Temperatuur te laag / ontluchten?
Temperatuur te laag / ontluchten?
Onlangs heb ik bij een beurt de koelvloeistof laten vervangen bij onze Clio 1.2-16V.
Nu komt de motortemperatuur steeds maar op twee van de vier blokjes, dus ik dacht ‘even’ ontluchten.
Maar zie alleen metalen leidingen met een ontluchtingsnippel erop, die geprobeerd maar dan komt dacht ik de airco vloeistof eruit?
Iemand een tip waar de ontluchting voor het koelsysteem en de verwarming zit?
En de radiateur dop en het expansievat? Zie die stomweg echt nergens.
Alvast bedankt!
Nu komt de motortemperatuur steeds maar op twee van de vier blokjes, dus ik dacht ‘even’ ontluchten.
Maar zie alleen metalen leidingen met een ontluchtingsnippel erop, die geprobeerd maar dan komt dacht ik de airco vloeistof eruit?
Iemand een tip waar de ontluchting voor het koelsysteem en de verwarming zit?
En de radiateur dop en het expansievat? Zie die stomweg echt nergens.
Alvast bedankt!
1.2-16V Community (2006)
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Je hebt inderdaad de airco zitten ontluchten. De ontluchtingsnippel voor je koelcircuit zit op je thermostaathuis, aan de bakzijde van je blok. Radiatordop zal je tevergeefs zoeken, die zit er niet op. Expansievat is het half doorzichtige plastic tankje met zwarte dop met het waawrschuwingssymbool van een hand en golfjes erop. De inhoud wordt namelijk heet.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Thanks Mox voor je tips, ik ga naar het expansievat op zoek ;-))
1.2-16V Community (2006)
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Heb het expansievat gevonden en al een paar keer ontlucht, daar kwam wel wat lucht uit en de temperatuur schiet soms wel ineens naar de 4 blokjes op de temp. meter.
Dan vaak snel weer terug naar 2 blokjes, terwijl normaal toch 4 blokjes horen op te lichten?
Ik zie wel op een verwarmingsslang een soort schroef zitten (ingeklonken in het rubber van de slang) waar je een platte schroevendraaier tussen kan zetten ? Is dat ook een ontluchtingsnippel?
Verder bij het thermostaathuis zie ik niet zo snel iets, de zwarte afdekkap op de motor zit er voor.
Heeft iemand een fotootje van waar ik naar op zoek moet?
Thanks weer
Dan vaak snel weer terug naar 2 blokjes, terwijl normaal toch 4 blokjes horen op te lichten?
Ik zie wel op een verwarmingsslang een soort schroef zitten (ingeklonken in het rubber van de slang) waar je een platte schroevendraaier tussen kan zetten ? Is dat ook een ontluchtingsnippel?
Verder bij het thermostaathuis zie ik niet zo snel iets, de zwarte afdekkap op de motor zit er voor.
Heeft iemand een fotootje van waar ik naar op zoek moet?
Thanks weer

1.2-16V Community (2006)
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Het is makkelijker als jij eerst een foto plaatst van waar je naar zit te kijken, dan kunnen wij daarop reageren 
Op mijn vorige Clio zat er op het thermostaathuis (zwart plastic) een ontluchtingsdopje (zwart plastic) dat er precies zo uitziet als een ventieldopje (zwart plastic).

Op mijn vorige Clio zat er op het thermostaathuis (zwart plastic) een ontluchtingsdopje (zwart plastic) dat er precies zo uitziet als een ventieldopje (zwart plastic).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Lijkt me geen ontluchtingsnippel. Ik zou toch het thermostaathuis nog eens nader onderzoeken. Die zwarte afdekkap kan je er zo aftrekken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Dat is zeer zeker een ontluchtingsnippel. Die zou je open kunnen draaien, dan wel doen bij warme motor zodat de thermostaat open is. Denk hierbij wel even om de vingertjes......
Slechte zaak overigens, als ze je kvs vervangen en de boel niet netjes ontluchten!
Slechte zaak overigens, als ze je kvs vervangen en de boel niet netjes ontluchten!
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?

Ik ga dat nippeltje toch eens opendraaien.
Meld me weer!
1.2-16V Community (2006)
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Is twee van de vier blokjes niet gewoon in het midden van de temperatuur??
Daar hoort de temperatuur denk ik gewoon op te staan als de motor warm is.
Dat hij als hij koud is eerst even hoger wordt en daarna terug loopt komt denk ik door het feit dat de thermostaat zich dan opent.
Daar hoort de temperatuur denk ik gewoon op te staan als de motor warm is.
Dat hij als hij koud is eerst even hoger wordt en daarna terug loopt komt denk ik door het feit dat de thermostaat zich dan opent.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Ik denk het niet, want in totaal zijn er 9 blokjes.. en tot voorkort waren het er altijd wel 4.. 

1.2-16V Community (2006)
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
4 blokjes is normaal bij de Clio 2 phase 3.
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Nippeltje op de slang opengedraaid maar daar sijpelde meteen kvs uit..
Ik zie dat de motor afdekkap vast zit met aan de onderzijde schroeven, dus zo ff eraf trekken wordt m niet.
@ Arjan: thanks, ja zelfde dash idd!
Ik zie dat de motor afdekkap vast zit met aan de onderzijde schroeven, dus zo ff eraf trekken wordt m niet.
@ Arjan: thanks, ja zelfde dash idd!
1.2-16V Community (2006)
Re: Temperatuur te laag / ontluchten?
Thermostaat vervangen???
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )