storing airbag en startstop werkt niet

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
tiptop
beginner
Contacteer:

storing airbag en startstop werkt niet

Bericht door tiptop »

hoihoi
Heren,

ik heb een clio 4 uit 2014 station
ik heb een vraag .
ik heb een paar weken geleden pech gehad met de auto
anwb bij gekomen en zijn we er achter gekomen dan de accu niet meer goed was
nou die is vervangen door een nieuwe ook geschikt voor de start stop
nu brand er een storing lamp airbag en geeft die storing aan controleer je startstop (die werkt nu ook niet meer )
wat raar is dat normaal als ik mn gordel niet om heb gaat er een alarm lampje (piepje) branden
die doet het ook niet

nou denk ik dat het allemaal met 1 storing te maken heeft
als we hem uit lezen lukt het niet om in de airbag te komen om hem te wissen

wie weet meer of heeft tips
:cheer:
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: storing airbag en startstop werkt niet

Bericht door Mees120 »

Airbag gaf die bij mij laatst ook aan, ik was aan het kloten met een zelf gemaakte module (eerder lunchdoos formaat) zodat als ik op het interieurverlichtingsknopje op de sleutel druk of de auto open doe m'n koplampen, stadsverlichting, achterlichten en kentekenverlichting aangaat en zodat die ook aan blijven staan voor 30 seconde als ik uitstap.

Toen knalde de zekering eruit voor m'n 12v aansltuing waardoor om een of andere m'n airbag, esp en nog iets niet meer werkte, vervangen en alles deed het weer. Probeer even of je 12v aansluiting het nog wel doet anders is het op de 3e rij van boven de eerste linker zekering. Volgensmij een blauwe 15 ampère.

Of je hebt het ondertussen natuurlijk al gewoon opgelost wat nog beter zou zijn.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Boydgw
beginner
Contacteer:

Bericht door Boydgw »

Is er ondertussen een diagnose geweest. Ik heb momenteel exact het zelfde en zou hier enorm mee geholpen kunnen zijn.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Je kan met een multimeter alle zekeringen doormeten, dan weet je meteen of er 1 en welke dan kapot is.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Boydgw
beginner
Contacteer:

Bericht door Boydgw »

Mees120 schreef: 19 jan 2021 20:04 Je kan met een multimeter alle zekeringen doormeten, dan weet je meteen of er 1 en welke dan kapot is.
Dat snap ik Mees. Mijn kunde ligt vele male hoger dan een paar zekeringen meten. Ik heb via pass thru originele schema's opgevraagd.
Alle voedingen en massa's door gemeten. Mijn diagnose apparaat rechtstreeks op de canbus draden op de airbag module aangesloten.
Maar blijf geen communicatie met de module houden. Ik weet bijna wel zeker dat het probleem in de module zit. Maar aangezien ik dit verhaal tegen kwam en exact overeenkomt met mijn verhaal, vind ik het een berichtje wel waard.

Nu hopen dat de starter hier reactie van krijgt en reageert.
Boydgw
beginner
Contacteer:

Bericht door Boydgw »

Ik zal maar mijn oplossing schrijven.

Ik had ook geen communicatie met de airbagmodule en een fout in het startstop systeem.
Verder verschillende canbus fouten en een fout over de voeding van de handsfree toegang.

Vervolgens heb ik alleen een voeding, massa en canbus draden aangesloten op de airbagregelmodule.
Hiermee sluit je alle sensoren en actuatoren uit en weet je nagenoeg zeker dat je probleem in de module bevind.
Nu kon ik de module nog steeds niet uitlezen, en weet ik zoals ik eerder al aangaf dat er hoogstwaarschijnlijk een probleem zit in de airbagmodule.

De dealer vertelde mij dat ze nog nooit een module hebben verkocht, en daarom raadpleegde ik dit bericht om te kijken of de TS zijn probleem ook in de module zat.
Helaas kreeg ik geen reactie en heb is dus toch maar met 99% zekerheid de Module vernieuwd.
Deze opnieuw gecodeerd en geüpdatet. En alles werkt weer naar behoren.

Ik denk dat de start stop een foutmelding op het display aangaf omdat deze input nodig heeft van de airbag module.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”