Zoals de titel al een klein beetje aangeeft: daarna dus niet meer.
Erg gevaarlijk, ik reed op een weg waar ik niet kon stoppen en ineens deden mijn ruitenwissers voor het niet meer. Het vreemde is dus: als de auto eenmaal draait doet de ruitenwisser het niet, als de auto op contact staat ook niet, maar op het moment dat ik de auto start en de ruitenwisser staat aan gaat hij 1 à 2 keer heen en weer. Dus het motortje doet het gewoon. Overigens heb ik nooit geen gekke dingen met de ruitenwissers gedaan (zoals deze aanzetten als ze vastgevroren zitten bijvoorbeeld).
Enig idee waar ik moet kijken wil ik dit probleem verhelpen? Bij voorbaat dank!
Het betreft een Renault Clio Sport 2.0 16v phase 2 uit eind 2001.
UPDATE 20:26 UUR zojuist weer even getest en gedaan, maar nu werken ze helemaal niet meer. Ook niet als ik de auto start en de ruitenwisser op stand 1, 2 of 3 heb staan. Wel hoor ik dat als ik de ruitenwisser op de maximale stand zet linksonder uit dat kastje een tik komen. Is dit een teken dat alles wat dat betreft nog wel werkt?
Ruitenwissers voor werken niet?
Re: Ruitenwissers voor werken niet?
relia van de lampen is kapot.
zit bij de zekeringen in de buurt is een vierkant zwart doosje
dit staat ergens aan gegeven waar die zit in je boekje.
gr,s clioboy16v
zit bij de zekeringen in de buurt is een vierkant zwart doosje
dit staat ergens aan gegeven waar die zit in je boekje.
gr,s clioboy16v
Sorry maar dat volg ik even niet, relais van de lampen? Hoe kan dat te maken hebben met mijn ruitenwissers?
Buiten dat heb ik gisteravond tot 00:00 uur samen met een vriend gekeken, nu heb ik de ruitenwissermotor losgehaald en tegen een geaard stukje metaal gehouden terwijl de ruitenwisser aanstond, en hij ging weer werken.
Ofwel het blijkt iets te zijn met de aardedraad. Met een spanningsmeter de draadjes doorgemeten maar die geven keurig 10,8volt ongeveer. Dus het motortje uit elkaar gehaald en contactpunten schoongemaakt, opnieuw erin gezet en nog steeds hetzelfde probleem. Weer tegen een geaard stukje aan gezet en het werkte weer. Dus waarschijnlijk zit er ergens in dat motortje zelf een aarde probleem.
Ik hou jullie op de hoogte, zal binnenkort maar weer dat motortje uit elkaar moeten halen en grondig schoon moeten maken (lees: polijsten, contactspray, etc). Als je denkt dat het iets anders is; laat het me weten!
Buiten dat heb ik gisteravond tot 00:00 uur samen met een vriend gekeken, nu heb ik de ruitenwissermotor losgehaald en tegen een geaard stukje metaal gehouden terwijl de ruitenwisser aanstond, en hij ging weer werken.
Ofwel het blijkt iets te zijn met de aardedraad. Met een spanningsmeter de draadjes doorgemeten maar die geven keurig 10,8volt ongeveer. Dus het motortje uit elkaar gehaald en contactpunten schoongemaakt, opnieuw erin gezet en nog steeds hetzelfde probleem. Weer tegen een geaard stukje aan gezet en het werkte weer. Dus waarschijnlijk zit er ergens in dat motortje zelf een aarde probleem.
Ik hou jullie op de hoogte, zal binnenkort maar weer dat motortje uit elkaar moeten halen en grondig schoon moeten maken (lees: polijsten, contactspray, etc). Als je denkt dat het iets anders is; laat het me weten!
Zwarte klepje van de motor afgehaald, welke er van binnen als volgt uitziet. Zie met name even de rode cirkel eromheen.. voor mij erg lastig om te bepalen of dit zo hoort of niet, lijkt me afgebroken (want waarom zou deze anders helemaal doorlopen)? Plus dit is de massa en gaat naar de behuizing van 'de stangen'.
Graag jullie reactie!
Klik trouwens op de foto voor de maximale grootte

Zoals kenners wellicht gezien hebben, het betreft de Valeo variant (dus niet de Bosch).
Graag jullie reactie!

Zoals kenners wellicht gezien hebben, het betreft de Valeo variant (dus niet de Bosch).
Zoals ik al had vermoed, is het probleem opgelost na dit euvel te hebben gesoldeerd.. bedankt voor de tips (??)sjobba schreef:Zwarte klepje van de motor afgehaald, welke er van binnen als volgt uitziet. Zie met name even de rode cirkel eromheen.. voor mij erg lastig om te bepalen of dit zo hoort of niet, lijkt me afgebroken (want waarom zou deze anders helemaal doorlopen)? Plus dit is de massa en gaat naar de behuizing van 'de stangen'.
Graag jullie reactie!
Wellicht hebben andere er wat aan!
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
mooi dat je het heeft opgelost,
dit heb ik ook niet eerder voorbij zien komen.

dit heb ik ook niet eerder voorbij zien komen.
Groeten, Vincent.