Pioneer TS-Q171C in voordeuren

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
roYa
forum member
Contacteer:

Pioneer TS-Q171C in voordeuren

Bericht door roYa »

Mensen,
Ik wil dit setje in mijn voordeuren:
Afbeelding

De Pioneer TS-Q171C

Maar overal en op de Pioneer website staat dat het speciaal voor Peugeot en Citroen is. Maar past het qua aansluitingen dan?
Ik heb in de voordeuren al andere stekkertjes zitten. En me kappen ga ik aanpassen dus daar had ik al rekening mee gehouden qua maten.
Afbeelding
Κλειώ

Re: Pioneer TS-Q171C in voordeuren

Bericht door Κλειώ »

Waarschijnlijk zijn het custom fit speakers voor de Peugeot en Citröen.

Maar dat wil niet zeggen dat ze niet in een Renault passen.
Wellicht moet je wat kleine dingen aanpassen of pas maken maar dat zal geen drama zijn denk ik.
Heel misschien zitten er speciale stekkeraansluitingen op de speakers maar daar zijn verloopjes voor, of zelf even iets (netjes) in elkaar knutselen.
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Naja qua schroefgaatjes en inbouwdiepte hoeft het niet te passen want dat ga ik toch allemaal aanpassen zodat het wel past. Inbouwdiepte is namelijk niet extreem veeld iper als mijn 13 cm speakers die er nu in zitten. En qua stekkertjes, deze gebruik ik dan gewoon:
Afbeelding
Daarmee moet het wel te doen zijn toch?
Afbeelding
jorna1.2rn

Bericht door jorna1.2rn »

ik zou het dan wel solderen maar dan moet het wel lukken. In het ergste geval moet je originele stekkers verwijderen van de bijgeleverde kabels. Let wel op want dan vervalt de garantie.
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Dat is 13 cm en ik wil 17 cm;) Ik weet dat Pioneer een Renault fit setje heeft die ook geel zijn maar ik wil 17 cm want ik wil ze zichtbaar in de deuren maken en niet die kleine 13 cm dingen.
Afbeelding
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Zo wil ik het ongeveer gaan doen:

Afbeelding

De maat van deze speakers zijn precies goed. 15,6 cm hart van de montagegaatjes en 16,5 cm de buitenrand.
Heb ook naar speakers gekeken met mooie speakerkappen maar die vallen dan teveel over de rand.

De speaker zelf is ook maar 50,5 mm diep dus ze zijn minder diep dan die er nu in zitten en het moet als het goed is zonder aanpassing van de deur gaan lukken. Alleen de speakerkappen ga ik dan in zagen. Maar het ziet er een stuk vetter uit vind ik zelf.
Afbeelding
Κλειώ

Bericht door Κλειώ »

De manier van inbouwen is puur persoonlijk.
Ik vindt het wel mooi als het er origineel uitziet maar er 10keer beter geluid uit komt :)

Al heb ik zitten twijfelen om mijn speakers ook zichtbaar te monteren met de originele grilles van de Hertz speakers.
de grille is exact gelijk aan de vorm in de deur en zal er perfect inpassen.

Ach wie weet doe ik dat nog weleens.
Didi

Bericht door Didi »

dat is een mooi speaker-setje dat heel lekker kan klinken mits degelijk ingebouwd. :thumbsup:
een goede en degelijk inbouw zorgt namelijk voor 70% van het lekker klinken van muziek.

ik zou dat monteren in de speaker kapjes nog maar eens goed overdenken. :chinrub:
het zal je geluid beslist niet ten goede komen als je ze zo gaat monteren.
de speaker-kappen zijn van plastic en zitten "los" op het deurpaneel geklikt.
als je dan de muziek harder zet zal het geheel gaan mee trillen en krijg je nare bij geluiden.
ook het gedeelte "laag" in je muziek zal minder goed uit de verf komen. :bigcry:
een 13 cm setje degelijk gemonteerd zal waarschijnlijk evengoed, misschien wel beter spelen.
je kunt het beste voor een zo stevig mogelijke montage van je speakers zorgen, dat komt het geluid alleen maar ten goede.

daarnaast is de montage, op de manier zoals jij het wil, erg gevoelig voor beschadigingen met in en uitstappen.

maar dat is slechts mijn idee.
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

@ Didi;

Gewoon ff een vraag; hoe zet je een speaker dan echt goed vast?! Ik bedoel bij mij zit hij met 4 van die torx dingen vast maar om nou te zeggen WOOW wat een geluid.. (Maar dat komt miss door de speakers en de HU ;))
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

@ Didi, thnx voor de tips.

Over de stevigheid, ik wou de kap eigenlijk meteen vastschroeven met 4 schroeven die door de speakerrand gaan en de overige vast in de kap. Maar het is ook alleen nog maar een fantasie idee dat ik in gedachte had. En in en uitstapschade heb ik ook al aan zitten denken. Ook al zal ik er zelf geen last van hebben. Ben zo klein en kom er niet eens in de buurt met me poten :laugh4: Maar ik zal de tips van je onthouden. Jij bent namelijk de audiofreak hier op het forum :worship:

Ik heb trouwens ook nog 1,5 mm2 en 2,5 mm2 spreakerdraad liggen. 2,5 mm2 kan ik beter doen zeker? Of heeft het op dit vlak niet extreem veel verschil? Ze zitten direct op de radio dus geen versterker ertussen of iets dergelijks.
Afbeelding
Didi

Bericht door Didi »

als speakerdraad zou ik de 2,5mm2 nemen, zeker als je onversterkt speelt.
je Hu hoeft dan niet zo hard te werken.
het signaal heeft dan minder weerstand in de kabel en zal gemakkelijker bij de speakers komen.
vergelijk het maar met water door een tuinslang. 200 liter door een slang met een doorsnede van 1 cm of door een slang van 5 cm doorsnede ........ wat gaat gemakkelijker en sneller ? (minder weerstand)

en wat stevig bevestigen betreft.........
ik heb alu-ringen op de deur zelf gemonteerd en daarop de speakers. zo vormen ze een stevig geheel.
foto´s kun je vinden in mijn Didi´s Clio topic.
ApaX

Bericht door ApaX »

roYa schreef:@ Didi, thnx voor de tips.
Ik heb trouwens ook nog 1,5 mm2 en 2,5 mm2 spreakerdraad liggen. 2,5 mm2 kan ik beter doen zeker? Of heeft het op dit vlak niet extreem veel verschil? Ze zitten direct op de radio dus geen versterker ertussen of iets dergelijks.
Als je het toch hebt liggen dan zou ik het gewoon gebruiken. In de praktijk maakt het geen zak uit wat voor een kabel je gebruikt. De weerstand van een kopere kabel is zo laag dat dit verwaarloosbaar is tenopzichte van de weerstand van de versterker/filter/spoel. De weerstand van een stukje koperdraad van 1.5 mm^2 is 0.01 ohm per meter. Tenzij je van plan bent 100 meter kabel in je auto te leggen gewoon voorde goedkoopste degelijk inelkaar gezette optie gaan.
zarok
forum starter
Contacteer:

Bericht door zarok »

De formule voor de minimale kabeldoorsnede per ader in mm2 is, uitgaande van gangbaar koperdraad:

q = 0.035(100-n)LP/nU2

•L = Lengte kabel in m
•P = Vermogen in Watts
•U = Spanning in Volt bij begin kabel
•n = Toegestane spanningsverlies in % (10% is ongeveer 1dB verlies)
•q = Kabeldiameter in mm2

Hierbij ff snel berekend: 0.035 x (100-5) x 2.5m x 50W = 500 / (5 x 12 x 12)= 0.7mm2
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”