Ik zit al een tijdje met een vraag maar kan het antwoord nergens vinden. Mijn Clio 4 (2014) heeft nooit echt koude lucht gegeven en heb hem laten bijvullen, waarna ik wel koudere lucht heb maar op een beetje aparte manier die ik in andere auto's nog niet heb ervaren dus ik weet niet of dit nou zo hoort of niet.
Als ik de airco aanzet en ga rijden, en de ventilator op maximaal zet, dan hoor dat de snelheid van het draaien van de ventilator varieert tussen twee "standen". Ik noem het even langzaam en snel, maar de langzame stand is nog altijd wel sneller dan wanneer ik de draaiknop een stand lager zou zetten. Als ik gewoon aan het rijden ben of aan het optrekken gaat hij meestal in de langzame stand. Als ik dan mijn gas loslaat of als ik gewoon een beetje snelheid minder hoor je opeens dat hij naar de snelle stand gaat. Zodra ik dan iets verander aan mijn rijgedrag zakt hij weer naar die langzame stand. Soms gebeurt het ook tussendoor en heb ik niet direct door of het komt door iets wat ik doe of niet, maar volgens mij is het voor 80% van de tijd zoals ik hierboven beschrijf.
Het gekke is dat tijdens de snelle stand je echt ijskoude lucht uit de ventilator voelt komen, terwijl in de langzame stand de lucht vrij snel opwarmt naar omgevingstemperatuur. Gevolg ik dus als ik van mijn werk wegrijd in een warme auto, ik de auto sneller af kan laten koelen door op het landweggetje hier de hele tijd een beetje te versnellen naar 80 en weer te zakken naar 60 en weer 80 en weer 60 etc... Terwijl als ik gewoon de hele tijd 60 of 80 zou rijden het veel langer duurt of eigenlijk bijna niet afkoelt.
Ligt het aan mij, of klinkt dit heel raar en niet normaal?
gr Mike
Airco/ventilator gedraagt zich vreemd (ramping)
-
- beginner
- Contacteer:
Re: Airco/ventilator gedraagt zich vreemd (ramping)
Ik had destijds binnen een jaar na aanschaf vergelijkbare issues met mijn aanjager; hard-zacht-hard-zacht etc.. Ik vermoedde een kapotte kachelweerstand en dit werd tijdens een bezoekje aan de dealer bevestigd. Hij is binnen de fabrieksgarantie kosteloos vervangen. Sindsdien geen problemen meer ondervonden. Renaultnummer: 271500017R
Ik weet nog altijd niet precies waar dat ding zit. Wie helpt?
Ik weet nog altijd niet precies waar dat ding zit. Wie helpt?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- beginner
- Contacteer:
Oh top, daar kan ik wat mee! Zelfs een onderdeelnummer, super. Voor dat geld gewoon maar proberen denk ik.
Laat vooral even bij de dealer checken of die 271500017R ook voor jouw auto geschikt is, want er bestaan meerdere soorten en types kachelweerstanden. Of zoek vooraf zelf uit waar dat ding zit en kijk wat voor nummer erop staat, hoewel dat niet hoeft te betekenen dat het voor 100% het juiste nummer is.
-
- beginner
- Contacteer:
Ik heb het onderdeel gevonden, als ik bij mijn pedalen naar rechts boven kijk (flink lenig zijn) zie ik een onderdeel dat exact lijkt op 271502045R, dus niet 271500017R. Stekker zit op dezelfde plaats en alle details lijk hetzelfde. De sticker heeft alleen wel andere cijfers/letters dan wat ik zie als ik online zoek naar dit onderdeel.
Hier een voorbeeld van zo'n sticker:

Bij mij staat er VLCL-PWM-Seal, T1017845R-B, HPU, 13/248, 245R38132W4. Beide bovenstaande onderdelen vind ik als ik zoek op het nummer 271502045R, maar zeker de aanduiding PWM of DC lijkt mij nogal een verschil? Hoe kom ik erachter welke ik moet hebben?
Tevens vraag ik me echt heel erg af hoe ik daar bij ga komen, ik kan het onderdeel net aan aanraken, maar zeker niet een stekker loshalen en het onderdeel eruit krijgen, laat staan er weer in. Online kan ik echt helemaal NIKS vinden, als je een clio 3 hebt is er echt mega veel info maar voor de clio 4 kan ik geen voorbeelden, filmpjes of andere info vinden helaas. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe je er makkelijker bij kan komen? Andere optie is langs de garage, maar dat kost me 150 euro meer dus ik probeer het graag zelf.
Hier een voorbeeld van zo'n sticker:

Bij mij staat er VLCL-PWM-Seal, T1017845R-B, HPU, 13/248, 245R38132W4. Beide bovenstaande onderdelen vind ik als ik zoek op het nummer 271502045R, maar zeker de aanduiding PWM of DC lijkt mij nogal een verschil? Hoe kom ik erachter welke ik moet hebben?
Tevens vraag ik me echt heel erg af hoe ik daar bij ga komen, ik kan het onderdeel net aan aanraken, maar zeker niet een stekker loshalen en het onderdeel eruit krijgen, laat staan er weer in. Online kan ik echt helemaal NIKS vinden, als je een clio 3 hebt is er echt mega veel info maar voor de clio 4 kan ik geen voorbeelden, filmpjes of andere info vinden helaas. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe je er makkelijker bij kan komen? Andere optie is langs de garage, maar dat kost me 150 euro meer dus ik probeer het graag zelf.
-
- beginner
- Contacteer:
Ohhh wacht even, ik denk dat het nog een ander nummer is. (voor auto met airco), 77 01 209 850. Dan klopt de hele bovenkant van de sticker wel en de bedrading is dan ook identiek:

DC = Direct Current (gelijkstroom)
PWM = Pulse Width Modulation (pulsbreedtemodulatie), een principe om efficient het toerental van een (DC-)motor mee te regelen
Net als tig andere fabrikanten monteert Renault onderdelen van o.a. Valeo en bedenkt daar dan voor de goede orde een renaultnummer bij. Die nummers op die stickers zijn waarschijnlijk allemaal nummers van Valeo zelf.
Op mijn factuur stond 271500017R, maar ik heb nooit gecontroleerd of dat nummer wel klopt. Simpelweg omdat ik niet weet waar hij bij mij zit. Wel kan ik me herinneren dat de dealer zei dat het een bekend euvel was. Nu ik je verhaal lees ben ik erg blij dat het bij mij binnen de garantie viel. Laatst nog als een slangenmens mijn pollenfilter vervangen.
PWM = Pulse Width Modulation (pulsbreedtemodulatie), een principe om efficient het toerental van een (DC-)motor mee te regelen
Net als tig andere fabrikanten monteert Renault onderdelen van o.a. Valeo en bedenkt daar dan voor de goede orde een renaultnummer bij. Die nummers op die stickers zijn waarschijnlijk allemaal nummers van Valeo zelf.
Op mijn factuur stond 271500017R, maar ik heb nooit gecontroleerd of dat nummer wel klopt. Simpelweg omdat ik niet weet waar hij bij mij zit. Wel kan ik me herinneren dat de dealer zei dat het een bekend euvel was. Nu ik je verhaal lees ben ik erg blij dat het bij mij binnen de garantie viel. Laatst nog als een slangenmens mijn pollenfilter vervangen.