Melding gordels achter vast-/losgemaakt
Melding gordels achter vast-/losgemaakt
Hallo mede Clio-rijders,
De laatste tijd heb ik het volgende probleempje met mijn Clio Estate uit 2014:
Onder het rijden, en zonder dat er iemand op de achterbank zit, verschijnt er spontaan eerst de melding "x gordels achter vastgemaakt" en daarop volgend de melding "0 gordels achter vastgemaakt".
Die laatste melding gaat dan gepaard met de bijbehorende piep-serenade.
Tussen de meldingen kan goed een aantal dagen zitten, maar ook om de tien seconden (en daar wordt je niet echt vrolijk van)... vrij random dus.
Is dit een typisch elektra/sensor probleem?
Iemand hetzelfde meegemaakt en welke oplossing(en) is/zijn er hiervoor?
Alvast dank voor het meedenken.
De laatste tijd heb ik het volgende probleempje met mijn Clio Estate uit 2014:
Onder het rijden, en zonder dat er iemand op de achterbank zit, verschijnt er spontaan eerst de melding "x gordels achter vastgemaakt" en daarop volgend de melding "0 gordels achter vastgemaakt".
Die laatste melding gaat dan gepaard met de bijbehorende piep-serenade.
Tussen de meldingen kan goed een aantal dagen zitten, maar ook om de tien seconden (en daar wordt je niet echt vrolijk van)... vrij random dus.
Is dit een typisch elektra/sensor probleem?
Iemand hetzelfde meegemaakt en welke oplossing(en) is/zijn er hiervoor?
Alvast dank voor het meedenken.
Re: Melding gordels achter vast-/losgemaakt
Ik heb precies hetzelfde! Maar ik heb mijn Clio pas sinds begin deze maand en dacht dat het erbij hoorde.
Zou mooi zijn als het uitgeschakeld kan worden....

Zou mooi zijn als het uitgeschakeld kan worden....
Wij hebben dat ook wel eens als we een tas of iets dergelijks op de achterbank hebben liggen. Dat al uitgesloten?
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Ja, dat is het helaas niet...
-
- forum starter
- Contacteer:
Ik heb precies hetzelfde melding op het dashboard, geen geluid gelukkig. Stoor mij er totaal niet aan, is blijkbaar een typisch clio kwaaltje. Wat R27 zegt hebt ik al een paar keer meegemaakt met de bijrijdersstoel, een zwaar geladen tas zorgde ervoor dat de gordelmelding afging.
Volgens mij zit er geen sensor in de zitting. In mijn vorige auto ging hij ook alleen af voor de achterbank als de sluiting losgemaakt werd tijdens het rijden.
Zal dus wel een probleem zijn in een van de sluitingen. Slecht contact oid.
Zal dus wel een probleem zijn in een van de sluitingen. Slecht contact oid.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
heb t ook gehad, achterbank eruit genomen en de stekker uit getrokken. nu geeft ie wel constant aan 1 gordel vast vanachter maar t irritante piepje blijft wel weg ;-)
Sensoren, of er iemand zit, zitten volgens mij ook alleen op de voorstoelen.
Bij de achterbank is het alleen bij het insteken of eruit halen van de gordel en niet met een gewicht sensor.
Uit de reactie van Gerrit lijkt het mij dat de schakeling normaliter wordt onderbroken als de gordel erin gestoken wordt en de auto de gordel als ingeklikt ziet.
Dan lijkt het me aannemelijk dan er inderdaad slecht contact in de gordelsluiting zit en daardoor ligt te "klapperen" af en toe.
Moet trouwens even afkloppen, maar ik heb het bij mij al even niet meer gehad.
Bij de achterbank is het alleen bij het insteken of eruit halen van de gordel en niet met een gewicht sensor.
Uit de reactie van Gerrit lijkt het mij dat de schakeling normaliter wordt onderbroken als de gordel erin gestoken wordt en de auto de gordel als ingeklikt ziet.
Dan lijkt het me aannemelijk dan er inderdaad slecht contact in de gordelsluiting zit en daardoor ligt te "klapperen" af en toe.
Moet trouwens even afkloppen, maar ik heb het bij mij al even niet meer gehad.
Inds 2 weken krijgen wij tijdens het rijden continu meldingen, meestal om de 15 seconden gaat de auto piepen dat een gordel achter losgemaakt is. Daarvoor komt altijd op het scherm de melding "3 gordels achter vastgemaakt" (wij hebben 2 kinderen, er zijn dus 2 gordels vast), vervolgens krijgen wij dus dat irritante piepje omdat de gordel die nooit vast is gemaakt dus weer los zou zijn...
Heeft iemand het ondertussen weten op te lossen? Want ondertussen is het te irritant voor woorden geworden...
Heeft iemand het ondertussen weten op te lossen? Want ondertussen is het te irritant voor woorden geworden...
2013 Clio 4 Estate 0.9 TCe
Ik heb een x aantal maanden geleden eens geprobeerd om met zo'n lucht spuitbus de gordel houder "schoon" te blazen.
En ik moet zeggen dat ik het tot op heden eigenlijk geen last meer van heb (afkloppen). Misschien was het puur geluk, maar voor mij heeft het gewerkt.
En ik moet zeggen dat ik het tot op heden eigenlijk geen last meer van heb (afkloppen). Misschien was het puur geluk, maar voor mij heeft het gewerkt.
In de zetels achteraan zitten geen druksensoren die dedecteren of er iemand zit of niet.
Alles wordt gedetecteerd met de gordels achter.
Wat vaak voorkomt is dat de bedrading die aan de gordelhouder zit kapot gaat. (Is makkelijk te zien)
Enige oplossing is nieuwe gordelhouder bestellen.
Alles wordt gedetecteerd met de gordels achter.
Wat vaak voorkomt is dat de bedrading die aan de gordelhouder zit kapot gaat. (Is makkelijk te zien)
Enige oplossing is nieuwe gordelhouder bestellen.