Aandachtspunten Clio I?
Aandachtspunten Clio I?
Voor woon-werk-verkeer ben ik opzoek naar een Clio I met kleine betrouwbare motor. Al gauw kwam ik uit op de 1200 8-klepper blok, in de regel, vrij betrouwbaar. Wat zijn de typische aandachtspunten van deze Clio's? Mijn aandacht gaat uit naar een Alizé uit 1997, 121K gelopen en volgens de verkoper is goede staat verkeert. Mja, tijd heeft me geleerd dat er weinig/geen slechte auto's te koop worden aangeboden maar ondertussen.....Met aandachtspunten mik ik op:
- Roest (zijn natuurlijk niet de jongste auto's).
- Ophanging?
- Levensduur koppeling bij normaal gebruik.
- Distributie-interval?
- Typische Clio mankementen cq zwakheden....
Wat is ongeveer het verbruik van zo'n 1200 8-klepper?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
- Roest (zijn natuurlijk niet de jongste auto's).
- Ophanging?
- Levensduur koppeling bij normaal gebruik.
- Distributie-interval?
- Typische Clio mankementen cq zwakheden....
Wat is ongeveer het verbruik van zo'n 1200 8-klepper?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
Laatst gewijzigd door Wizard op 27 mar 2012 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marco (ClioII)
- forum starter
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 02 nov 2008 22:10
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Aandachtspunten Clio I?
Hey Wizard.
Ik heb een Clio 1.2 8v uit 1996 en die heeft al 221.000 km gereden. Motorisch heb ik nog geen problemen mee gehad. De motor neemt bijna geen olie en hij is zuinig en nog erg vlot ondanks zijn km stand. Voor 1.5 jaar terug wel veel kosten aan achterstallig onderhoud gehad mede door de vorige eigenaar. Kijk overal goed naar, schokbrekers remmerij distributie/multiriem enz. Volgens mij is de Distributie-interval 5 jaar of 85000km.
Het beste is om de Clio op een brug te zetten om de onderkant te bekijken op eventuele roest.
Het verbruik van mijn Clio is ongeveer 1:14/1:15.

Ik heb een Clio 1.2 8v uit 1996 en die heeft al 221.000 km gereden. Motorisch heb ik nog geen problemen mee gehad. De motor neemt bijna geen olie en hij is zuinig en nog erg vlot ondanks zijn km stand. Voor 1.5 jaar terug wel veel kosten aan achterstallig onderhoud gehad mede door de vorige eigenaar. Kijk overal goed naar, schokbrekers remmerij distributie/multiriem enz. Volgens mij is de Distributie-interval 5 jaar of 85000km.
Het beste is om de Clio op een brug te zetten om de onderkant te bekijken op eventuele roest.
Het verbruik van mijn Clio is ongeveer 1:14/1:15.


Laatst gewijzigd door Marco (ClioII) op 27 dec 2010 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aandachtspunten Clio I?
mijn 1.4 rijd 1:14Het verbruik van mijn Clio is ongeveer 1:14/1:15.
Re: Aandachtspunten Clio I?
Ik heb 15 jaar in dezelfde Clio gereden, een Clio 1.4 RN uit 1993 (nu in bezit van zus, maar zij is in afwachting van nieuwe twingo...). Ik heb er 255.000 km in gereden.
Ik denk dat het handig er op te letten wat er op een te overwegen Clio vernieuwd is. Veel moet op een gegeven moment toch worden vervangen, mooi als dat al gebeurd is. Mijn ervaringen (ben geen doe het zelf technicus, allemaal uitbesteed):
-veren roesten op een gegeven moment door, als deze zijn vervangen is dat een pre. Ik heb ze op een gegeven moment ook moeten laten vervangen.
-roest op een Clio valt mee. Kwetsbaar zijn de achterschermen, rond de wielkasten, dit kan overslaan op de balken. Bij mij viel het mee, maar auto is na 5 jaar een keer tegen roest beschermd
-wiellagers moeten regelmatig worden vervangen
-op mijn clio is nog nooit de koppelingsplaat vernieuwd (nu na meer dan 260.000 km..). Ik denk dat dit dus geen kwetsbaar onderdeel is
-radiateur is bij mij vervangen (na 12 jaar)
-Tot de overdracht van de auto aan mijn zus hoefde ik nooit olie bij te vullen. Na een defect aan het koelsysteem is de auto echter oververhit geraakt waardoor de motor schade heeft opgelopen. Wel gerepareerd, maar auto loopt rauw. Weet niet wat het olieverbruik nu is.
-Voor de rest gewone dingen vervangen, banden, uitlaat, schokbrekers, remblokken.
-Distributieriem 1 maal in de 5 jaar vervangen of na x aantal km's (aantal km's weet ik eigenlijk niet)
-Ik zou proberen een 1.4 te zoeken. Meer rijplezier tegenover ongeveer hetzelfde brandstof verbruik
-voor de rest een prima karretje altijd geweest. Ik rij nu een geheel andere auto, een Audi A3 laatste type, maar waardeer nog steeds enorm het comfort, de praktische kwaliteiten en de kosten van de Clio I.
Ik denk dat het handig er op te letten wat er op een te overwegen Clio vernieuwd is. Veel moet op een gegeven moment toch worden vervangen, mooi als dat al gebeurd is. Mijn ervaringen (ben geen doe het zelf technicus, allemaal uitbesteed):
-veren roesten op een gegeven moment door, als deze zijn vervangen is dat een pre. Ik heb ze op een gegeven moment ook moeten laten vervangen.
-roest op een Clio valt mee. Kwetsbaar zijn de achterschermen, rond de wielkasten, dit kan overslaan op de balken. Bij mij viel het mee, maar auto is na 5 jaar een keer tegen roest beschermd
-wiellagers moeten regelmatig worden vervangen
-op mijn clio is nog nooit de koppelingsplaat vernieuwd (nu na meer dan 260.000 km..). Ik denk dat dit dus geen kwetsbaar onderdeel is
-radiateur is bij mij vervangen (na 12 jaar)
-Tot de overdracht van de auto aan mijn zus hoefde ik nooit olie bij te vullen. Na een defect aan het koelsysteem is de auto echter oververhit geraakt waardoor de motor schade heeft opgelopen. Wel gerepareerd, maar auto loopt rauw. Weet niet wat het olieverbruik nu is.
-Voor de rest gewone dingen vervangen, banden, uitlaat, schokbrekers, remblokken.
-Distributieriem 1 maal in de 5 jaar vervangen of na x aantal km's (aantal km's weet ik eigenlijk niet)
-Ik zou proberen een 1.4 te zoeken. Meer rijplezier tegenover ongeveer hetzelfde brandstof verbruik
-voor de rest een prima karretje altijd geweest. Ik rij nu een geheel andere auto, een Audi A3 laatste type, maar waardeer nog steeds enorm het comfort, de praktische kwaliteiten en de kosten van de Clio I.
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
Re: Aandachtspunten Clio I?
Wat ik nog vergat:
check ook de verwarming goed. Op een gegeven moment raakt de verwarmingsradiateur verstopt en heb je geen verwarming meer, kost veel werk. Als ie vervangen is of nog goed werkt is dit meegenomen!
check ook de verwarming goed. Op een gegeven moment raakt de verwarmingsradiateur verstopt en heb je geen verwarming meer, kost veel werk. Als ie vervangen is of nog goed werkt is dit meegenomen!
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
Re: Aandachtspunten Clio I?
extreme speling op het stuur (stuurstang, duur onderdeel)
Re: Aandachtspunten Clio I?
Hele dashbord wat eruit moet? Ken de werkzaamheden wel. Heb verder ook geen 2 linker handen en ben redelijk onderlegd. In ieder geval, bedankt voor je bijdrage!! Ook aan de rest.climo schreef:Wat ik nog vergat:
check ook de verwarming goed. Op een gegeven moment raakt de verwarmingsradiateur verstopt en heb je geen verwarming meer, kost veel werk. Als ie vervangen is of nog goed werkt is dit meegenomen!
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Aandachtspunten Clio I?
- Roest op de achterschermen, dorpels en bij de voorruit.
- Stuurhuis ( stuurspeling )
- Distributie riem + waterpomp + multi riem
- algemene staat
- Kijken of de koppeling goed grijpt. ( versnelling in zijn 5, handrem erop.
Daarna koppeling op laten komen + goed gas geven, gaat het toerental omhoog = koppeling versleten. Wilt de auto wegrijden = koppeling in orde )
- Of de kachel voldoende warm wordt Onder het rijden!
- Onderhoud dat hij gehad heeft
- Remmen, ophanging ect mischien ook even het uitlaatje nakijken.
Dit zijn wel een paar van de belangrijkste dingen om na te kijken.
Ik las net ook dat je voor een Clio I ph 3 gaat kijken ( goeie keuze, minder roest + ze zijn wat jonger )
Succes
- Stuurhuis ( stuurspeling )
- Distributie riem + waterpomp + multi riem
- algemene staat
- Kijken of de koppeling goed grijpt. ( versnelling in zijn 5, handrem erop.
Daarna koppeling op laten komen + goed gas geven, gaat het toerental omhoog = koppeling versleten. Wilt de auto wegrijden = koppeling in orde )
- Of de kachel voldoende warm wordt Onder het rijden!
- Onderhoud dat hij gehad heeft
- Remmen, ophanging ect mischien ook even het uitlaatje nakijken.
Dit zijn wel een paar van de belangrijkste dingen om na te kijken.
Ik las net ook dat je voor een Clio I ph 3 gaat kijken ( goeie keuze, minder roest + ze zijn wat jonger )
Succes

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Aandachtspunten Clio I?
Kijk ook op roest onder de parafan doe de motorkap open en doe het kapje open (onder de ruitenwisser) waar je de ruitensproeier bij vult. en voel aan beide kanten! of je roest voelt vaak is dit ook een clio kwaal. kijk ook even onder het doek in de achterklep en kijk bij de wielkasten of alles droog is, kijk ook op de achterklep bij het slot daar wil het ook vaak roesten.
Re: Aandachtspunten Clio I?
Thanks allen! Heb een hele mooie gezien, helaas reageert de verkoper niet!!
http://link.marktplaats.nl/409842023" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/409842023" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Aandachtspunten Clio I?
wel apart die achterlichten op de laatste foto
weet ook wel dat het geen clio is


Re: Aandachtspunten Clio I?
Vooral die voorkant op de op één na laatste foto vind ik tof gedaan.



Re: Aandachtspunten Clio I?
Weer een tijdje behoorlijk druk gehad, maar we pakken de draad weer op. 

Re: Aandachtspunten Clio I?
er is een lijst met aankoop tips op de renault-tuning.com site!
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=20633
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=20633
Re: Aandachtspunten Clio I?
Hm..
ik heb een 1200, 8v, 1992, 140.000km
rij er nu 1,5 jaar mee..
hij is door een beunhaas gekeurd..
incl. grote beurt olie vervangen en filters en het hele rattenplan.
160 euri.
verder v-snaar vorige week geknapt. nieuwe 15 euri
verder nog niks mee gehad =)
geen roest
alles netjes onderhouden.
Dusja, misschien geluk gehad?
ik heb een 1200, 8v, 1992, 140.000km
rij er nu 1,5 jaar mee..
hij is door een beunhaas gekeurd..
incl. grote beurt olie vervangen en filters en het hele rattenplan.
160 euri.
verder v-snaar vorige week geknapt. nieuwe 15 euri
verder nog niks mee gehad =)
geen roest
alles netjes onderhouden.
Dusja, misschien geluk gehad?
Re: Aandachtspunten Clio I?
Sorry voor mijn late reactie maar dit topic mag dicht. Goedkopere winterauto's bleken niet écht een succes. Hebben mij meer geld gekost dan dat ze opleverde. Komende winter rijd ik door met mijn privé-auto.