Ventilator motor koelt lang na

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Clio fan
beginner
Contacteer:

Ventilator motor koelt lang na

Bericht door Clio fan »

Recent heb ik een tweedehands Renault Clio 1.2 TCE (benzine) gekocht. Na het stopzetten blijft de ventilator vaak lang en hard nadraaien. Ik heb het getimed en het is dan 10 minuten. Er is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt: dit kan na een lange rit zijn of na een rit van een kwartiertje, het kan net zo goed niet zo zijn. Hiervoor hebben mijn partner en ik twee Clio's gehad uit 2007 (1.5 DCI) en 2015 (0.9 DCI) en die hadden dit niet.
De garage heeft al de software hergeprogrammeerd en een update gegeven en het koelvloeistofcircuit ontlucht, dit heeft geen verschil gemaakt.
Kent iemand dit? Kan dit evt. bij de auto horen?
Alvast bedankt!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Ventilator motor koelt lang na

Bericht door mox »

Ik zou zeggen: kapotte temperatuursensor of een slecht contact. Beetje vervelend dat er geen analoge indicatie van de motortemperatuur meer in de Clio 4 zit, althans niet in de mijne. Alleen een blauw lampje.

Afwachten of je ventilator zich bij koud weer nog steeds hetzelfde gedraagt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
RicoK
forum starter
Contacteer:

Bericht door RicoK »

Ja, inderdaad, een blauw lampje…. Bij mijn proefrit vond ik het maar een vreemd verschijnsel, maar het werkt wel. Wel gaat dat lampje erg snel uit. Maar zo’n ‘analoge’ meter is ook niet alles, omdat dit ook maar een indicatie is.

Een ventilator kan even (maar 10 minuten is wel een lange tijd) door blijven draaien na een rit waarbij de motor echt heeft moeten werken. Dit kan zijn na een ‘korte wilde’ rit, bij erg hoge buitentemperaturen, na een vakantierit, etc. Als hier geen sprake van was/is en de ventilator toch blijft doordraaien na uitzetten van de motor dan zou ik het, zoals @mox al aangeeft, zoeken in de temperatuursensor.
Renault Clio IV Estate 0.9 TCe Intens Gris Platine 2019 - BMW 316i Executive Sportline 2013
Clio fan
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio fan »

Het bekende blauwe lampje idd…
Dank voor jullie reacties, ik ga voor de zekerheid de garage nog eens attenderen op de temperatuursensor.
RicoK
forum starter
Contacteer:

Bericht door RicoK »

Keep us posted!
Renault Clio IV Estate 0.9 TCe Intens Gris Platine 2019 - BMW 316i Executive Sportline 2013
Clio fan
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio fan »

De garage kan niets vinden, met uitlezen komt er niets naar boven en bij het stationair meten waren de temperaturen goed. Er is nog contact opgenomen met een Renault garage en die geeft aan dat het bij bepaalde auto’s erbij kan horen…
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”