Kun je van medianav standard naar medianav evolution

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
clio houder
beginner
Contacteer:

Kun je van medianav standard naar medianav evolution

Bericht door clio houder »

Hoi allemaal,

Sinds 2 weken trotse eigenaar van een clio 4 uit 2014. Ik kwam erachter dat de navigatiekaarten uit 2012 dateren. Ik zou daar graag nieuwere op willen zetten. Daarnaast heb ik een medianav standard 4.1.0 systeemversie.

Nu heb ik wat op dit forum rondgekeken en wat youtube filmpjes bekeken. Ik kwam heel veel versie 9.1.3 tegen. Dat leek mij nieuweR dan de 4.1.0 die ik heb. Ik heb vervolgens een account aangemaakt via de renaultwebsite (naviextras) en de toolbox geïnstalleerd etc. Heb via de usb gegevens van mijn systeem verzameld van de auto en via de laptop en de toolBox gecheckt. Hij geeft aan dat ik al de nieuwste software heb. Toen dacht ik, hoe kan dat nou ik kom overal 9.1.3 tegen. Daarna vond ik dit onderstaand overzicht.

Medianav Standard :
4.0.3 + nng_content
4.0.6
4.1.0

Medianav Evolution :
5.2.7.A + nng_content
6.0.3
7.0.5
8.0.5
9.1.1
9.1.3

Nu mijn vragen:
  • Zou het kunnen dat ik de nieuwste versie heb van de medianav standard en dat medianav evolution een totaal ander systeem is?
  • En Kun je van medianav standard naar medianav evolution? Zo nee, dan blijf ik op 4.1.0. Zo ja, is het de moeite waard/vooruitgang om naar medianav evo te gaan?
  • ik ondervind namelijk ook wat problemen met bluetooth, hij verbind wel, zie de batterijstand van mijn telefoon, maar als ik gebeld wordt verbind hij de oproep niet meer via mijn scherm. Moet dan alsnog luidspreker van tel aanzetten en met de tel in mijn hand, bellen. Ditzelfde geldt ook voor audio. Als ik youtube opzet verbind hij hem ook niet met mijn scherm. Ondanks dat de telefoon bluetooth verbonden is. Loskoppelen, verwijderen etc alles geprobeerd. Niets werkt. Wat kan ik eraan doen?
  • Wat als ik mijn systeem terugzet naar fabrieksinstellingen, verdwijnen dan ook mijn navigatiekaarten? Mijn doel is uiteindelijk om de bluetooth verbinding te kunnen verbeteren. Hij heeft het namelijk de eerste week gewoon gedaan en nu doet hij het niet meer. Dat is het gekke
ALVAST BEDANKT VOOR EHT MEEDENKEN
Karlok
forum starter
Contacteer:

Re: Kun je van medianav standard naar medianav evolution

Bericht door Karlok »

Klopt, hardware matig zijn er 3 versies van de medianav

Ze worden ook wel. Medianav (MN1), Medianav Evolution (MN2) en MediaNav Evolution II (MN3) genoemd.

Software versies zijn dan respectievelijk iets van 4.x.x, 9.x.x en 10.x.x.x
Clio Estate IV ph2 0.9 TCe Limited Edition
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Wat @Karlok hierboven zegt klopt inderdaad. Er zijn 3 verschillende versies. Ik had zelf ook MN1 en dan heb ik omgewisseld voor de MN3. Het is letterlijk Plug & Play, oude MediaNav eruit, nieuwe erin en je bent klaar.

Helaas is de MN3 momenteel heel erg gewild dus je komt er bijna niet aan.

Let ook op, je wilt eigenlijk wel de MN3 want de MN2 bied geen extra opties volgens mij behalve dat sommige DAB+ hebben. De MN3 heeft daarin tegen altijd Android Auto en Apple Carplay, sommige hebben ook nog DAB+ (die van mij wel en het is ideaal). Ook zijn alle bluetooth problemen opgelost met de MN3.

Als je de MediaNav reset behoud je wel je kaarten. Volgensmij kan je ook gewoon nieuwe kaarten uit 2020 kopen voor de MN1

Ik heb ooit een soort handleiding geschreven om een MN3 te vinden, die staat hieronder:
Mees120 schreef: 05 jul 2020 23:36 Ik vond nog wat tijd vanavond om alles een beetje uit te zoeken.

Als je op internet zoekt moet je op een aantal dingen letten:
- Deze sticker zit op elke MediaNav, de dingen waar je op moet letten zijn als volgt:
- MODEL NO: LAN5810WR0
- SW Ver: 1.0.13.1 of 1.0.13.2 of 1.0.13.3 (het maakt niet echt uit welke aangezien elke versie gewoon van de huidige versie geupdate kan worden met de MediaNav Toolbox naar 1.0.13.3)

- Het volgende waar je op kan letten, het hoeft niet, is deze aansluiting:

Deze MediaNav heeft hem niet, ik wel. Als daar een bruin stekkertje zit dan heeft de MediaNav de mogelijkheid om DAB+ te ontvangen (let op! dan moet je of een losse DAB+ module bestellen met een Fakra aansluiting, of je gaat op zoek naar een originele antenne met DAB+ aansluiting. Daar heb je ook weer meerdere mogelijkheden in, je hebt de spriet met antenne die je er af kan schroeven of de "sharkfin" die moeilijker te vinden zijn maar wel een stuk mooier zijn. Maar dat leg ik wel een andere keer uit als iemand dat wilt.)

Als je "LAN5810WR0" op Google zoekt dan vind je wel al een aantal websites waar radio's te koop staan maar let op de bovenstaande dingen. (veel meer dan €200/250 moet het niet kosten).

Er staat er toevallig nog 1 te koop bij het bedrijf waar ik hem heb gekocht (bellen werkt veel sneller dan mailen): https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /12720627/

Deze heeft geen DAB+ maar wel gewoon FM/AM en een GPS aansluiting voor de navigatie.

Let ook op!

Mocht je een nieuwe MediaNav kopen dan zijn al je huidige kaarten van je navigatie onbruikbaar. Er zal vast een hele omweg zijn om ze te kunnen gebruiken maar daar heb ik nog nooit iemand op dit forum over gehoord... Dus je krijgt de kaarten waar de originele auto waar de nieuwe MediaNav uitkomt. Wat in de bovenstaande MediaNav sowieso Het Verenigd Koninkrijk is aangezien daar de Clio vandaan komt waar deze MediaNav uit is gekomen.

Je kan gewoon de MediaNav Toolbox gebruiken zoals nu al kan met je huidige MediaNav en het updaten werkt precies hetzelfde als nu, zo kan je ook gewoon kaarten kopen.

Het volgende is het MICOM Menu maar daar zal ik ook nog wel eens een uitleg over schrijven als je dat wilt maar er staat al een verouderde versie op het forum (https://clioclub.info/forum/viewtopic.p ... ilit=micom)

Hier 2 websites die mij hebben geholpen met het MICOM Menu:
- https://lisandru.eu/automotive/renault- ... -xx-x.html#
- https://lisandru.eu/automotive/renault- ... nault.html#

Vooralsnog is dit alles ongeveer uit m'n hoofd :laugh:

Mocht je nog vragen hebben kan je ze altijd stellen!
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
clio houder
beginner
Contacteer:

Bericht door clio houder »

Dankjullie wel voor jullie antwoord. Maar is er geen andere oplossing dan een nieuwe radio kopen? Kan ik bijvoorbeeld een software update bestand van een 9.1.3 medianav evo op de medianav standaard zetten?
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Er zijn voor de MN1 zeker "mods" die naar mijn weten (zelf nooit geprobeerd). Zoek even op dit forum naar iets van MediaNav 7.0.5 md of zoek even tussen deze: https://clioclub.info/forum/viewforum.php?f=244 lijst.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Karlok
forum starter
Contacteer:

Bericht door Karlok »

Nee. Hardware matig zijn het 2 andere apparaten net zoals je ook niet meer de nieuwste software van de iPhone 11 op een iPhone 6 kan zetten.

Je begint de post met kaarten uit 2012 en wilt er nieuwe op zetten. Naar mijn weten kan je die nog steeds aanschaffen tegen betaling.

Is dit wat voor je?
https://clioclub.info/forum/viewtopic.php?f=24&t=28096
Clio Estate IV ph2 0.9 TCe Limited Edition
MrYesterday
beginner
Contacteer:

Bericht door MrYesterday »

je kan inderdaad van medianav 1 updaten met mods.
Heb het laats een keer gedaan maar is zwaar af te raden.

Op internet moet je alle informatie halen van Italiaanse websites en deze vertalen. ook slaan de handleidingen stappen over en krijg je als storing wel eens een Italiaanse pop-up in je scherm waarna er een kans is dat je systeem crashed.

Happeren van bluetooth verbinding is wel minder en ook het probleem met de speaker van het bluetooth bellen is opgelost.

Ben heel snel overgestapt naar de versie met apple carplay en android auto is wel iets prijziger maar helemaal geen spijt van gehad.
Mocht ik de auto weer gaan verkopen als ik hem zat ben ruil ik hem weer om met de oude.
:driving:
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Je software aanpassen naar 7.0.5md is wel een aanrader voor het bluetooth probleem. Behalve wat uiterlijke wijzigingen verandert er niets aan de functionaliteit van de Medianav.

Ik had het destijds wel voor elkaar dat ik gratis de kaarten kon updaten, maar ben daar wel even mee bezig geweest en weet nu niet meer waar je alles vandaan kunt halen.

Wil je echt bij de tijd zijn qua navigatie is Android auto wel een aanrader. Gebruik het sinds kort ook in m'n 308 en werkt prima
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”