Bekleding rugleuning verwijderen

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
Reon

Bekleding rugleuning verwijderen

Bericht door Reon »

Heren, dames,

Vraagje, mijn hoofdsteun zit helemaal los dus heb bij de Renault dealer nieuwe busjes gekocht. Nu heb ik met veel moeite het oude (afgebroken) busje eruit kunnen halen. Ik heb toen met een zaklamp even in het gat gekeken of er niets meer in de weg zat en volgens mij was dit niet het geval. Daarna heb ik voorzichtig het nieuwe busje er in geschoven, de meneer van de Renault dealer had me verteld dat het niet nodig was om de bekleding te verwijderen. Goed, het busje ging er in en bleef ineens muurvast zitten, dus nu steekt het busje er deels uit en deze is niet meer verder te duwen maar ook niet meer uit de stoel te halen. Zal wel 'vastgeklikt' zijn en een restant zal ik helaas wel over het hoofd hebben gezien.

Nu wil ik dus graag de bekleding van de rugleuning er af halen om te bekijken hoe het zit en aangezien achteraf blijkt dat het andere busje ook kapot is zal die ook vervangen moeten worden. Ik heb even gekeken en volgens mij moet ik aan de onderzijde van de stoel twee ringen losmaken waardoor de achterkant los komt. Ik zie dan nog een obstakel, namelijk de hendel van de verstelling van de rugleuning. Hoe krijg ik dat los? Kan ik dan gewoon de boel er af schuiven? Ik hoef echt alleen maar even bij die busjes voor de hoofdsteunen, en evt. de oude restanten verwijderen.

Het gaat overigens om deze stoelen, mocht dat nog wat uitmaken:
Afbeelding

Als iemand hier een antwoord op weet, graag. Want dit stoort me nog het meest aan deze verder prima auto. :thanks:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Bekleding rugleuning verwijderen

Bericht door Arjan »

Hoi, ik weet niet of je er al aan begonnen bent maar toch nog maar even.

Het gaat het makkelijkst als je de stoel uit de auto hebt. Niet zozeer voor het loshalen, maal wel weer voor het erop zetten van de hoes.

De ringen die je noemt zijn een soort gebogen krammen. Deze kan openbuigen en verwijderen. In jouw stoelen zal je die ook aantreffen aan stroken aan zijdelingse steun (het lederen gedeelte) van de rug, alleen dan binnenin der rugleuning.
Op zich stelt het verder niet veel voor. Nadat je je de onderste krammen hebt losgemaakt de hoes binnenste buiten omhoog schuiven (eraf stropen). Niet trekken! Een hoes zit nooit gelijmd dus brute kracht is niet nodig. Waarschijnlijk kom je aan de bovenkant van de rugleuning dun plastic tegen wat intussen verfrommeld is. GOOI DAT NIET WEG, die heb je dan weer nodig om de hoes er makkelijk op te krijgen.
Als de hoes eraf is kan het zijn (weet niet hoe het er bij de Clio verder uitziet) dat je het schuim een stuk moet opensnijden om bij de busjes te komen. Als je het schuim opensnijdt gebruik dan altijd spuitlijm om dat weer vast te plakken.
Om de hoes er weer op tezetten het plastic over de hoeken van de leuning leggen. Dit fungeerd als glijmiddel voor de hoes. De hoes voor de helft binnenste buiten keren en (onderweg de trekstrookjes weer bevestigend) over de rugleuning rollen.

Neem voor de tijd om rustig te kijken hoe de hoes los komt. Neem desnoods een foto hoe, of waar iets vast zit.

Succes :thumbsup:
JelteRSi

Bericht door JelteRSi »

Mooi Longchamp interieur, heb ik ook :smash:
Reon

Bericht door Reon »

Wow, dankje Arjan voor de uitleg. Ik was er nog niet aan begonnen vanwege de kou (en omdat ik nog op een extra busje moet wachten). Ik laat het nog weten of het allemaal gelukt is, evt. kan ik er een how-to van schrijven als dat handig is voor anderen.
16Vke
forum member
Contacteer:

Bericht door 16Vke »

ja, als je dat zou willen doen als je de tijd hebt :worship:
ik moet ditzelfde ook nog doen, maar heb er de moed nog niet voor bij elkaar geschraapt om te beginnen.
omdat ik hiervoor de bekleding van mn stoelen moet halen.
Afbeelding
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling- Paul Walker
Reon

Bericht door Reon »

Om hier nog even op terug te komen, heb nog geen tijd gehad om hier aan te beginnen maar als het dit weekend een beetje fatsoenlijk weer is ga ik er mee starten. Zal dan ook kijken of ik er even een how-to van kan maken.

Anyway, ik kwam tot de ontdekking dat de busjes die ik heb meegekregen te groot zijn, althans dat denk ik. Ik vond laatst namelijk het restant van het oude busje onderin de rugleuning, heb deze tegen het bovenste stuk van het oude busje aangelegd en vergeleken met het nieuwe busje. Het nieuwe busje is een stuk langer, daardoor stak deze uit denk ik. Nu heb ik met de dealer in kwestie afgesproken dat ik de bekleding eraf zou halen en dat zij dan kijken of deze busjes geschikt zijn en zo niet welke ik dan nodig heb. Het andere busje is ook kapot, en er zitten nog stukken in dus de bekleding er af lijkt me wel het makkelijkst.

Ik laat het nog weten. :)

Edit 22-04:
Nou ik ben er mee bezig geweest maar dat valt vies tegen. De bekleding van de rugleuning laat aan de onderkant (bij de zitting dus) al aardig los van het bevestigingsmateriaal (was al zo, slijtage) dus daar ga ik maar even niet verder want ik kan ook niet goed bij de krammetjes komen. Ik ben bang dat ik de stoel dan alleen maar meer sloop. De hoofdsteun zit wel vast want het restant van het nieuwe busje zorgt ervoor dat de hoofdsteun goed vast zit dus voorlopig laat ik het maar zo. Heb het nu zo weten te krijgen dat het lijkt alsof er niks aan de hand is, alleen als je de hoofdsteun in hoogte wilt verstellen merk je het.

Edit 29-04:
Ik ben toch nog even naar de Renault dealer gegaan, heb het verhaal uitgelegd en na wat 'doorzeuren' wilden ze toch kijken of ze andere busjes voor me konden regelen. Ze wilden namelijk per se de stoel open hebben om echt te zien of de busjes te lang waren. Gelukkig had ik de 2 delen van het originele busje, we hebben dat even met elkaar vergeleken en de busjes die ik eerder had aangeschaft waren te groot. Wel vreemd aangezien hun onderdelen systeem aangaf dat ik die busjes nodig had op een Longchamp stoel.

Anyway, ze hebben op de gok de busjes van een ander model Clio 1 besteld (uiteraard kost mij dit niets) en dit waren wel 100% exact dezelfde busjes als in mijn auto zaten. Wat ik nu ga doen is de restanten plastic in de stoel kapotslaan, ze aan de onderkant van de stoel eruit halen en dan de nieuwe busjes er in steken via het gat. Dan hoef ik alleen nog maar het leer er overheen te doen en dan zou alles weer goed moeten zijn. Zal eens kijken of ik daar vandaag nog tijd voor heb. :)
Reon

Bericht door Reon »

Yay hij is gefixt.

Met een beitel en hamer de stukjes uit de stoel geslagen, daarna aan de onderkant van de rugleuning die flap losgemaakt en de stukjes met m'n hand eruit gehaald. Nieuwe busjes er in steken, leer er over heen trekken en dopjes er weer op. Klaar is kees.

Een uitgebreide handleiding voor het verwijderen van de rugleuning-bekleding zit er helaas niet in dus, sorry.

Allen bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Interieur (vraag & antwoord)”