Clio1ph3: Indicatoren koelvloeistof en oliedruk branden

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
rvantklooster

Clio1ph3: Indicatoren koelvloeistof en oliedruk branden

Bericht door rvantklooster »

Ik heb een Renault Clio 1 phase 3 (uit 1997). Van de 1 op de andere dag (na 1 nacht in de sneeuw te hebben gestaan ipv in de garage) branden 2 lampjes op het dashboard, namelijk waarschuwinglampje koelvloeistoffentemperatuur en waarschuwingslampje oliedruk. Na het starten van de auto gaan deze even uit, maar 10 seconden later beginnen ze te branden. Dan is de auto nog koud, dus het lijkt me sterk dat dan de koelvloeistof al te warm is. De auto rijdt verder normaal, inmiddels is er alweer 500km gereden met de lampjes aan.

Ik heb het volgende gedaan:
  • - oliepeil gecontroleerd: in orde
    - koelvloeistofpeil: in orde
    - zekeringen onder dashboard kastje nagelopen: in orde
    - zekeringen onder motorkap bij ruitenwisservloeistof: in orde
    - motorkap open en alle zichtbare draden/connectors aangedrukt
Oftewel, het lijkt mij een elektrisch probleem. Mogelijke oorzaken:
  • - heeft mijn Clio al een boordcomputer die ik kan resetten, zoja, hoe?
    - relais is stuk (wel gek dat er 2 tegelijk stuk zijn)
    - connectie met aarde is losgetrild (ik gok dat de oliedruk en koelvloeistofsensor bij elkaar in de buurt zitten)
Kan iemand mij verder helpen hoe ik dit probleem moet oplossen? Wat is bijvoorbeeld de beste manier om bij de oliedruk sensor te komen (waar zit ie?), lukt dat vanaf de motorkap?

Alvast bedankt voor jullie input!
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Clio1ph3: Indicatoren koelvloeistof en oliedruk branden

Bericht door Vinnie »

de computer resetten doe je dmv de accu los te koppelen en een nachtje zonder accu te laaten staan. :thumbsup:
Groeten, Vincent.
rvantklooster

Bericht door rvantklooster »

Inmiddels de computer gereset door de accu er een nachtje af te laten. Helaas branden de 2 lampjes op mijn dashboard nog steeds, oftewel, probleem niet opgelost. Volgende stap lijkt mij het controleren van de verbindingen met de massa van de oliedruk en koelvloeistof temperatuur, iemand een tip hoe ik bij die sensoren kan komen?
Tamael^

Bericht door Tamael^ »

heb ik is gehad bij een clio, toen was de temperatuur voeler defect. die blijkt ook olie te laten branden bijzommige uitvoeringen. toch is idd de stekkers loskoppelen om te zien wie schuldig is hier aan.

tamael
j v s

Bericht door j v s »

Hei,

ik was ook van plan men ECU te resetten, gaf dat nachtje zonder batterij geen problemen met radio of startonderbreker?
Engee
über forummer
Contacteer:

Bericht door Engee »

Met startonderbreker bij mij niet alleen moet je dan natuurlijk de radiocode opnieuw invoeren! :thumbsup: mits je de originele radio hebt! :thumbsup:
j v s

Bericht door j v s »

Ok, bedankt voor het antwoord. Want met de startonderbreker zou ik toch niet graag problemen hebben, is nogal omslachtig om terug te doen werken denk ik... heb wel al wat over gelezen maar begreep het toch niet zo goed (had misschien ook wel iets te maken met het feit dat het franse handleiding was :p)
alexs

Bericht door alexs »

Oliedruk lampje? is neem ik aan gewoon 'het' olielampje?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”