige stof?

bedankt voor de reacties:D
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Wou zeggen ... GOOGLE :wink: maar kzie net dat je dan niet veel wijzer word.

kijk anders effe op deze link
http://images.google.nl/images?q=cable+ ... =2&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
word veel gebruikt bij casemods, 'getunede' pc's zal maar zeggen. op showyoursound zie je het ook veel bij showcases. is ook handig als je een paar losse draadjes heb. dan kan je er een mooi bundeltje van maken.
naast zwart heb je ook allerlei andere kleuren, ook uv, leuk voor in het donker ;)
Marnix1990

Wou zeggen ... GOOGLE
ja dat had ik idd al geprobeerd maar werd er idd niet wijzer van.
maar bedankt:D ik ga dit dan maar eens proberen.
Didi

Bericht door Didi »

ik ben zojuist gestopt met de voorbereiding voor de audio-bekabeling. :sleeping: best veel werk na een dag zieke mensen vervoeren.
Omdat er geen originele doorvoer is om een 35MM2 voedingskabel naar de passagiersruimte in te krijgen heb ik deze zelf geboord. :devilish:
eerst de ruitenwissers demonteren, dan de afdekkingen onder het raam verwijderen.
vervolgens heb ik het complete ruitenwissersysteem verwijderd en kon toen eindelijk een gat boren naast de dikke klos waar alle originele bekabeling doorloopt. :chinrub:
in het interieur heb ik de bovenplaat van het dashbord gedemonteerd en vervolgens het klokkenpaneel.
tegen de "Firewall" zit geluids dempend materiaal wat gemakkelijk is te verwijderen op de plek waar het boor erdoorheen is gekomen.

om nu te zorgen dat de kabel niet wordt beschadigd door de scherpe kanten van het geboorde gat gebruik ik een wartel van een electriciteits-verdeeldoos. :thumbsup:
hiermee wordt niet alleen de kabel beschermd maar is het ook nog een waterdicht naar de binnenruimte toe. :thumbsup: :thumbsup:

helaas waren de batterijen van mijn fototoestel leeg. :bigcry:
maar foto's komen morgen, dan heb ik de batt's weer opgeladen. :laugh4:
Morgen gaan we weer lekker verder met het leggen van de bekabeling, ik heb tenslotte niet voor niets 3 dagen verlof genomen. het moet er nu maar eens van gaan komen.
:worship:
Didi

Bericht door Didi »

hier dan de beloofde foto's :wink:

Afbeelding
Dit is de plek waar het gat is geboord, wat hier al voorzien is van een "wartel"

Afbeelding
Hier gaat de 35mm2 voedingskabel door de "wartel" naar binnen. Hij is voorzien van een borgmoer met rubberen ring, waardoor alles vast zit en beschermd is tegen vocht.

Afbeelding
Achter het klokkenpaneel komt de kabel naar binnen. Het geheel is afgewerkt met een rubberen plakring.
michel318

Bericht door michel318 »

netjes!
goed idee van zo'n wartel.
Had ik ook beter kunnen doen ipv dat gekloot met de originele doorvoer.
Marnix1990

ziet er idd heel netjes uit. maar dan zal het hele dashboard eruit moeten denk ik?
Didi

Bericht door Didi »

alleen de bovenkant en het klokkenpaneel, dan kom je er met gemak bij.
:wink:
Mike (SkodaRS)
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Mike (SkodaRS) »

Heb hem destijds gewoon bij het aan de de bestuurderkant doorheen gehaald, daar zat een leeg rubbertje en die heb ik er gewoon tussen uitgetrokken. 35mm² doorheen en klaar ben je hoor, nooit last gehad van vocht of zo :thumbsup: koste meer moeite om die kabel naar achteren te trekken door de dorpel heen :laugh4: :smash:
Groet, Mike

Ben niet gek maar een onderzeeër!

Afbeelding
Didi

Bericht door Didi »

het naar achteren leggen van de bekabeling vind ik nou juist het makkelijkst. :roll:
gewoon weg alle panelen verwijderen (dorpel, achterpaneel, achterbank) en je kunt het heel gemakkelijk bij de originele bekabeling erbij leggen.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Inderdaad, maar hoe krijg je de hele achterbank los? Ik krijg hem alleen aan de buitenkant losgeklikt?
Ik heb een deelbare achterbank. Moet je in het midden die beugel losmaken?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Marnix1990

oke de kabels liggen nu onder de dorpelstrips,
heb m na de gordels via t tapijt onder de bank door laten lopen.je ziet er nu niets van.
heb m nu werkend.

alleen is er nog een probleem met de rca ingang op de versterker.

als ik de kabels er in heb zitten krijgt het geen signaal van de radio, druk ik op de kabels bij de ingang van de versterker, dan krijg ik pas geluid..
iets met de ingangen op de versterkers?
Mike (SkodaRS)
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Mike (SkodaRS) »

sj0ertum schreef:Inderdaad, maar hoe krijg je de hele achterbank los? Ik krijg hem alleen aan de buitenkant losgeklikt?
Ik heb een deelbare achterbank. Moet je in het midden die beugel losmaken?
Kan je je zetels niet omkantelen dan van je achterbank? Kon ik bij men clio wel :thumbsup:
Groet, Mike

Ben niet gek maar een onderzeeër!

Afbeelding
Didi

Bericht door Didi »

dan zullen waarschijnlijk je versterker ingangen slecht contact maken met de RCA's.
ligt eraan welke versterker en of er nog garantie op zit, maar anders kun je gewoon het koel-lichaam er vanaf schroeven en de aansluitingen controleren.
of laat er iemand naar kijken die verstand heeft van versterkers, misschien je audio-dealer.

het zou natuurlijk ook aan je RCA's kunnen liggen. slechte solderingen in de stekkers komt ook nogal eens voor.
Marnix1990

ik denk zelf ook dat t de ingangen zijn.
t is n vrij oude versterker die ik van iemand heb overgenomen dus er zit geen garantie meer op helaas.
ja ik ga er dan maar eens naar kijken vanavond.

nou aan de kabels ligt t niet want ik heb 2 verschillende geprobeerd. en beide doen ze hetzelfde.
bvk007

Bericht door bvk007 »

Je hebt toch wel de massakabel aangesloten he, als jij met je handen de versterker aanraakt ben jij de massa en zorg je voor een goede stroomkring ;)
Marnix1990

aan de stroomkabels ligt t niet;)

het ligt aan de ingangen van de rca's die was niet heel goed meer,
heb t nu opgelost met n beetje solderen en hij werkt weer.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”