Geluid bij ruitenwisser voor en achter

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
mpwehendriks
beginner
Contacteer:

Geluid bij ruitenwisser voor en achter

Bericht door mpwehendriks »

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of het normaal is dat de Clio IV bij het gebruik van de ruitenwisser voor en achter altijd even "klik-klik" geluidje maakt. Wanneer de wissers omhoog gaan hoor ik het steeds weer snel achter elkaar. Vergelijk het maar met het geluid van het knipperlicht maar dan dus elke keer wanneer de wissers omhoog gaan. Mijn pa zei dat het het relais was die dit veroorzaakte.

Is dit normaal?
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Re: Geluid bij ruitenwisser voor en achter

Bericht door RoytjeP »

Klopt, dit is gewoon het relais wat aan/uit gaat om de wisser heen en weer te laten gaan.
Die is vrij luidruchtig in een Clio IV inderdaad. Geen idee of je die kunt "isoleren" om hem niet meer te horen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De klikkende relaiscontactjes zijn me nog niet opgevallen. Kennelijk is het geluid niet harder dan van mijn vorige Clio.

Ik hoor bij een koude motor wel altijd een paar keer een klikkend contact in de vloerconsole, vlakbij de handrem. Volgens mij heeft het te maken met de verwarming, want als de boel op temperatuur is houdt het geklik op. Ik vind het wel een onlogische plek voor een relais, vandaar dat het me opviel. Misschien is het de stoelverwarming, maar het geklik is er ook met uitgeschakelde stoelverwarming.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Ik hoor, inhakend op mox, geen klikkend geluid in de vloerconsole (ja, mijn Clio heeft ook stoelverwarming).
Het relais lijkt mij dan misschien meer van de brandstofpomp?

Inzake de topicstarter is dit het relais inderdaad van de ruitenwissers. Je hoort het ook bij bijvoorbeeld het aan- of uitzetten van de achterruitverwarming.
MrB
beginner
Contacteer:

Bericht door MrB »

Inderdaad de relais. Zit in het "kastje" links naast je stuur. Vrij hard geluid. Had het in mijn oude clio uit 2016 en de nieuwe phase 2 heeft het ook.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Zonet op weg naar huis even op de ruitenwisserklikjes gelet. Bij mij alleen hoorbaar als je héél goed luistert. De klikjes van de wissers voor zijn zelfs nog zachter dan achter; ik moest een paar keer luisteren om überhaupt iets waar te nemen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”