Trekhaak op Phase 2

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
babos

Trekhaak op Phase 2

Bericht door babos »

Clio rijders,

Heeft iemand ervaring met de aanschaf van een trekhaak op de Clio? Dient deze bijvoorbeeld afneembaar te zijn door het laag geplaatste kenteken. En werkt hij dmv het canbus systeem?

In de lente :sunny: moet t bootje weer getrokken kunnen worden.
Contacteer:

Re: Trekhaak op Phase 2

Bericht door Age »

Even opgeruimd.
Maar helaas kan ik je hier niet bij helpen.
Groet, Age
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

De kogel van de trekhaak mag je kenteken niet (ook niet deels) bedekken. Heb je een vaste trekhaak die dat wel zou doen krijg je geheid problemen met oom agent.
Er zijn verschillende merken trekhaken voor de Clio. Tobo, Westfalia en Thule zijn een paar bekende trekhaakfabrikanten. Ieder gebruikt een eigen systeem voor de afneembare kogel. Gewoon even goed informeren naar (on)mogelijkheden en prijzen :thumbsup:
tinuske
forum starter
Contacteer:

Bericht door tinuske »

ik heb een clio2 met trekhaak, ik heb geen probleem met mijn kentekenplaat, deze zit op de achterklep, vaste kogel.
wel even rondkijken voor je tot aanschaf overgaat, er zit nogal wat verschil in prijs links en rechts.

Grt Tinuske
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
babos

Bericht door babos »

Ik heb er eens op gelet en zie veel clio's (type3) rijden met een vaste trekhaak. Ik denk dat ik daar ook maar voor ga. Ik heb gemiddeld 2 tot 3 keer in de maand de boot er achter. Dan is een afneembare ook niet echt nodig. En het scheelt weer geld.

Voor maart maar eens laten monteren.
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Afneembaar is wel mooier vind ik...

Een vaste heeft als voorbeeld dat mocht je een keer een muurtje te laat zien je geen schade hebt :thumbsup: ...
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

babos schreef:Ik heb er eens op gelet en zie veel clio's (type3) rijden met een vaste trekhaak. Ik denk dat ik daar ook maar voor ga. Ik heb gemiddeld 2 tot 3 keer in de maand de boot er achter. Dan is een afneembare ook niet echt nodig. En het scheelt weer geld.

Voor maart maar eens laten monteren.

op een clio phase 3 kan je probleemloos een vaste haak monteren want als je er achter staat zit de trekhaak precies onder de kentekenplaat bij een twingo kan het niet dan zit die er net voor ik heb er genoeg gemonteerd.
Κλειώ

Bericht door Κλειώ »

Op mijn Clio zit ook een vaste trekhaak en het kenteken is nog gewoon zichtbaar....geen probleem dus.
Afbeelding
babos

Bericht door babos »

Bedankt voor het voorbeeld, dat is inderdaad goed te doen. Afneembaar is iets mooier, maar ik gebruik de trekhaak zoveel dat dat niet praktisch is. (leuk kenteken heb je trouwens :wink:)

@ MR. Erwin, werk je bij een Renault dealer? Is het monteren van een trekhaak een beetje te doen? WIl het best door de dealer laten doen, maar die vragen voor het monteren zelf echt de hoofdprijs.

Nu eerst maar nieuwe bougiekabels monteren bij mijn auto van 4 maand oud :furious3: Klote marters :smash:
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

ja klopt ik werk bij een renault dealer. een trekhaak plaatsen van een clio is redelijk eenvoudig (ligt er wel aan of je handig ben maar daar ga ik wel vanuit). het mooiste is dat er bij een trekhaak altijd een beschrijving zit hoe het moet en hoe vast alles moet en dat geld hetzelfde voor de kabel set. het ligt er wel aan of het een 7polige of een 13 polige is. het makkelijkste is als je de bumper eraf haalt. als je vragen heb kan je ze stellen.

en waarom nieuwe bougie kabels?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

babos schreef:Klote marters :smash:
:sneaky:
babos

Bericht door babos »

Zit er serieus over te denken om het zelf te gaan doen, enige ervaring heb ik wel. Ben zelf een jaar werkzaam geweest als monteur.

IK heb alleen 2 vragen nog

1. Moet er bij een clio 3 PH2 worden gezaagd in de bumper.
2. Ligt er een stekker klaar voor de bekabeling of moet je gaan aftappen? (7 polig voor trailer)

Bedankt!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Even ge-Googled :sneaky:

T43 (Vast model)
Merk : Renault
Model : Clio III
Maximaal trekgewicht : 1200 kg
Maximale kogeldruk : 50 kg
Europees keurmerk : Ja
Bumperuitsnede : Nee
Uitsnede zichtbaar : Nee
Indicatie montagetijd : 120 - 150 minuten
Prijs trekhaak : € 127,69

T35 (Afneembaar model)
Merk : Renault
Model : Clio III
Maximaal trekgewicht : 1200 kg
Maximale kogeldruk : 50 kg
Europees keurmerk : Ja
Bumperuitsnede : Nee
Uitsnede zichtbaar : Nee
Indicatie montagetijd : 120 - 150 minuten
Prijs trekhaak : € 230,62

Er is een "Wagenspecifieke kabelset SET0296, 7-polig (€ 55,34)"
Maar of dat gelijk betekend plug 'n play?
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

babos schreef:Zit er serieus over te denken om het zelf te gaan doen, enige ervaring heb ik wel. Ben zelf een jaar werkzaam geweest als monteur.

IK heb alleen 2 vragen nog

1. Moet er bij een clio 3 PH2 worden gezaagd in de bumper.
2. Ligt er een stekker klaar voor de bekabeling of moet je gaan aftappen? (7 polig voor trailer)

Bedankt!

oke dan denk ik dat het je wel gaat lukken.
zover ik weet hoeft er niet gezaagt te worden in de bumper en als het wel zou moeten is het een klein strookje maar volges mij is dat niet van toepassing. als je een orriginele kabelset koop dan is het erg eenvoudig dan gaat het als volgt. de lamp units achter demonteren kabel boom leggen je steekt de stekkers om je sluit nog een massatje aan en monteert het terug en dan is het klaar voor een 13 polige moet u inderdaad een geschakelde plus en een constante plus naar voren trekken met een zwevende zekering van 15A maargoed de beschrijving spreekt voor zich;) dat gat van die bumper zal ik morge voor de zekerheid nog even natrekken
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Arjan schreef: Bumperuitsnede : Nee
:sneaky:
babos

Bericht door babos »

Arjan, het kan zijn dat ze bij MR. Erwin op het werk andere ervaringen hebben.

Ben benieuwd Erwin, mocht het inderdaad meevallen ga ik het zelf maar doen, scheelt echt veel geld!

Weet jij hoe ze met de garantie omgaan als je het zelf monteerd?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zou idd wel kunnen maar dan wordt er ook een ander merk trekhaak gemonteerd.

Waar ik naar heb gekeken is Renault "eigen merk" en daarvoor hoef je geen stuk uit je bumper te halen. En met vier bouten zet je het frame aan de auto vast. Als ik het zo kan zien hoeft de bumper er ook niet af, of het moet zijn dat je anders de kabel niet naar binnen kan krijgen. Al met al wordt er totaal twee uur werk voor aangegeven.

Ik schat de moeilijksgraad op "doe-het-zelver-die-een-boekenplank-kan-ophangen-niveau" :joker:
Dat het hier dan om een auto gaat maakt het niet moeilijker dan dat, kan me wel voorstellen dat je er wat meer huiverig voor bent.

Om met het monteren je garantie te verspelen moet je al zo'n fout maken dat je de trekhaak zowat verliest waardoor je schade zou oplopen.
Dat voorkom je door een maand na montage of na de eerst keer gebruik de bouten een keer na te trekken met een momentsleutel :thumbsup:
babos

Bericht door babos »

Hallo Arjan,

Bedankt voor de tip!

Een boekenplank lukt nog net :wink:

Ik ben van plan om een Thule trekhaak te bestellen, deze heeft zo een mooi wit met zwart dopje:D

Nog 1 week dan kan de boot van stal, maar het is me nu toch nog te koud :sunny:
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

nou arjan een boekenplank neemt iets minder tijd in beslag als je t voor de eerste keer doet dan een trekhaak. de bumper is wel makkelijk eraf te halen en dan kun je de kabelboom ook makkelijker/mooier wegleggen dus de moeilijkheidsgraat moet je nog even onder de loep nemen hetzelfde als de garantie van een trekhaak onderdelen garantie is normaal gesproken een jaar maar ik weet niet hoe het zit als je t zelf monteert.de moeilijkheidsgraat hangt er niet alleen vanaf met hoeveel bouten die gemonteerd zit zo zit je met balken, uitlaat,enz. en je heb het over na trekken van een trekhaak??? als je de bouten gewoon vast zet met een moment sleutel volgens het boekje moet het goed zijn anders deugt de beschrijving niet. bouten van een trekhaak heb ik nog nooit na getrokken.

in de bumper hoef je geen uitsnede te maken.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Kijk, dat is dus precies wat ik bedoel. De meeste mensen vinden iets ophangen in huis niet veel moeite. Komt omdat ze er niet zo bang voor zijn in huis een klus te doen. Toch kan er veel fout gaan, je let niet goed op boort een gat in een electra of waterleiding. De boel kan scheef hangen en zo kan je nog wel even door gaan.

Er is gewoon minder angst om dat te doen.

Bij een auto hebben mensen vaak wel die angst omdat ze dat te technisch vinden. En juist die angst is vaak niet nodig.

Om dan weer terug te komenbij de trekhaak. Die past er maar op één manier onder. Handleiding wordt bijgeleverd, dus stap voor stap is het niet moeilijker een trekhaak goed te monteren dan een boekenplank goed op te hangen. Je moet het alleen durven.

Ik heb diverse malen zelf een trekhaak gemonteerd. De eerste keer was ik daar in een uur mee klaar. Het aansluiten van de kabelboom nam nog eens een uur in beslag maar dan was het ook echt af.

En natrekken hoeft inderdaad niet, ik bedoelde daarmee meer dat, als je bang bent het niet goed gedaan te hebben, je dat kan doen om er zekerheid over te hebben dat het goed zit.

Tot slot nog even over de garantie. Die heb je sowieso op eventuele fabrikagefouten, ongeacht of je zelf monteerd of dat je het laat doen.
Enige verschil tussen laten doen en zelf doen is dat, als je het laat doen, kan je reclameren als het monteren niet goed is gebeurd. Heb je het zelf gedaan kan je alleen jezelf een klap voor je kop geven. Andersom: Voordeel van laten doen is dat je de trekhaak dan waarschijnlijk ook koopt bij degene die 'm monteerd. Heb je een probleem met fabricagefouten neem je contact op met je leverancier en die regelt het dan voor je. Monteer je zelf, ben je dus ook je eigen leverancier, dus moet je alles zelf regelen.
glaerox

Bericht door glaerox »

Nou, de trekhaak is besteld. Hoop deze met een weekje te hebben en hem dan te kunnen monteren.

Ziet er allemaal helder uit. Echter snap ik nog niet helemaal hoe het zit met het mist achterlicht. Moet hier de bekabeling wel bewerkt worden?
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

nee het mist achterlicht word geschakeld in de stekkerdoos zelf.het mist achterlicht word als het ware onderbroken (orriginele stekkerdoos in ieder geval)

suc6 ermee
Laatst gewijzigd door Age op 22 mar 2011 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag reageren dmv de reageer-knop!!
glaerox

Bericht door glaerox »

Bedankt Erwin voor de hulp.

Begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt met geschakeld in de stekkerdoos.

Dit is de handleiding voor de kabel, zou je eens willen kijken of dat een beetje overeenkomt met wat je gewend bent?

http://www.thuletowbars.com/upload/manuals/742651.pdf

Bedankt alvast!
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

op plaatje 14 kan ik het je uitleggen daar loopt een bruggetje van staal van pootje 2 naar pootje 8. als je er geen stekker in heb zitten dan ligt het brugje op het plastic en brand de mistlamp van de auto. zodra je een stekker in de stekkerdoos steekt word dat brugje gelift en is er geen stroom meer op pootje 8 dus is de mistlamp van de auto uit. hopelijk begrijp je het nu wat beter. als je de stekkerdoos in de hand heb snap je het helemaal;)

suc6 ermee
Laatst gewijzigd door Age op 22 mar 2011 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten, graag reageren dmv de reageer-knop!!
babos

Bericht door babos »

Hallo Erwin,

Bedankt voor de hulp maar weer!

Dus alleen de mistlamp van de trailer gaat branden en niet die van de auto? Wist niet dat dat ook ingebouwd zat!

Hoop deze week nog de set te krijgen dan word het me vast duidelijk. Volgens deze handleiding moet ik wel knippen in het kabeltje van de mistlamp van de auto. Hoop eigenlijk dat ook hier een stekkertje voor bij zit, zodat ik de orginele bekabeling intact kan houden. En anders is er misschien wel een andere oplossing!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”